Arts the Beatdoctor heeft een top-5 samengesteld uit alle inzendingen van de HIJS Beatbattle van oktober en voorzien van commentaar. Ook alle andere inzendingen hebben opbouwende kritiek gekregen. En daarmee is de maandwinnaar van oktober ook bekend. Lees snel verder om te zien wie er gewonnen heeft en het door Arts geschreven stuk te lezen.

Er kan er maar 1 de winnaar zijn! Hieronder mijn top 5 en bij elke track commentaar en suggesties.

 

1. Nova Peaks
 

Deze is uiteindelijk als winnaar uit de bus gekomen omdat de track als geheel het beste werkt. Ik kan ’m van begin tot einde luisteren en blijf geïnteresseerd. In het begin wordt een goede sfeer neergezet. De drums zijn een beetje recht en de leads die erop komen werken niet helemaal, maar in de ontwikkeling naar het tweede deel houdt het gebruik van onconventionele harmonieën het interessant. Er valt zeker nog wat te winnen qua mix, gebruik van sounds en wellicht een wat interessantere drum programming, maar deze track brengt het best een eigen ding over.

 

2. Tantu
 

Misschien wel de beste klinkende track van de competitie. De mix is nog niet perfect (hij mag mij nog wel wat spacier) maar bangt al wel hard. De mix tussen Aziatische sampletjes en 8 bit sounds, samen met de keiharde maar heel vrij geprogrammeerde drums, werkt super head-noddy. Waar ik het meeste probleem mee heb, is de structuur. De verwachting wordt heel erg opgeschroefd, maar elke keer komt er weer een breakdown en er wordt niet echt geleverd naar de verwachting. Als de energie richting het einde eindelijk echt omhoog gaat, verpest het harde vocaltje het voor mij een beetje. Jammer want het was heel close tussen de nummers 1 en 2.

 

3. Dennis Martina
 

Ik moest meteen aan oude FS Green producties denken. Heel energiek en vrolijkmakend, lekker snappy en clean ergens. Sound is ook goed. Wat het een beetje mist, is een chorus. Er is wel variatie maar het voelt meer als een aaneenschakeling van verses en pre-choruses, die echte ‘hook’ mist.

 

4. Lean MacLegend
 

Dit is een track waar erg weinig op aan te merken is. Klinkt prima, elke keer als er iets moet gebeuren gebeurt er ook iets zodat de spanning niet verloren gaat. Bijna volgens het boekje allemaal. Waarom deze beat niet hoger geëindigd is, is omdat ie een beetje karakterloos is. Nergens buiten de lijntjes.

 

5. Mr. NikVuk
 

Even ‘trappy’ als nr 4, maar deze heeft duidelijk wel een eigen ding. Het ophypende en de snappyness van de korte soundjes kan ik heel erg waarderen.
Het openings-pianootje wordt wel heel snel vervelend. Hij blijft vanaf het begin op de voorgrond staan waardoor alle leuke dingen verder in de track niet echt tot hun recht komen. Ik zou die piano nog veel extremer wegfilteren, zachter zetten of soms helemaal weglaten. Ik mis ook nog een klein beetje diepte, wat sub er in. Ook heb ik na 1min30 de hele track al gehoord, maar duurt ie 4 minuten… Dan is het misschien beter om ‘m korter te houden.

 

Toelichting bij de overige inzendingen (in willekeurige volgorde):

 

Whisky Music

Ik knap een beetje af op de soundkeuze, lelijke soundjes die me een beetje doen denken aan een oud keyboard dat ik had. Ook lijkt bijna elk instrument het zelfde lijntje te volgen (wanneer de piano omhoog of omlaag gaat, doen de strijkers en dat 8-en synthje precies dezelfde beweging mee en dat klinkt niet zo interessant). Het gebruik van die metalen percussiesounds vond ik wel weer leuk.

 

Leftover

Wanneer je besluit om al je notenmateriaal te ‘lenen’ van de Fugees, dan kan ik dat nog wel zien als een soort ‘remake’, maar dan moet je wel echt ontzettend hard komen qua sound. Het zou nog beter moeten zijn dan het origineel (een flinke uitdaging om het op te nemen tegen de Fugees). Het geheel klinkt niet slecht, maar het scoort uiteraard geen originaliteitspunten.

 

Behind The Keys

Hee, Cinematic Orchestra. Ik kom uit een school waar het not done was om een track die al gemaakt is dmv sampling, weer te samplen. Of ben je naar de John Barry source gegaan? De tweede flip vind ik dan wel weer interessant, je zet ‘m daar in ieder geval naar je eigen hand. Verder hoor ik vooral een sampleflip en een drumloop, er gebeurt niet echt veel met het materiaal verder. Niks mis mee, maar ik kan er niet heel veel credit voor geven.

