Het Hiphop Journaal heeft helaas hun tour door Nederland en België moeten verplaatsen naar het najaar. Maar back-up staat klaar, dus dropt HIJS-redactielid én 1/3 van Het Hiphop Journaal Bowie zijn eigen eerste mixtape ooit. Die staat net als die van zijn collega De Manager uit 2019 helemaal vol met Nederlandstalige hiphop en geeft een prima voorproefje van zijn trackkeuze tijdens de clubnachten, die door de huidige omstandigheden in Nederland worden verplaatst naar oktober en november.

“Het Hiphop Journaal is echt een speeltuin voor mij, want Nederlandse hiphop is al mijn passie sinds dat ik in groep 7 zat. Ik heb veel van mijn favoriete tracks van die tijd tot nu verzameld, en daarna was het vooral schrappen. Dirk, alias De Manager, focuste op zijn mixtape uit 2019 voornamelijk op een bepaalde periode en op bekende tunes. Om de veelzijdigheid van Het Hiphop Journaal te onderstrepen wilde ik meer de alternatieve kant van de Nederlandse hiphopscene laten horen”, vertelt Bowie.

Zo heeft hij van populaire rappers als Sevn Alias, Jonna Fraser en Kevin niet de grote hits verwerkt in de tape, maar wat onbekendere tracks. “Mensen kennen Jonna misschien van zijn tropische hits, maar zijn eerste release op Noah’s Ark was een ultieme straatbanger in samenwerking met Hef. Van Sevn zit er een oude cypher-verse in én een track van zijn plaat ‘Sirius’, dus ik heb geprobeerd om niet in één periode te blijven hangen. Ook bij bijvoorbeeld Sticks: er zitten tracks van hem uit 2004 in de mix, maar ook eentje van 2015.”

Ultiem ‘throwbacken’ kan met vergeten tracks van M.O. & Brakko, Dret & Krulle en Typhoon. Bowie heeft wel een paar insider-dingetjes erin gestopt. “In ‘Applaus’ blikt Ty terug op een oudere track van hem, ‘Familiair’. Ik kon het niet laten om die ook nog op te duiken en te verwerken. En ik merkte dat ik van een The Opposites-track alleen Big2’s verse liet horen, Dat kon natuurlijk niet, dus heb ik later een oudere solotrack van Willem toegevoegd. Meer verklap ik niet, de rest moet je maar ontdekken in de vijftig minuten nadat je op play hebt geklikt. Het belangrijkste vond ik de rauwheid; het móest in één take, dat houdt het rauw en puur. Er is dus geen knip- en plakwerk mee gemoeid.”

Stream de tape -uiteraard met de ontwikkelingen in Nederland op dit moment- gewoon lekker thuis:

Meer Releases