Rapper Tim Dog (bekend van de klassieker Fuck Compton) bezocht Amsterdam voor zaken. Gelukkig had hij nog wat tijd over voor een interview en dus schoof HIJS op een zaterdagavond in een hotellobby een microfoon onder de neus van 'The Original Dog'.

Wat doe je opeens in Amsterdam?
Ik ben hier gekomen, omdat ik hier wat shows wil gaan doen voor m’n nieuwe album, er komt een hele tour door Europa heen om het album te promoten. Verder doe ik nu wat interviews enzo, zodat mensen weten dat m’n nieuwe single uit is en dat het album en de tour eraan komen.

Wat heb je de afgelopen paar jaar allemaal gedaan?
Ik heb een tijdje in de bak gezeten! Nee geintje, ik heb het gewoon lekker rustig aan gedaan. Ik heb nu m’n eigen label, en altijd als je een eigen bedrijf opstart, moet je veel leren, jezelf in de markt plaatsen etcetera. Daar ben ik veel mee bezig geweest. Kijk, ik ken muziek vooral als een artiest, en nu wilde ik ook eens de zakelijke kant ervaren en leren kennen. Zo weet ik ook zeker dat de grote labels me niet kunnen naaien. Dat hebben ze al gedaan toen ik begon en dat flikken ze me niet meer.

Je hebt dus je eigen label, kun je er wat over vertellen?
Er zitten vooral nieuwe artiesten op en ikzelf natuurlijk. Het heet Big City Entertainment en er zitten wat gasten uit New York op, een groep genaamd de Big City Hustlers, daar ben ik heel enthousiast over. Ik heb een paar R&B acts, een Duitse zangeres, Australische en Japanse rappers, ik pak de hele wereld.

Hoe ziet een dag in het leven van Tim Dog eruit?
Geen enkele dag is hetzelfde. Ik ben nu een executive, dus eigenlijk ben ik gewoon Tim Blair, en het is vooral veel zaken doen. Ik zorg er wel voor dat ik genoeg chill, genoeg dames om me heen heb, maar mijn dag draait vooral om zoveel mogelijk geld binnen te halen.

Je label is nu dus je primaire inkomstenbron?
Ja, kijk, ik ben slim genoeg geweest om vroeg in mijn carrière een paar goede investeringen te doen. Ik heb wat promotionele dingen gedaan, tours gedaan, tours verzorgd voor andere groepen, dat heeft ook de nodige centen opgeleverd. Maar ik heb mezelf aangeleerd dat ik elk aspect van de muziek wil doen en in die aspecten heb ik m’n geld nu dus verdiend, het is nu tijd om geld te verdienen met mijn label.

Je werkt dus aan een nieuw album, wat kun je daar al over kwijt?
Het album heet ‘The BX Warrior’, geen features, ik wil niet dat mensen kunnen zeggen dat het album dope was omdat die-en-die er opstond, ik wil al die jonge rappertjes laten weten dat Tim Dog het nog steeds kan. En ik wil vooral echte Tim Dog fans het gevoel geven van hij is terug en maakt nog steeds de muziek die wij dope vinden. Misschien dat op de volgende albums nog wel wat features verschijnen, maar buiten Ultramagnetic MC’s staan er op deze plaat geen features.

En qua producties?
Hetzelfde verhaal, alleen ik en mijn productiecrew The Big City Hustlers.

Zijn er rappers of crews die op je verlanglijstje staan om ooit nog mee samen te werken?
Ja, vooral veel old-school gasten waar ik tot nu toe nog niet mee gewerkt heb, Big Daddy Kane, Rakim, daar wil ik graag mee werken op mijn volgende plaat. Verder nog wat mensen hier en daar, maar die horen het wel als de tijd rijp is.

Hiphop is de laatste tijd nogal slap geworden, is het tijd voor een soort van 2005 versie van ‘Fuck Compton’ om iedereen weer eens wakker te schudden?
Daarom ben ik ook terug! De eerste single heet ‘The Original Dog’ en die laat weten dat ik weer helemaal terug ben. En daarmee ga ik weer de hele handel op z’n kop zetten. Ik zie mezelf als de conciërge, ik kom de hele shit weer opruimen. Ik heb een hoop werk te doen deze keer, maar ik ben er klaar voor.

