Je zat voorheen in een metalband genaamd Mortal Koe die steeds meer richting hiphop ging. Wat deed je daar precies?
Mortal Koe was oorspronkelijk een schoolbandje dat alleen bestond om muziekavonden met Mozart, Beethoven en Bach op te fucken met dingen als Slayer en Machine Head. Ik speelde toen alleen gitaar binnen de band. Later bleven van de oude bezetting alleen ik en de drummer over, we formeerden een nieuwe band en daarin nam ik voortaan ook de zang voor m’n rekening.
Op een gegeven moment voelde je gewoon dat je in metal,hardcore,crossover je ding niet meer kwijt kon?
Ja, plus dat ik de muziek gewoon helemaal zat was. Ik zat destijds vol met opgekropte woede en er is geen betere manier om die kwijt te raken dan op vol volume powerchords te raggen en daar overheen te brullen. We stelden geen drol voor maar we hadden wel lol, en dat was het belangrijkste. Ergens in die periode begon ik wat te experimenteren met rap, probeerde dat een paar keer met Mortal Koe en het klonk allemaal best ok. Niet heel veel later ontmoette ik DJ Fader die voorstelde om m’n raps eens te proberen op hiphop-instrumentals. Gezien dat enorm beviel en Mortal Koe inmiddels een beetje ingekakt was, besloot ik voortaan verder te werken met DJ Fader en me compleet op hiphop te gaan richten, een muziekstroming waar ik overigens al een hele tijd fan van was.
Luister je nog wel eens naar metal,crossover,hardcore of ben je die fase helemaal voorbij?
In principe luister ik er bijna nooit meer naar. Af en toe in een dronken bui even 1 nummer blijft het altijd goed doen, maar overall luister ik toch vooral naar hiphop. Zoals vroeger een heel album van Samael beluisteren zou ik nu niet meer kunnen. Ik word oud.
Wat spreekt jou zo aan in hiphop?
Hiphop is eigenlijk altijd al een deel van m’n leven geweest omdat ik er al van jongs af aan mee geconfronteerd ben. Rotterdam was begin jaren ‘90 enorm actief op dat gebied, en hoewel ik toen net tien was hoorde ik het toch op straat. De ’grote jongens’ waren vaak aan het rappen op straat en dat sprak me enorm aan. Sinds ‘92 was er ook Yo! MTV Raps, eigenlijk het eerste echte hiphopprogramma dat ik ooit op TV zag. Ik kocht allerlei cassettetapes en leerde alle lyrics uit m’n hoofd. Hiphop is de enige muziek waar ik echt m’n ei in kwijt kan, zowel muzikaal als tekstueel. Bovendien ken ik inmiddels bijna iedereen hier in de stad die ook maar enigzins bezig is met hiphop en het voelt vaak echt aan als een tweede familie. Hiphop kent zoveel elementen en in principe kan iedereen ook ‘hiphoppen’, of je nou bezig bent met rappen, draaien, breakdancen of grafitti.
Drop je ook wel eens Engelstalige rhymes?
Alleen onder de douche of onder vrienden. Engelstalig heb ik soms een ‘begeisterung’ en dan drop ik een redelijke freestyle over een willekeurig onderwerp, maar de keer daarna kan ik al vastlopen na niet meer dan tien zinnen ofzo. Ik heb nog nooit Engelstalige teksten geschreven, behalve bij Mortal Koe dan, en Nederlands is toch echt het ding waar ik mee bezig ben.
Hoe kwam je na je avontuur met Mortal Koe verder in contact met hiphop rond 1998?
Zoals ik eerder zei kwam ik rond die tijd DJ Fader tegen. Fader had me ooit gehoord bij een wijkproject en daar besloten we dat ik maar eens langs moest komen. Zo gezegd, zo gedaan: we rookten wat blowtjes, dronken een paar biertjes en begonnen maar wat in het wilde weg muziek te maken. Fader mixte de instrumentals aan elkaar, ik spitte er over. Eigenlijk hebben we vanaf dat punt tot nu alleen maar lol met elkaar gehad, we delen de liefde voor hiphop en denken allebei hetzelfde over veel aspecten van het wereldje. Fader heeft zelfs nog een paar maanden bij me in huis gewoond, toen hij even in de troubles zat. Dat waren een paar maanden met alleen maar wiet en hiphop. We waren broke as fuck en dat heeft de band eigenlijk alleen maar versterkt. Gelukkig hebben we allebei onze zaakjes tegenwoordig wel weer redelijk op orde.
