Ciph Barker is een waar Nederlands undergroundfenomeen. Zowel in het Engels als Nederlands kan de MC prima uit de voeten en zijn werk als producer is eveneens indrukwekkend. Wij spraken Ciph over zijn online platform Malkovich.

Rond de millenniumwisseling maakte de Nederlandse scene kennis met een jonge MC uit Zoetermeer genaamd Ciph Barker. Onder de vleugels van M.O.D. en zijn Supercharger label en familie tourde de talentvolle Ciph door heel Europa. Groepsalbum The Campaign uit 2005 en Ciph’s soloalbum Zoominati maakten indruk in Nederland en het buitenland. Ciph trad toe tot Supercharger’s illustere producersteam Godz Wrath. Over zijn beats hebben grote Amerikaanse namen als Killah Priest, Immortal Technique en Canibus gerapt. Rond 2006 leek het een kwestie van tijd dat Supercharger echt groot zou worden, toch is dat niet gebeurd. Ciph legt uit. “Er waren gesprekken gaande met grotere labels om samen te werken zodat Supercharger kon uitgroeien tot een grotere movement. Helaas gingen de deals uiteindelijk niet door, waardoor de hele boel een beetje in het slop raakte. Mensen gingen toen andere prioriteiten stellen. Dat is heel begrijpelijk, maar zorgde er wel voor dat anderen weer gedesillusioneerd raakten. Het ging allemaal niet meer heel soepel.”

De geboorte van Malkovich
In plaats van bij de pakken neer te zitten, nam Ciph vervolgens in 2011 zelf het initiatief om een platform op te zetten: Malkovich. “Ik was inmiddels verhuisd naar Den Haag, naar het huis waar ik nog steeds woon. Vlakbij het centrum, heel dope, maar het dak is echt heel laag. Als je dan weet dat ikzelf en de meeste boys waarmee ik werk nogal lang zijn, dik 1.90, snap je misschien waarom ik mijn huis zo noem. In de film Being John Malkovich zaten mensen in het hoofd van John Malkovich en moesten ook constant het lage dak in de gaten houden, vandaar.”

Ciph benadrukt dat Malkovich een platform is en geen label. “Als het een label zou zijn, zou ik iedereen achter hun broek aan moeten zitten, daar heb ik helemaal geen zin in. Het is echt bedoeld om artiesten die ik als familie beschouw een plek te geven om zichzelf te presenteren. Dan heb ik het over boys als M.O.D., Beat Butcha, Thun, Reggy Lines, Ashes en nog wat mensen uit Zoetermeer die op niveau bezig zijn. Malkovich is echt een familieding. Het moet organisch blijven, dus het is geen platform waar iedereen zich voor kan aanmelden. Misschien komen er in de toekomst wel wat nieuwe mensen bij, maar dat is niet het uitgangspunt.”

Ciph wil zijn familieleden stimuleren om productiever te worden. “Ik wil mensen aansporen. Als je op de site komt en je ziet wat voor monster moves Beat Butcha in 2011 en 2012 heeft gemaakt en ikzelf in mindere mate, moet dat anderen stimuleren om ook net even wat harder aan de slag te gaan. M.O.D. heeft in 2012 toch uiteindelijk zijn album gedropt, hopelijk mede doordat hij zag wat zijn collega’s aan het doen waren. Uit respect wilde ik dat hij eerst zijn album uitbracht voordat ik het mijne drop. Hij heeft me een kans gegeven en bij Supercharger gehaald, dus dat vind ik zo horen.”
Hoewel Supercharger op een laag pitje staat en er geen echt budget beschikbaar is, zetten M.O.D. en Ciph toch Supercharger op hun releases.

Kijkje achter de schermen
Malkovich is nog volop in ontwikkeling wat Ciph betreft. “Ik kan me voorstellen dat mensen de site checken en zich afvragen wat het nu precies is. Je ziet allerlei nieuwsberichten, maar alleen over onszelf. Als straks de eerste projecten af zijn, wordt het allemaal duidelijker.”
De bezoeker zal in de toekomst ook meer te zien krijgen wat er achter de schermen gebeurt bij de opnames. “En dan heb ik het niet over het soort filmpjes van producers waarop je ze ziet meppen op hun MPC zodat je ziet hoe ze hun beat maken. Dat wil ik helemaal niet zien. Ik ben geïnteresseerd in al het geouwehoer rondom het creatieve proces, dus dat is wat wij gaan laten zien. Vroeger was er veel meer mysterie rondom artiesten, in 2013 kan dat niet meer.”
Hoe is de sfeer bij opnames eigenlijk? “Dat verschilt per persoon. Met Beat Butcha is het echt die Engelse Monty Python-humor, heel abstract en nogal goor. Met Reggy Lines heb ik het vaak over van die Haagse teringellende. Zoals dat ik nu net weer een kacheltje van 10 euro heb gekocht. Reggy leeft onder dezelfde omstandigheden. Als we uitademen, blazen we gewoon ijzelwolkjes (lacht).”

Aankomende releases
Echte releasedata kan Ciph nog niet geven maar de MC/producer kan wel een tipje van de sluier oplichten over de eerste releases op Malkovich. “Het album van Vaak4 heb ik zelf helemaal geproduceerd. Dat wordt een hele rare plaat met rhymes over oude drumbreaks en vieze synths. Binnen Zoetermeer is hij echt een cultfiguur die iedereen kent. Zijn taalgebruik is heel interessant, maar bijna niet te ontcijferen. Ashes komt er ook aan met de Asbak EP, hij is jarenlang mijn backup mc geweest. Die plaat is een wat rustigere, sfeervolle versie van wat mensen gewend zijn van ons. Productie van Christov, Bone Pesci en mijzelf. Mijn Nederlandstalige debuutalbum Papa Yaga met productie van Beat Butcha, Nikes, Jordan River Banks en mijzelf ga ik droppen. In samenwerking met ROTTZ komt er een Ciph Barker X MP plaat over mijn producties en zo snel mogelijk drop ik Swamp Thangs, een collectie van mijn instrumentals van tracks die ik de laatste jaren heb uitgebracht.”

Meer dan alleen hiphop
Hiphop is natuurlijk het uitgangspunt van Malkovich, maar Ciph denkt breder. “Naast hiphop ben ik nu bezig met een project dat je het best kan vergelijken met Gnarls Barkley en ik maak nummers met mijn vriendin, die zangeres is. Maar ik zou zeker ook plaats willen maken voor films, filmmuziek, illustraties, van alles. Uiteindelijk zijn we allemaal creatieve mensen die doen waar de fuck we zin in hebben.”

Meer info

Meer Interviews