Wat is jou gevoel bij hiphop anno 2005?
Ik heb meer problemen met de manier waarop sommige mensen, je weet wel, gasten die eigenlijk echte hiphop zouden moeten supporten, nu voor de platenmaatschappijen werken en heel hiphop verkloten. En zolang ze maar betaald krijgen kan het ze weinig schelen. Qua artiesten doet hiphop het goed. Kijk ik houd van hiphop, van het commerciële tot de underground, want het zet iets neer voor ons. Wat ik wel weer klote vind is als bedrijven zich ermee gaan bemoeien en ons, de gasten die het begonnen zijn, vertellen wat hiphop wel en niet is. Wij horen dat eigenlijk aan hen te vertellen. Die gasten zijn vijftig, zestig jaar oud ofzo, ze weten geen fuck over hiphop. En zij vertellen ons wat de shit is? Daar heb ik absoluut geen respect voor. Daar moeten we gewoon iets tegen doen. Ik hoop gewoon dat mensen loyaal blijven aan de echte hiphop, en zich niet laten hersenspoelen door de labels. Dat gebeurt nu in de States en hopelijk blijven dergelijke praktijken Europa bespaard.

Beefs lijken weer helemaal terug te zijn binnen hiphop, wat vind jij daarvan?
Het is nog gekker dan vroeger, maar dat vind ik dope. Gewoon lekker mensen wakker schudden en kijken wat er gebeurd.

Maar denk je dat het nog allemaal zo echt is als toen jij met ‘Fuck Compton’ kwam, of zijn het enkel marketing trucjes?
Ja, dat vind ik gewoon kut, maar die artiesten weten niet wat echte hiphop is. Ze denken dat het laag dragen van je broek echte hiphop is. En de labels sporen ze aan van ‘Yo doe dit, doe dat’ omdat ze zich nog de tijd kunnen herinneren waarin gasten als ik en KRS-ONE en MC Shan nog echte beefs hadden. Maar nu is het allemaal van die ‘Ik vermoord je moeder’ shit, kom op, je moet toch wel iets beters kunnen verzinnen. Zelf denk ik dat als de labels zich er niet mee zouden bemoeien er tegenwoordig nog maar weinig beef zou zijn. Dan zouden de rappers onder elkaar het wel recht zetten, van ‘kom op, stel je niet zo aan’.

Wat is volgens jou de beste beef ooit?
Oh shit! eh, er zijn er zo veel. Vooral veel shit wat nooit publiek is geworden, veel shit die gewoon op straat in New York gebeurde. Maar van de populaire beefs moet ik toch kiezen voor KRS-ONE tegen MC Shan. Dat was echt, damn, de beste battle gewoon. LL Cool J tegen Canibus was ook dope, ik was stiekem voor Canibus. Eigenlijk wacht ik ook nog steeds op het moment dat iemand weer naar mij toestapt, maar ze zijn te bang. Ik heb NWA en Snoop Dogg vermorzeld, ze durven nu gewoon niet meer.

Hebben de gasten die je aanviel in ‘Fuck Compton’ je ooit serieus bedreigd?
Niet echt, zeker niet op plaat. Snoop probeerde me te pakken op ‘Dre Day’, maar iedereen weet dat dat een neppe line was. De beat was dope, dat ‘Bow Wow Wow’ was leuk, maar echt battlen durfde hij niet.

Heb je die gasten ooit nog ontmoet?
Ja zeker, ik zou nog samen gaan werken met Dr. Dre. Ik en Eazy zouden nog een track samen gaan maken om te laten zien dat het allemaal niet zo serieus was. Maar helaas overleed hij. En Dre en ik zouden samen wat gaan doen, maar Dre houdt zich niet zo goed aan afspraken, dat geven zelfs zijn eigen mensen toe. Hij zegt van ‘Ja we moeten samen wat gaan doen man’ en de volgende dag doet hij alsof hij dat nooit heeft gezegd. Hij is een beetje nep.

Ik hoor dat je tegenwoordig ook een huis in LA hebt? Denk je niet dat mensen denken dat dat een beetje nep is, Fuck Compton roepen en er vervolgens in de buurt gaan wonen?
Ja, maar dat kan mij niet schelen. Kijk, als mensen echt naar die track luisteren dan horen ze dat ik het over rappers heb, niet over de straat, niet over het gras, niet over de huizen, ik heb het over de rappers. Als de media de mensen vervolgens laten denken dat ik echt iets tegen de buurt Compton heb, kan ik daar weinig aan doen. Kijk, ik kan alleen maar gewoon Tim Dog zijn. Als je me tof vindt, vind je me tof voor wie ik ben. Als je me niet tof vindt, diss je me maar en roep je wat je wil, je kent me toch niet. En als je mij disst dan laat je weer zien hoe dom dat is. Als ik iemand diss, dan doe ik dat over iets waarover je het met me eens kan zijn. Sinds ik ‘Fuck Compton’ maakte, zie je me niemand meer dissen, omdat ik niet iemand ben die disst om het dissen. Hetzelfde met mijn nieuwe single, mensen vragen ‘Wie diss je nu?’ maar ik vertel gewoon de waarheid. Ik ben de eerste Dog in hiphop, ik laat die nieuwe fans die denken dat Snoop de enige Dog is weten dat dat niet zo is. Want als hij de enige Dog is dan ben ik z’n vader.

