Wie denkt dat grime niet verder reikt dan donkere Britse straten en steegjes, heeft het goed mis. In de VS begint grime grondgebied te veroveren en ook in Nederland lieten acts als Zwart Licht en NoizBoiz al zien prima ermee overweg te kunnen. Laatstgenoemde groep staat klaar om vandaag met hun nieuwe album Techniek je speakers op te blazen. Wij spraken het Rotterdamse trio, bestaande uit XL, Mucky en Don de Baron over het nieuwe album, samenwerking met ‘the Godfather’ Wiley en grime in Nederland.

Jullie laatste grote werk is het album Oase uit 2014, hadden jullie een break nodig?
XL: “We zijn eigenlijk alle drie andere dingen gaan doen. Het was niet echt een keuze dat de wegen op dat moment scheidden, het liep nou eenmaal zo. Ik moet wel zeggen dat ik toen nog altijd met Mucky in de studio aan het werken was. Er staat een track op Techniek, die net ná Oase gemaakt is. Het is dus niet dat we niets deden. We hebben tracks gemaakt en op een gegeven moment was het zo van: ‘we hebben de tracks liggen, laten we er een album van maken’.”

“We hebben de techniek in dit genre, de skills. Dit is wat we doen.”

Misschien dachten mensen dat jullie uit elkaar waren.
XL: “We zijn altijd wel met elkaar geweest, weet je. Mucky en ik gingen al met elkaar om voordat we muziek maakten. Het is altijd een kwestie van tijd voordat we weer bij elkaar komen. Je maakt altijd tracks, op een gegeven moment merk je ‘misschien moeten we het wat serieuzer aanpakken?’ Toen we hadden besloten er weer serieus mee bezig te gaan, hebben we een video gemaakt voor de track Dit Krijg Je Niet. Daarna belde Cloud 9 met de vraag of we met nieuwe muziek zouden komen. Een maand later hadden we weer een contract. Hopelijk na dit album geen stilte die zo lang zal duren als die tussen Oase en Techniek. Ik baal er niet van dat het wat langer heeft geduurd. We hebben het in onze afzonderlijke velden ook goed gedaan.”

De titel van jullie nieuwe album is Techniek. Wat is nou echt de NoizBoiz-techniek?
Mucky: “Een beat van mij, raps van Axel en een hype van Don. Zo simpel is het. We zitten al jaren in de grime, zijn er al tijden mee bezig. We hebben de techniek in dit genre, de skills. Dit is wat we doen.”

Wat was het idee achter het album?
Mucky: “We hebben bij dit album besloten terug te gaan naar de basis en geen aandacht proberen te trekken met trucjes, trends of wat dan ook. Ons doel is om in principe gewoon terug te gaan naar de comfort zone, dat zo goed mogelijk te doen en met zo veel mogelijk lol. Dit maakt gewoon wie wij zijn. Als producer was ik in het begin heel nieuwsgierig naar andere genres. Dat hoorde je in de eerste projecten wat meer. Op Oase hoorde je verschillende stijlen en dat was gewoon om te kijken in welke vormen je grime allemaal kan steken. Nu hebben we dat niet gedaan. Nu hebben we gewoon gedaan waar we goed in zijn en wat we leuk vinden.”

Hoe probeer je als NoizBoiz authentiek te blijven?
Mucky: “Gewoon maken wat je tof vindt en dan komt het authentieke vanzelf. Het moet wel gewoon een NoizBoiz-ding zijn. Ik hou altijd wel vast aan mijn eigen manier van werken en heb ook wel voorkeuren voor bepaalde geluiden die ik erin verwerk. Ik leun altijd wel naar de sound van het begin van grime, waar je Wiley had met z’n eski-sound. Ik heb samen met hem één project gedaan en dan hoor ik hem ook graag op dat soort sounds. Daarom dat ik het ook jammer vind dat grime steeds meer richting de trap-sound gaat. Dat zie ik ook als ons ding. In Nederland proberen we de originele grime-sound te behouden waar ze in Engeland meer de hiphop-kant opgaan.”

“NoizBoiz is in principe hier door Wiley.”

Over Wiley gesproken, hoe is de collabo op de track Fris met hem tot stand gekomen?
XL: “Ik heb best vaak te maken met Wiley. Hij en ik zijn in de tussentijd ook gewoon goede vrienden geworden. Ik heb voor hem een huis geregeld hier in Rotterdam en heb gewoon een goede band met hem. Ik ken z’n ouders, z’n zussen, z’n kinderen, hij kent mijn familie. De track Fris hebben we misschien vorig jaar of twee jaar geleden gemaakt. De beat is al drie à vier jaar oud. Wiley was bij mij thuis en ik speelde wat beats voor hem af. Ook die beat. Hij hoorde ‘m en was meteen hyped. We hadden die beat trouwens ook al eens eerder aan Skepta laten horen, die vond ‘m ook master. Maar Wiley was bij mij thuis, ik speelde die beat af, hij vond ‘m gruwelijk. Twee- of drie dagen later belde hij mij van: ‘yo, die beat zit nog steeds in mijn hoofd, man. We moeten iets doen met die beat’. Toen hebben we twee versies gemaakt van die track. Één voor hem, die is als Speakerbox op zijn album terechtgekomen, en met de andere versie hebben we samen met hem Fris gemaakt.” De drie zijn dankbaar voor wat de Godfather voor grime gedaan heeft. “Grime is in principe hier door hem. NoizBoiz is in principe hier door hem. Dat is sowieso de connectie die we met hem hebben.”

