Zijn wasbord was het uithangbord van de neosoul-beweging. Zijn tweede album Voodoo werd unaniem onthaald als meesterwerk. De wereld lag aan de voeten van soulzanger, producer en multi-instrumentalist D’Angelo, en toen verdween hij van het toneel. Totdat hij er veertien jaar later ineens weer was, met een plaat die alle verwachtingen nog waarmaakte ook. En documentairemaker Carine Bijlsma was erbij om dit stuk muziekhistorie vast te leggen.

Dat faam vreemde dingen met artiesten doen kan is geen nieuw fenomeen. Dat artiesten zich soms terugtrekken of verdwijnen ook niet–sinds de dood van de 27-jarige bluesgitarist Robert Johnson spreken dat soort legendes tot de verbeelding van heel de muziekwereld. Maar D’Angelo verdween niet alleen; de Black Messiah maakte de titel van zijn derde album waar, en kwam nog terug ook.

Wat een naam ook voor een comeback-album waar niemand nog op durfde te hopen. Eentje die, als we afgaan op de liner notes van het album, desondanks niet op de muzikant zelf toe moeten passen. Althans–niet alleen maar. “Velen zullen denken dat het op religie slaat, sommigen zullen de overhaaste conclusie trekken dat ik mezelf een zwarte messias noem. Voor mij slaat de titel op ons allemaal. (…) We zouden allemaal moeten aspireren een zwarte messias te zijn.”

Het is geschreven in de eerste persoon, wat doet vermoeden dat de zanger zelf aan het woord is, maar ondertekend door de Amerikaanse schrijver Nelson George. Zelfs wanneer hij uitleg biedt, blijft D’Angelo dus enigmatisch. Het liet Bijlsma na het zien van een reeks fenomenale concerten maar niet los. Waarom hoorde ze alleen van deze muzikant wanneer hij sporadisch opdook in berichten met een roddelende, speculatieve toon? Waarom tradt iemand die zulke met superlatieven overladen shows geeft überhaupt niet vaker op?

Na maandenlang gemaild en uiteindelijk gebeld te hebben, won ze het vertrouwen van de zanger en de muzikanten om hen heen, en trok zeven jaar lang met hen op. Het resultaat daarvan kun je dinsdagavond 14 mei zien tijdens WORD #3 in LantarenVenster, waar haar film Devil’s Pie vertoond zal worden. Zanger Jefferson Da Veiga zal bovendien een muzikaal eerbetoon doen aan het onderwerp van de film, en in een nabespreking zal een aantal specialisten uit de muziekindustrie aanschuiven om de thema’s van de film verder te verkennen. Host van de avond is Jermaine Berkhoudt, aka MC JR.

De film belooft een intieme blik op wie D’Angelo nu eigenlijk is, van archiefmateriaal waarin hij als kind achter de kerkpiano zit, tot Bijlsma’s eigen beeldmateriaal geschoten tijdens de Black Messiah tour. Een tour bij een plaat die in politiek rumoerige tijden, geïnspireerd door de Black Lives Matter protesten en de Arabische lente, de vuist balt én een glimp hoop geeft.

WORD #3: Devil’s Die begint om 19:30 in LantarenVenster, Rotterdam. Kaarten kosten €10,50.

Meer Nieuws