Je was bij de onlangs gehouden Ultramagnetic MC’s reünie, hoe was dat?
Te gek, we hebben samen opgetreden. Het was echt geweldig om iedereen weer op hetzelfde podium te zien, al die hits, al die klassiekers, echt een topervaring. We hadden het er al een tijdje over om samen wat te doen, een reüniealbum en een reünietour, dus dat komt er ook nog aan.

‘I Get Wrecked’ blijft nog steeds een dope track, hoe is die samenwerking met KRS-ONE tot stand gekomen?
Veel mensen weten niet dat iedereen, vooral in de Bronx, op de een of andere manier wel familie is. Ced-Gee had Criminal Minded voor KRS en Scott LaRock geproduceerd en KRS hing nog vele rond bij Ced thuis. Ik woonde toevallig aan de overkant van Ced en zo kom je elkaar tegen. We waren eigenlijk een soort G-Unit met z’n allen. Het voelt heel natuurlijk voor ons om samen te werken. En zo is het nog steeds, in de Bronx meer dan op andere plekken. Het enige probleem is dat je allebei een gaatje vrij moet vinden, maar verder gaan zulke dingen gewoon vanzelf. Daar ben ik trots op. Ik zie al die gasten uit de Bronx als familie, van Lord Finesse tot KRS tot Kool Keith tot Nice&Smooth.

Waar luister je de laatste tijd naar?
Veel 50 Cent en G-Unit, Jay-Z. Ik respecteer al die gasten die hiphop naar een hoger niveau brengen, zowel economisch als muzikaal. Ik ben geen criticus, ik heb een hekel aan die gasten, in mijn ogen zijn het gewoon mensen die gefrustreerd zijn dat ze zelf niet kunnen rappen. Kijk, als Rakim in een blad mij bekritiseert, kan ik dat hebben. Als je kritiek op me hebt, moet je me ook aankunnen in een battle. En nog geen enkele journalist heeft geprobeerd tegen mij te battlen. Ik vertel hen ook niet hoe ze hun artikelen moeten schrijven of hun programma moeten presenteren, vertel mij dan ook niet hoe ik platen moet maken, zo simpel is het. Als jij probeert mijn fans er van te overtuigen mijn plaat niet te kopen dan probeer je mij de kaas van het brood te eten. En als je dat doet steel je eigenlijk gewoon van me en dan heb je problemen. Ik vertel elke journalist dat ik niet bang ben om te reizen, ik spring graag op het vliegtuig en zit zonder problemen 3 weken in de bak om jou ass te kicken.

Je luistert dus veel naar 50, denk je niet dat juist hij een van die gasten is die beefs gebruikt om platen te verkopen? Zie bijvoorbeeld die beef met The Game, het lijkt wel een knipperlichtrelatie, aan-uit-aan-uit-aan, het lijkt een beetje verdacht.
Ja, daar heb je wel gelijk in, maar toch, ik weet het niet. Ik heb er eens goed naar gekeken en ik heb van twee kanten dingen gehoord. Als ik geld en tijd in een artiest zou stoppen, in zijn video zit en er voor zorg dat hij groot wordt, terwijl niemand uit zijn eigen omgeving dat doet, en hij mij vervolgens disst en teruggaat naar die gasten uit zijn eigen omgeving, dan zou ik ook kwaad zijn. Dat is gewoon een afgang, zeker nu het allemaal om geld gaat. Maar dan hoor ik van de andere kant dat 50 de hele handel op had kunnen lossen en alles weer goed had kunnen maken, maar dat niet deed. Kijk, persoonlijk kijk ik naar wat 50 heeft bereikt in drie jaar. Hij vangt 9 kogels en werkt zich op tot de persoon die hij nu is. Ik ken gasten die na een klap al zeggen ‘Ik kap met rappen’. Ik neem mijn pet af voor hem. Ik kan niks slechts zeggen over 50, en niemand zal het ook voor elkaar krijgen mij iets slechts te laten zeggen over 50. Er zijn ook een hoop gasten die voor echte hiphop horen te zorgen, maar die gewoon van 2 walletjes eten omdat ze bang zijn. Hij neemt in ieder geval een standpunt in. Het is misschien wel geen populair standpunt, maar hij staat er in ieder geval voor. Daar heb ik respect voor.

Welke MC’s moeten we absoluut niet onderschatten?
Tim Dog natuurlijk! Zelfs al ben ik 85, ik kom met die vette shit. Verder, er is een MC in Los Angeles, Max Lux, fuck, er zijn er zoveel die nog niet doorgebroken zijn. In de industrie zou ik zeggen: Rakim, absoluut KRS, Jay-Z, Juelz Santana, Cassidy eh, even denken, nee daar laat ik het bij.