Waar komt die voorliefde voor grime vandaan?
Don: “Bij mij is het overgewaaid van garage en 2-step. Toen gaf iemand mij een CD van Pay As U Go, een groep waar Wiley ook inzat. Sindsdien is het via Kazaa (een muziek- en softwaredownloadprogramma, red.) alleen maar zoeken, zoeken, zoeken geweest naar nieuwe tracks en mixes. Wat ik er interessant aan vond? Een combinatie van dingen, denk ik. Ik had meer met het Engelse accent, dan het Amerikaanse accent. Hiphop hoorde je vaker, dat vond ik leuk, maar het Engelse accent was toch wat interessanter. Daar begon het een beetje mee. Toen werden de beats in Engeland wat elektronischer en wilder. Ik hou niet van rustige muziek. Grime was gewoon duister, superharde beats, elektronisch, snel, Engelse accenten erop. Dat was wel mijn dingetje.”

Wat heeft grime wel, dat andere vormen van rap en hiphop niet hebben?
Don: “Voor mij is het heel simpel, man: grime is muziek, de rest zijn maar gewoon geluidjes, haha! Ik kan het niet mooier maken. Je hoort de beats, de vurige rhymes en je denkt meteen ‘dit is de shit!’. Ik hou ook van andere muziekgenres natuurlijk. Maar dit heeft toch echt iets anders: een andere sound, een andere vibe, een andere energie. De rauwheid ook, man. Het is niet zo gelikt als alle andere muziekvormen.” XL sluit zich hierbij aan: “Ik hou echt van muziek, hè. Ik kan genieten van elk genre, maar de feeling die ik krijg van een goede grime-beat, geen enkel ander genre heeft dát effect. Er is een transitieperiode geweest tussen garage en grime, de beats die tóen uit zijn gekomen, naast beats van het hedendaagse grime, zijn mijn favorieten. Die energie, man. Pfff.”

 “Grime was er al lang, maar als Drake zegt dat Skepta tof is, is Skepta ineens tof.”

Hoe kijken jullie naar de ontwikkelingen van grime van de afgelopen jaren?
Mucky: “Het is altijd wel de vraag geweest hoe groot grime in Nederland kan worden, maar ik denk niet dat we ons daar op moeten focussen.” XL: “Wij zijn NoizBoiz en we maken gewoon pokoes die wij hard vinden. That’s it. Het is niet onze ambitie om er een genre in Nederland van te maken, hoewel het wel iets groters kan worden dan het nu is. Mensen zijn veel op hype. Grime was er al lang, maar als Drake zegt dat Skepta tof is, is Skepta ineens tof. Het wordt nu heel erg in de hipsterhoek geduwd. Sommige mensen zeggen dat Stormzy zowat een legende van grime is, terwijl hij nog een kleuter was toen rappers als Oxide & Neutrino bezig waren met UK garage.” Don: “Natuurlijk zou het tof zijn als meerdere mensen het zouden doen, maar wat je toch voornamelijk ziet, is dat de meeste mensen het geld volgen. Dat is bij ons eigenlijk niet nodig en dus ook niet het geval. Omdat wij de muziek zelf gewoon tof vinden.”

Hoe wordt er in Engeland gereageerd wanneer ze horen van drie Rotterdamse mannen die grime maken?
Mucky: “Grime zelf is wel een echt Engels ding. Dus ze kijken er wel van op als ze zien dat het in het buitenland ook wordt gedaan. Dat vinden ze heel erg leuk. Wij hebben nooit de behoefte gehad om dáár iets te doen. Wij zijn gewoon hier ons ding aan het doen. We vinden het leuk dat het daar vandaan komt, maar we vinden het niet nodig om nou de stap te maken en daar naar de origins te gaan, ofzo. We hebben wel samenwerkingen met Engelse artiesten als Wiley en Skepta, maar het is niet alsof we daar heen móéten gaan.”

Tot slot: wat zijn de plannen voor 2018?
XL: “We zijn een tour aan het opzetten, daar hoor je snel meer over. Hier en daar beginnen mensen ons alweer te checken voor boekingen et cetera, we zullen vast wel op podia te vinden zijn.” De producer van de groep kijkt er naar uit: “Live is echt waar onze kracht ligt. Onze muziek komt echt tot leven tijdens een liveshow,” sluit Mucky af.

Morgen presenteert NoizBoiz hun nieuwe album met een releaseparty in Annabel, in samenwerking met Milky Way. Naast de Rotterdamse formatie staan ook onder meer Wiley, Ronnie Flex, Zwart Licht en Wakeem & T.Dutty on stage. Meer info en tickets kun je vinden via deze link.

Stream het nieuwe album nu:

Meer Interviews