De Brusselse rapper BERRY is inmiddels geen onbekende meer. Met zijn iconische nonchalante en kalme flow, talloze samenwerkingen in zowel België en Nederland, shows in meerdere landen, maar liefst negen tapes in vier jaar én fysieke releases van bijna zijn hele discografie mag dat ook wel. FLU ARTISTIQUE dropte vandaag en tekent het mijlpaalwaardige tiende deel van de wave waarop de rapper momenteel zit. Daarnaast is het album ook de sequel in de saga die hij met Influence aan het schetsen is.
Het verhaal waarin BERRY en Influence de hoofdrol spelen begint ruim twee en een half jaar geleden met 432hz. Dit vorige project kent vooral atmosferische, duistere beats van Influence en hongerige raps van BERRY. Een sound die toen ook heel erg bij de tijd paste, want we zaten immers nog midden in het begin van een pandemie. Ondertussen is de wereld weer wat bijgedraaid, maar dealen we met de korte dagen en lange nachten van de winter. Je zou haast kunnen zeggen dat er eigenlijk geen beter moment is voor BERRY en Influence om terug te keren.
De eerste, vrij melancholische, tonen van de leadsingle en drumloze openingstrack BAWS omhelzen als een soort warme, herkenbare deken. Alsof je de deur van een kamer opendoet waar net is gehotboxed en je helemaal opgaat in de rook die de ruimte verlaat. Vervolgens zet BERRY met zijn nonchalante flow al vrij snel de toon: “Soms heb ik het gevoel dat de hele wereld tegen mij is / Ik kan er niks aan doen / Jonko, plaats en tijdstip / Bepalen mijn humeur, blijven grinden is een keuze / Stel mij niet meer de vraag of het met muziek gaat lukken”. Overduidelijk staat ons de komende twaalfs tracks een kijk in de hersenspinsels van de Brusselaar te wachten.
De tweede track, Money ++, voelt net zo dromerig als de openingstrack. Tegelijkertijd halen de atmosferische, soulvolle samples van Influence de rapskills van BERRY naar de voorgrond. Op een hoger tempo dan normaal laat de rapper zien dat hij ook zonder drums of 808’s volledig de controle heeft over zijn flow. Maar voor je de kans krijgt om helemaal in de droomvlucht van deze Brusselaars op te gaan wordt je door de golvende bass van MISKIN wakker geschud. De track is duister en de catchy hook geeft een cryptisch beeld bij wat ‘s nachts in de stad leeft: “Rol een dikke in de city / Al die crazy bitches miskin / Veni vidi vici / Pay me in de business.”
De tracks 1500GR – waarop 6’OCLOCKGANG collega JAY MNG een gastbijdrage heeft – en OP IETS brengen weer wat rust in de tent. Ook deze tracks kennen de meeslepende, atmosferische beats van Influence met haast droompopachtige gitaarsamples. Toch wordt de rust al snel weer verstoord. De synthesizer heavy productie van RARE neemt je opnieuw mee als bijrijder op een roadtrip door de nacht. Hier heeft BERRY ook de ruimte voor maatschappelijke zorgen: “Ben ik de enige die denkt dat ook onze wereld smelt? / Is dit de hemel of de hel?”. De gastbijdrage en flow van Krimi maken het plaatje en sfeer vervolgens compleet. Daarmee eindigt ook de eerste helft van de plaat.
Op de B-kant van FLU ARTISTIQUE lijkt het beter te gaan met BERRY’s gemoedstoestand. Dat vertelt hij ons in ieder geval op de zware drumpatronen van ROKEN BETER. De jazzy opvolger DOOBIE VOOR DE FLEX accentueert dit sentiment weer met de eerste lines: “Life is beautiful / Kijk ik naar de sterren met een doobie / Vergeet ik wat ik ben, dus niet moeilijk doen”. Maar op VERTROUW NIEMAND benadrukt hij dat dat nog niet helemaal zo is. Op rustige en spacey instrumentals vertelt hij heel kil dat hij vastloopt: “Ik ben forever in een bad trip / Deze zomer ben ik lacking / Ik doe mijn best niet meer / Ik zit te vaak in een slechte sfeer / Vrij zijn, dat is wat we zoeken / Focus op uw route.”
Het album loopt als een trein en luistert makkelijk weg, maar de komende track is overduidelijk een highlight. Het jazzy ONGELOFELIJK is een ongelofelijk harde track waarop BERRY zijn verbazing uit over het feit dat zijn carrière eindelijk lekker gaat. Niemand minder dan de Engelse cultrapper SonnyJim springt hem bij om dat te feit te beamen en sluit zijn verse af met “I’m big and unbelievable, ongelofelijk.” Toch is het niet vreemd dat deze samenwerking is ontstaan. Dezelfde wave waarop BERRY momenteel zit is namelijk een wereldwijd fenomeen en bovendien kende hij de Engelsman al van een festival van een aantal jaar terug. Dus toen BERRY hem een DM stuurde met de beat van Influence wist SonnyJim nog wie de Brusselaar was en binnen twee dagen stuurde hij een verse terug.
Ook IF MY RECORDS DON’T SELL PART I met Jojo Wavy van MOVNT OLYMPVS is een uitblinker. Vorige week dropte de Amsterdammer het meer trappy IF MY RECORDS DON’T SELL PART II, eveneens geproduceerd door Influence. Dezelfde catchy hook “And if my records don’t sell dan ben ik back in die spot / Back in die trap met mijn vork in die pot” van die track is ook terug te horen op PART I, alleen dan als een grimmige introductie op een haast billy woods-achtige productie vol zagende achtergrondsamples. Beide rappers completeren elkaar met een compleet andere flow en stijl, maar de inhoud komt op hetzelfde neer: als het nu niet lukt met muziek, moeten ze kosten wat het kost elders succes vinden. Broke zijn is geen optie meer.
De outrotrack COINS SPENDEN neemt weer een rustigere wending en fungeert als cooling down van de trip die je zojuist hebt gemaakt. BERRY laat op deze track vooral nog even weten dat hij nog lang niet klaar is met de wave waarop hij zit: “Ik heb genoeg wiet voor een pandemie / Genoeg beats voor een album G.” Maar zoals ieder verhaal een einde heeft, sluit nu ook dit hoofdstuk in de saga die hij met Influence aan het pennen is. Het album is divers, maar voelt van begin tot eind als één groot geheel waarop BERRY zoals geen ander zijn razende gedachtegoed op een kalme wijze overbrengt en Influence opnieuw laat horen dat drums niet altijd nodig zijn om meeslepende beats te maken.