Jay-Z heeft gezegd dat hij ‘stopt’ met rappen, wanneer is het voor een MC tijd om te stoppen?
Jay-Z is natuurlijk niet echt gestopt, hij maakt natuurlijk geen albums meer, maar hij rapt nog steeds. MC’s moeten niet stoppen. Als de Rolling Stones het nog steeds kunnen, dan kunnen wij het ook. En alle rappers zijn jonger en fitter dat die oude gasten van de Rolling Stones. Zij verkopen nog steeds concerten uit, mensen die zo oud zijn als mijn ouders gaan daar nog uit hun dak. En dat vind ik tof, want dat zijn hun helden. En zo moeten wij ook onze helden hebben, iets wat moeilijk is, want onze omgeving en de platenmaatschappijen proberen ons helden op te dringen. Wij zorgen niet goed voor onze helden binnen hiphop. We willen hiphop zo puur mogelijk houden, maar het is nog wel steeds een business. Als je je geld wel geeft aan de sigarettenfabrikanten, aan de kledingmerken, aan de skatebedrijven, waarom dan niet aan hiphop? Die bedrijven verdienen wel geld aan ons, maar geven niets terug. Wat ik daarmee bedoel is als een skateboardfabrikant een hiphopcommercial maakt, moeten ze ook gewoon hiphopconcerten sponsoren. Maar dat doen ze niet, want niemand vertelt ze dat. Kijk, gasten als KRS-ONE horen eigenlijk gewoon net zoveel geld te hebben als Dr. Dre, Snoop of Pharrel. Maar het is nu gewoon die tijd in hiphop dat mensen KRS zien als old-school. Dat heb je niet in rock, er bestaat geen old-rock, het is allemaal rock’n’roll. Ik ben niet old-school of new-school, ik ging nooit naar school, ik ben een leraar. Ik hoop dat hiphop ooit zal teruggeven aan de mensen die paden vrij hebben gemaakt, mensen zoals wij die gratis shows gaven en op eigen kosten de wereld rondreisden om hiphop naar Nederland, Duitsland, Londen etcetera te brengen, zodat jullie er ook deel van uit kunnen maken. Het is nu een hele cultuur, het is meer dan muziek, het is de manier waarop we ons kleden, hoe we ons gedragen, hoe we praten. Van taggers tot bikers tot skaters, het is nu allemaal hiphop. En we moeten gewoon bij elkaar blijven, want uiteindelijk is dat alles wat we hebben. Of je nu blank of zwart bent, we zijn een, we zijn een natie. Zo moet het zijn. Maar nu doet iedereen zijn eigen ding en zoeken we ruzie met elkaar terwijl mensen buiten hiphop al het geld vangen. Waarom komt het geld dat er met hiphop verdiend wordt niet terug in hiphop? Waarom moeten de bier- en frisdrankmerken dat geld krijgen? Zij geven niks om hiphop. Zij hebben geen hiphop albums, posters of video’s. Ze hebben alleen door dat er met hiphop geld valt te verdienen en dat wij te dom zijn om dat zelf te doen. Ze denken: ‘Wij stoppen wat geld in dit of dat evenement en iedereen drinkt ons bier, ze zijn toch te dom om na te denken’. Ik vertel het aan iedereen: zorg voor je hiphopartiesten, dan zorg je ook voor jezelf. En als je dat doet, hebben de grote platenmaatschappijen het nakijken.

Hiphop is nu gewoon de grote trend.
Ja, absoluut. En in het begin keken mensen er naar met de gedachte dat het in vijf jaar wel over zou zijn. En kijk wat het nu is. Nu heb je chipscommercials met wacke hiphoppers erin, dat is geen hiphop. En ze komen niet eens naar ons toe. Het is niet van ‘Hier is 100.000 dollar, voorzie ons een jaar lang van goede concepten’, nee, ze gaan naar de nerds van de reclamebureaus die onze shit gewoon beledigen. Hiphop is van de mensen die ervan houden, niet voor degenen die het enkel gebruiken. Je kunt snel zien of iemand echt van hiphop houdt. Stel ze vragen. De meeste weten niet wie Run DMC is.

Wanneer denk jij dat deze trend voorbij is?
Als ik er iets aan kan doen gaat hiphop gewoon de wereld domineren. En de mensen die echt van hiphop houden worden degenen die daarvan profiteren. Simpel. En ik ben absoluut van plan er iets aan te gaan doen.

Tim Dog is live te zien op 25 november aanstaande op het Drop festival

Meer Interviews