Je hebt drie beatcreators (Exact/Vandepass/Risk). Zij produceren alles of doe je zelf ook aan productie?
In principe zijn alleen Exact en Vandepass mijn beatcreators. Daarbij neemt Vandepass ook de productie op zich. Risk is een goede vriend die ik nog ken uit de tijd dat ik in Rotterdam Zuid woonde, en ik ben dusdanig onder de indruk van zijn beatcreatorskills dat ik ook een aantal tracks op beats van hem wil gaan opnemen. Die zullen dan wel weer afgemixt worden bij Ruffcuts, ofwel bij Vandepass.
Kun je de lezers van Hiphopinjesmoel.nl eens iets vertellen over je alterego’s?
Die zijn allemaal ontstaan in de periode dat Fader bij me woonde. Ik spitte in die tijd zo belachelijk veel dat ik op den duur ook andere stemmetjes begon te gebruiken en uiteindelijk complete personages verzon. Ik deed ze altijd freestyle en ze waren eigenlijk voor de grap bedoeld. Maar goed, even alle alterpersonages op een rijtje: Arie de White Powergast (rijdt op een gilera door Rotterdam Lombardijen en is 100 procent neonazi), Stanley de Black Powerneger – komt uit noord, steekt zomaar mensen en heeft altijd ruzie met Arie, Mannetje van de Maan – komt van Maan Zuidzijde, is opgegroeid in de ghetto en vindt mensen maar pussy’s en De Vieze Man – woont aan de overkant, valt op kinderen en huisdieren. Likt openbare toiletten af en verzamelt gebruikt maandverband.
Ik ken vier tracks van je: Ik Wou Dat Je Dood Was, Pijn, Als Een Peuk In Een Asbak en Hemelpoort. Zijn er meerdere die gereleased zijn?
Eigenlijk is alleen Hemelpoort gereleased op de Down Into Hiphop-cd en die anderen zijn op internet gezet. Ik heb nog tientallen tracks, waaronder weer een paar waar ik echt tevreden mee ben. Ik heb tot een jaar geleden eigenlijk vooral freestyles opgenomen en die een beetje verspreid in Rotterdam, en echt tracks opnemen doe ik ook nog maar net.
Ik Wou Dat Je Dood Was is een track over iemand waarvan je gehoord hebt dat ie aan leukemie is gestorven. Die gozer boeide je nooit en je mocht hem niet echt. Toen je hoorde dat ie dood was keek je anders tegen hem aan, maar toen je hem later in levende lijve ergens zag en hij gewoon springlevend bleek te zijn, had je zoiets van: ga maar dood. Is deze track op waarheid gebaseerd of is het evenals Hemelpoort een fictief verhaal?
Nee deze track is precies zoals ik hem rap. Heb die gast inmiddels nog wel een paar keer gezien en ik mag hem nog steeds niet. Vond het aan de ene kant wel komisch dat ik me eerst zo schuldig voelde over zijn dood, of in ieder geval de manier waarop ik hem voor het laatst zag, omdat we toen gevochten hebben. Toen ik er achter kwam dat hij nog leefde werd ik gek, omdat ik dat schuldgevoel voor niets had gehad. Ik haatte hem toen nog meer dan ik ooit gedaan had. Vraag me alleen heel erg af wat ik zou denken als hij nu echt zou overlijden.
Hoe zou je je eigen stijl willen omschrijven?
Ik ben geen flowkunstenaar als bijvoorbeeld de jongens van Opgezwolle dat zijn. Ik ben zeker ook niet de ‘liveste’, zoals bijvoorbeeld VSOP. Ik ben vooral een freestylebeest met (al zeg ik het zelf) veel humor, en nog veel meer zelfspot. Ik vind het leuk om heilige huisjes omver te schoppen, maar wel zo dat het niet respectloos wordt. Vooral omdat ik mezelf en m’n afkomst vaak compleet belachelijk maak, kan ik het me permitteren om dat ook met andere dingen te doen. Vaak schop ik mensen tegen het verkeerde been, maar als ik ze dan uitleg wat ik er precies mee bedoel is het meestal in orde. Ik hou echt van de hiphop, en dat is wat ik vooral probeer mee te geven aan de mensen voor wie ik rap.
Hoe gaat je debuutalbum heten en wanneer komt ie ongeveer uit?
Hoe het album gaat heten zijn we nog niet over uit, er liggen wat ideeën maar dat horen jullie later wel. Wanneer ie ongeveer uitkomt is ook lastig te zeggen. Ik sta nu even op een time-out wat betreft werken aan de cd omdat ik nu stage loop. Ik ga vanaf half juni weer voluit aan de slag en verder kan ik alleen zeggen ‘hij is af als hij af is…’
Hoeveel tracks komen er op te staan en hoeveel heb je er reeds af?
