De afgelopen maanden is er snoeihard gewerkt aan een editie van street art magazine SAM waar wij lang op hebben gehoopt: een Rotterdam special, die dan ook toepasselijk ‘010’ als nummer meegekregen heeft. We zijn trots aan SAM #010 mee te hebben mogen gewerkt, en geven je hier dan ook graag een klein voorproefje van de artikelen in dit unieke magazine, dat je vanaf nu kunt bestellen.

De verhuizing van Naamlooozz naar Rotterdam gaf nieuwe impulsen aan zijn werk. “Er is niet altijd een muur beschikbaar, en ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen. Het hoeft niet altijd een muur te zijn.” De vele reclameposters in de stad brachten hem op een idee, en iets dat al lang achterin zijn gedachten borrelde, kwam naar buiten: zijn kleurrijke fantasiebeesten verschenen op posters door heel de stad. “Ik kan in mijn atelier niet van die beestjes maken. Die horen op straat.”

“Een muur is natuurlijk maar een dood ding; zodra je er iets op maakt gaat het leven, en nog meer wanneer dat iets is waarin je leven kan zien”, zegt Nina Valkhoff, de schilder die muren verfraaide van Buenos Aires tot Mexico-Stad en natuurlijk in haar eigen Rotterdam. Maar ondanks dat dat werk altijd goed ontvangen is, probeerde haar opdrachtgevers haar eigen stilistische impulsen daarbij wel erg vaak in te perken. Nina: “Daar ben ik nu klaar mee.”

Striptekenaar en ras-Rotterdammer Robert van der Kroft mag Sjors & Sjimmie sinds 1999 niet meer tekenen. Uitgever Sanoma weigert afstand te doen van de rechten, maar laat de de iconische stripfiguren zelf verstoffen zonder er iets mee te doen. Hun tekenaar geeft ze inmiddels een tweede leven op de muren van zijn stad. “Het voelt bijna illegaal”, zegt hij lachend. “Dat vind ik er ook zo leuk aan. Ik houd wel van een beetje illegaal. Er zijn grenzen aan, maar dit soort dingen vind ik heel leuk.” Een houding die doet denken aan de titel van één van de allereerste albumtitels in de Sjors & Sjimmie collectie: “De Rebellenclub, dat is al uit 1930 ofzo, die uitdrukking.”

Het is begin september als in 1982 een man met een luchtfiltermasker een steiger opklimt in de Berenkuil op de Rotterdamse Lijnbaan, een gebied dat op dat moment als ‘problematisch deel’ van de stad omschreven wordt. Zijn naam is Lee Quinones, en hij is uit New York gekomen om hier zijn naam achter te laten, in drie letters met vlammende kleuren, afgezet tegen een gitzwarte verfspat. Als hij klaar is, laat hij rechts onderin nog een boodschap achter: “from the blood and soul of New York I come.”

De piece die de graffitipionier en hoofdrolspeler van de legendarische hiphop-film Wild Style maakte in het centrum van Rotterdam zal er tot halverwege de jaren negentig onaangetast staan, tot deze van de een op de andere dag verdwijnt. Wat is er gebeurd met de piece van Lee? Wat weet de stichting ‘De Vrienden van LEE’ erover? En hoe kijkt Lee zelf terug op zijn tijd in het Rotterdam van de vroege jaren tachtig? SAM #010 levert het definitieve verhaal over dit spraakmakende stuk graffiti-geschiedenis.

Daarnaast biedt het magazine nog veel meer: interviews met internationaal gerenommeerde artiesten als Telmo Miel, Danny Rumbl, Nuno Viegas, I AM EELCO, en een hilarisch inkijkje in het reilen en zeilen van Lastplak Collective, bijvoorbeeld. Maar ook bijzondere verhalen over een opvallende hoek van de Witte de Withstraat en wat deze betekent voor Tymon ‘MeLikePainting’ de Laat, een schitterend gedicht over de stad dat M. speciaal als voorwoord voor het magazine schreef, de column van Tim Jentsch, een terugblik op de eerste editie van POW! WOW! Rotterdam en een vrachtlading adembenemende foto’s van de vele prachtige muurschilderingen die er in Rotterdam te vinden zijn.

Als je enigszins geïnteresseerd bent in street art, Rotterdam, of beter nog, beiden, dan ga je deze editie niet willen missen. SAM #010 is vanaf nu te koop via streetandmore.com of in de winkel bij Enfant Terrible (Hoogstraat 46A, Rotterdam), Mr. Serious (Zwaanshals 292A, Rotterdam) en boekhandel Donner (Coolsingel 119, Rotterdam).

Meer Achtergronden, Nieuws, Releases