 

Deevibes

Die Skull Snaps drumbreak klinkt van zichzelf al heel dik en flowend, heel swingy, dus het is jammer dat je zelf geprogrammeerde breaks zo strak en recht zijn. Ik houd wel van een contrabas als basslijntje, maar voor 2min30 is het een beetje lang. Grappig trouwens, een flanger op de Skull Snaps break, die heb ik eerder gehoord:
http://youtu.be/bVXHbRime5Y?t=4m3s

 

Daimond (H2D)

Ik houd absoluut niet van die midi Trap soundjes, al kan ik ze een pass geven, het hoort ook een beetje bij het genre natuurlijk. Het hele ding is heel dof, is het een lage kwaliteit MP3? Wat jammer is, is dat je best mooi verschillende delen met elkaar afwisselt, de variatie is er, maar elke variatie is gebouwd op precies dezelfde akkoorden. Daardoor wordt zelfs de variatie niet genoeg om de aandacht vast te houden. Wellicht kun je de kalere gedeeltes in dat eerste akkoord laten hangen, zodat die tweede gereserveerd blijft voor als de track wat meer los gaat.

 

DHTHE3RD

Over deze is moeilijk iets te zeggen. Er is weinig op aan te merken. De verschillende elementen willen niet echt blenden, er is niet echt een harmonie die alle melodische lijntjes draagt. Qua sound is het prima, de drums houden in het begin in, maar komen daarna gelukkig wat losser.

 

Boze

Ik moet heel erg denken aan Glen Porter (check him out!); chille, ‘emotionele’ gitaarloops (die hij zelf opneemt) met beats die een beetje hype geprogrammeerd zijn. Wat een beetje een probleem is, is dat het zo zwaar leunt op het origineel, dat ik het vanzelf als een remix ga horen, niet als een sampletje dat je gebruikt. Dus misschien moet je het op die manier aanpakken: naar het origineel luisteren en kijken hoe je je daartoe wil verhouden. De drum programming, zo strak en snel, heeft wel wat, maar de soundjes zijn het nog niet helemaal. Wellicht daarvoor ook eventjes Glen Porter checken. Mooi sfeertje heeft het sowieso. En die gekke doorgangsnoot in de mellotron (op 0:57) geeft het wel een gekke 80’s vibe, leuk.

 

Patty

Ik vind vooral die chords die je op 10 seconden erin gooit harmonisch leuk. Jammer is dat die subbass de hele tijd op dezelfde noot blijf hangen. Het maakt bijna niet meer uit wat je er overheen doet, het blijft toch veilig in die grondtoon staan. Uiteindelijk vind ik ‘m te chaotisch om helemaal uit te luisteren. De variaties lijken heel random soms, ze hebben geen band met elkaar.

 

Mynah

Hee, daar zijn Skull Snaps weer met hun drumbreak. Zoals gezegd, die klinkt sowieso al dik. Het hele ding doet me een beetje denken aan The Prunes, beetje oldschool met een duister sfeertje, heel film noirish. De bassline is vals en wanneer je die horns er voor de variatie uitgooit, blijkt er niet heel veel over te blijven van de sfeer. Dus als hele compositie werkt ie niet voor me, maar als momentopname is het best een vet ding.

 

Ecktomorph

De mix klinkt niet zo best. De drums zijn te hard en die synth veel te zacht en dof. Er is geen bass in de track. Omdat je alleen dat synthlijntje hebt, is het logisch dat je alleen daarmee echt varieert, maar het werkt niet echt voor mij. Als dit twee sporen zouden zijn uit een track waarvan ik de bassline en de andere instrumenten niet hoor, dan zou het nog wel kunnen werken. Nog wat te doen dus!

 

 

Maandwinnaar oktober 2013:

En daarmee is Nova Peaks de winnaar van de HIJS Beatbattle van oktober. Namens Arts the Beatdoctor en de redactie van HIJS van harte! Je wint net als de vorige winnaars een prijzenpakket en je mag volgend jaar, met elf andere winnaars een bezoek brengen aan een professionele studio.

 

 

Meedoen?
Ben jij een beatmaker en wil jij ook dat je beats worden gecheckt door een ervaren Nederlandse producer en daarnaast kans maken op toffe prijzen? Inschrijven voor de volgende HIJS Beatbattle kan vanaf a.s. maandag 4 november. Voor meer info check je de pagina van de HIJS Beatbattle.

Meer Nieuws