We hebben nu zo’n 8 tracks opgenomen die ik goed genoeg vind voor de cd. Daarnaast liggen er nog een paar teksten, concepten, lines e.d. waar ik ook nog mee aan de slag kan. Hoeveel tracks er op komen weet ik niet precies. Als je dat van te voren vastlegt zul je al snel compromissen moeten sluiten en dat wil ik voorkomen.
Welke gastbijdragen kunnen we op je album verwachten?
Ten eerste hebben we C.J. (ook bij Ruffcuts, plus met een eigen nummer op Down Into Hiphop 2) die m’n backups zal verzorgen. Daarnaast ga ik zeker een track met Risk opnemen, een van de ergste dubbelrijmers van het moment. Er staat ook nog een track met VSOP op stapel, maar ‘t is nog even afwachten waarop we die droppen. Er komen er vast nog wel een paar maar voorlopig staan deze vast.
Komt er serieuze shit of veel bragging & boasting-dingen op te staan?
Ik denk dat je niet teveel bragging & boasting moet verwachten. Misschien zal die toon er in m’n ‘serieuze’ lyrics wel een beetje in zitten, maar ik wil vooral teksten schrijven waar mensen over nadenken en verschillende dingen uit kunnen halen. Het zal een album worden waardoor je mij goed zal leren kennen, en hoe ik over allerlei dingen denk. Dat kan heel conreet als in Peuk In Een Asbak, maar er zullen ook tracks met een verhaallijn opkomen die als metafoor dienen voor de wereld waarin we leven.
Ik las onlangs iets over een platenlabel. Zijn daar al dingen van rond of ga je het ding wellicht in eigen beheer uitbrengen?
Ik ben zelf nu niet bezig met een platenlabel of iets dergelijks. Er zijn een hoop aanbiedingen van zowel kleine als grotere labels, maar voorlopig focus ik me eerst op de opnames en dan kijk ik wel waar ik die het best kwijt kan. Zulke dingen zal ik altijd eerst uitvoerig overleggen met Ruffcutz, die hebben daar meer verstand van dan ik. Er is wel gesproken over het uitbrengen in eigen beheer, maar daar is nog niks concreets uitgekomen.
Hoe ben je met het label in contact gekomen?
Ik kende ONX van Abstract Dialect al een tijdje en die kende op zijn beurt Exact en Vandepass weer. Hij hoorde dat ik nog nergens kon opnemen en besloot ons met elkaar ‘up te hooken’. Ze kwamen een keertje kijken bij een open mic in de Calypso en lieten me wat beats horen. We waren allebei gelijk razend enthousiast en daarna ben ik gewoon een keer bij die gasten langsgegaan en hebben we het een en ander opgenomen. Dat beviel zo goed dat we besloten die samenwerking voort te zetten.
Hoe ervaar je de hiphopscene in Rotterdam?
Ik denk dat de Rotterdamse scene een van de ‘tightste’ van heel Nederland is. Eigenlijk ken ik zo goed als iedereen en ik ga ook regelmatig wat drinken of een avondje stappen met de mensen uit het wereldje. Er zijn in Rotterdam meer MC’s actief dan waar dan ook in Nederland en hiphop leeft hier echt. Natuurlijk is er de oude garde van bijvoorbeeld E-Life, Postmen, Def Rhymz, U-N.I.Q. enz. die vooral Engelstalig een enorme basis hebben gelegd. Zij waren de inspiratie voor mij en vele anderen en hebben de weg geplaveid waar wij nu op mogen lopen. Daarnaast is er een enorm arsenaal aan ‘nieuwe’ MC’s die enorm gemotiveerd en getalenteerd zijn. Commercieel zie je er weinig van, maar ik weet wel beter.
Wie zijn in binnen- en buitenland je favoriete artiesten?
Wat betreft het buitenland luisterde ik in het begin vooral House Of Pain, Cypress Hill, Beastie Boys en Public Enemy. Tegenwoordig zijn er zoveel dope MC’s dat ik er onmogelijk een paar zou kunnen opnoemen die m’n favoriet zijn. Het aanbod is veel breder en sinds ik internet heb is alles ook makkelijker te krijgen. Daardoor heb ik meer favoriete nummers dan artiesten. Wat betreft Nederland, en dan vooral het Nederlandstalige is m’n grote held altijd Extince geweest. Hij is de enige bij wie ik ‘starstruck’ was toen ik hem ontmoette. Toen ik wat jonger was draaide ik Binnenlandse Funk compleet grijs, en later maakte ik ook kennis met z’n eerdere en latere werk. Wie ook hoog scoren zijn Raymzter, VSOP en Opgezwolle. Natuurlijk is er ook nog Brainpower, Verschil Moet Er Zijn was niet helemaal mijn ding maar Door Merg En Brain vind ik zonder twijfel een hoogtepunt uit de geschiedenis van de Nederlandstalige hiphop.
