Nas – Life Is Good

Waar Nas op vorige albums vooral maatschappelijke problemen (Untitled), pan-Afrikanisme (Distant Relatives) en de huidige staat van de hiphopcultuur (Hip Hop Is Dead) onder handen nam, ligt het zwaartepunt deze keer heel duidelijk bij zijn eigen leven en de mensen om hem heen. Nas bekijkt zijn huidige positie, reflecteert over hoe hij daar gekomen is, geniet van zijn succes en accepteert de momenten dat hij faalde. Nas zijn ijzersterk gevoel voor lyriek en overtuigende stem staan buiten kijf, maar zijn beatkeus is door de jaren heen meerdere keren een punt van kritiek geweest. Dat Life Is Good voor het overgrote deel van de tracks No I.D. en Salaam Remi, hier en daar bijgestaan door diverse coproducenten, stevig aan het roer heeft staan, zorgt ervoor dat dat deze keer allerminst het geval zal zijn. De enkele zwakkere track Summer on smash komt dan ook van de hand van de verder niet aanwezige Swizz Beatz en hoewel de track op zich niet heel verkeerd is, valt het buiten de toon en zorgt het ervoor dat de spanningsboog halverwege het album inkakt. Vreemd, aangezien de track makkelijk vervangen had kunnen worden door een van de uitstekende bonus tracks van de luxe uitvoering van het album, bijvoorbeeld het inmiddels overbekende maar nog steeds niet vervelende Nasty.

De draad wordt echter volledig opgepakt met Back when, een track waarop Nas terugdenkt aan hoe hiphop vorm kreeg tijdens zijn jeugd en mensen die de veranderingen in het huidige hiphoplandschap aan diverse mythes toeschrijven stevig op hun plek zet:
 
“Who possesses the testicular fortitude
To blow away myths that’s a hindrance to all of you
You blame your own shortcomings on sex and race
The mafia, homosexuals and all the Jews
It’s hogwash point of views, stereotypical
Anti-Semitic like the foul words Gibson spewed
And it’s pathetic”
 
Het niveau wordt gelukkig vastgehouden de rest van het album, met onbedwingbare banger The Don, de postume samenwerking met Amy Winehouse Cherry Wine en uiteindelijk de ijzersterke en zeer persoonlijke afsluiter Bye baby, een track waarin Nas zonder enige vorm van wrok terugkijkt op de hoogte- en dieptepunten van zijn mislukte huwelijk met Kelis.
 
Enkele jaren geleden pretendeerde Nas’ voormalig rivaal Jay-Z met Kingdom Come een hiphopalbum vanuit een ouder, volwassener perspectief af te leveren. Hoewel dat album enigszins overdreven verguisd is, bleken de ‘volwassen’ aspecten voornamelijk cosmetisch te zijn. Bij Nas komen ze echter volledig van binnenuit. Op Life Is Good hoor je niet iemand die krampachtig de concurrentie met de nieuwe jonge garde aan probeert te gaan, maar een rapper die vol overgave en passie over onderwerpen rapt die een man van 38 na aan het hart liggen. Een ogenschijnlijk zeer individuele keuze die desalniettemin de grenzen van het genre verlegt en daarmee Nas bijna 20 jaar na zijn klassieke debuutalbum opnieuw in de voorhoede van de hiphop laat staan.
 
Tracklist:
01. No Introduction (Prod. Justice League)
02. Loco-Motive feat. Large Professor (Prod. No I.D.)
03. A Queens Story (Prod. Salaam Remi)
04. Accident Murderers feat. Rick Ross (Prod. No I.D.)
05. Daughters (Prod. No I.D.)
06. Reach Out feat. Mary J. Blige (Prod. Salaam Remi, Rodney Jerkins, DJ Hot Day & Nas)
07. World’s An Addiction feat. Anthony Hamilton (Prod. Salaam Remi)
08. Summer On Smash feat. Miguel & Swizz Beatz (Prod. Swizz Beatz)
09. You Wouldn’t Understand feat. Victoria Monet (Prod. Buckwild)
10. Back When (Prod. No I.D.)
11. The Don (Prod. Salaam Remi, Heavy D & Da Internz)
12. Stay (Prod. No I.D.)
13. Cherry Wine feat. Amy Winehouse (Prod. Salaam Remi)
14. Bye Baby (Prod. Salaam Remi & Noah “40″ Shebib)
Deluxe Edition Bonus Tracks:
15. Nasty (Prod. Salaam Remi)
16. The Black Bond (Prod. Salaam Remi)
17. Roses (Prod. Al Shux)
18. Where’s The Love feat. Cocaine 80s (Prod. No I.D.)
iTunes Bonus Track:
19. Trust (Prod. Boi 1da)
 
Nas' Life Is Good is nu uit via Def Jam en verkrijgbaar op vinyl, cd en via iTunes.
Geplaatst door bowie op 20 juli 2012