Je bent een groot freestyle-talent. Hoe heb je je zo snel ontwikkeld in slechts vier jaar tijd?
Ik denk dat het verzinnen van verhalen en concepten me vanaf kleins af aan al heel goed afging. Ik heb altijd goede gesprekstechnieken gehad en dan is het alleen nog maar een kwestie van kunnen flowen en rijmen. Ik was zo verslaafd aan de hiphop dat ik een tijdje bijna obsessief heb lopen freestylen, echt een paar uur per dag. Dat was nogmaals die periode dat Fader bij me inwoonde. In die tijd ben ik dusdanig gegroeid dat ik op een gegeven moment genoeg vertrouwde op m’n freestyles om ze ook live te doen. Daardoor kreeg ik ook een beetje die reputatie en werd ik daar steeds vaker voor gevraagd. Dat leidde weer tot de drang om daar nog beter in te worden en zodoende. Je moet een beetje een fanatic zijn, denk ik.
Je won de freestylecontests Dope MC = A Dope MC en Geen Daden Maar Woorden waarbij je Raymzter klopte. Moet een erg goed gevoel hebben gegeven aangezien Raymzter toch ook niet de minste is op dat gebied.
Ik had voor die tijd wel een aantal battles gedaan maar zag mezelf nooit als een battle-MC. Ik had geen voorbedachte punchlines en moest eigenlijk compleet vertrouwen op m’n freestyle of wat ik in de minuut voordat ik wist tegen wie ik moest kon verzinnen. Als ik eerlijk ben had ik aan het begin van de avond nooit gedacht te gaan winnen en was ik best bang voor Raymzter. De avond verliep echter anders en aan het eind kwam ik als winnaar uit de bus. Ik denk dat het toch een van de leukste momenten is geweest uit m’n hele hiphopcarriere. Het is altijd leuk om een battle te winnen en als je dat dan doet tegen een echte battlegrootheid, dan geeft dat een heel goed gevoel inderdaad.
Wat was de reden dat je niet in de finale van de GPZH stond in Waterfront?
Er waren wat problemen ontstaan binnen de formatie waarin we zouden optreden. Door bepaalde omstandigheden was het onmogelijk om met het vooraf bedoelde concept te komen en dus moesten we kiezen om of slecht beslagen ten ijs te komen of gewoon helemaal af te bellen. Omdat ik wist dat we op deze manier toch geen goede act konden neerzetten en er genoeg andere acts dolblij zouden zijn om op onze plaats te staan, besloten we te kiezen voor het laatste.
Een website met alles erop en eraan heeft vooralsnog geen hoge prioriteit?
Je doelt op mijn fucked up website www.klopdokter.tk. Ik had aanvankelijk alleen die domeinnaam gereserveerd in case of, en toen ik een simpel programmaatje ontdekte, besloot ik er een fotootje en een paar tracks op te zetten plus een guestbook. Het stelt geen drol voor en straalt alles uit behalve professionaliteit, maar dat boeit niet echt. Misschien iets voor later nog. Een website boeit me eigenlijk niet zo heel veel. Het is leuk voor het contact maar meer niet.
Wat gaat er dit jaar nog allemaal gebeuren verwacht je – naast de What’s Da Flavor-tour met o.a. The Proov en VSOP?
Naast WDF zal ik sowieso m’n titel gaan verdedigen in de Schouwburg, dat zal ergens rond september zijn. Ik heb een aantal optredens staan, waaronder met Skrabz in Delft op 26 april 2003, dat in het kader van Hiphop In Je Smoel. Ik ga ook veel dingen hosten en ben met Fader een aantal underground-dingetjes aan het opzetten. Voorlopig doe ik het bewust wat rustiger aan omdat ik naast m’n stage ook tijd vrij wil houden voor belangrijke dingen, bijvoorbeeld m’n vriendin. Muziek moet voor de lol zijn en dat ook blijven. Dat heb ik altijd heel belangrijk gevonden.
Meer info: http://www.klopdokter.tk http://www.geocities.com/klopdokter