Rapper Leafs dropt zijn gloednieuwe Harakiri EP. Een release waarin hij zich van verschillende kanten laat zien, zowel muzikaal als persoonlijk. De EP werd veelal geproducet door Jonesy, die Leafs begin 2020 leerde kennen. Ondanks de recente release heeft hij zijn ogen op de toekomst. Wij spraken hem over zijn nieuwe EP, zijn band met Ramiks én de enorme stappen die hij in de toekomst zou willen zetten.

“Ik dacht dat ik de perfecte artiest moest zijn.”

Het is geen geheim dat Leafs tot over zijn oren verliefd is op de Japanse cultuur. We zien het terug in al zijn releases, ook op Harakiri zijn de invloeden duidelijk terug te vinden. Vooral de naam van de EP valt op. “Harakiri is een eervolle manier van zelfexecutie. Ik heb heel lang gelopen met bepaalde gedachten; ik moet de perfecte artiest zijn, ik moet oppassen met wat ik publiekelijk zeg en ik moet op mijn woorden letten in mijn muziek omdat er ook veel kids naar me luisteren. Heel lang was ik in strijd met mezelf omdat dat soort dingen altijd op mijn mind waren. Die kant van mezelf heb ik moeten killen zodat ik weer kon werken aan mijn persoonlijke groei.”

“Op de cover van de EP zie je de balans in mijn persoonlijkheid terug. Ik combineer de kleuren blauw en rood. Blauw staat voor mijn gevoelige kant en rood staat voor de vurige kant van mij. Water en vuur, je weet toch. Een tijdje gingen die twee karakters niet zo goed samen, vandaar dat de twee versies van mij elkaar niet aankijken, maar ze hebben wel elkaars back. Het yin-yang-symbool komt terug en je ziet een draak die staat voor wijsheid en een tijger die staat voor fury. Ik en mijn designer Martijn brainstormen heel de dag door, we sturen elkaar telkens weer ideeën op. Ik ben altijd heel erg betrokken bij mijn cover art.”

“Mijn liefde voor de Japanse cultuur begon allemaal bij de anime Naruto. Ik speelde het spel daarvan voor het eerst op de Playstation 4, ik dacht bij mezelf: dit gaat crazy! Vervolgens ben ik de serie gaan kijken en sindsdien zit ik volledig in die animé-world. Ik ben zelf één keer naar Japan geweest en it’s beautiful man… die Japanse invloeden ga je altijd wel terugzien in mijn muziek.”

Leafs en zijn producers

Aan het begin van zijn carrière stond Leafs op bijna iedere track zij aan zij met producer Ramiks, dat lijkt in 2020 echter verleden tijd te zijn. “Er is niks gebeurd tussen ons, ofzo. We gingen gewoon allebei onze eigen kant op. Ik was toentertijd 15 jaar oud en ik wilde gaan exploren, ik wilde andere dingen proberen zonder de guidance van Ramiks. Hij was mijn sensei (Japans voor meester of leraar, red.), maar op een gegeven moment vroeg ik me af hoe ver ik het kon schoppen in mijn eentje. Door hem heb ik me kunnen ontwikkelen, en ik ben hem daar heel dankbaar voor. Ik geloof daarom ook dat ik hem op het juiste moment in mijn leven ben tegengekomen. Ik geloof dat dingen lopen zoals ze lopen, omdat ze zo moeten lopen.”

“Wat is hier aan de hand, man? Dit is gaande!” – over zijn ontmoeting met producer Jonesy

Leafs lijkt voorlopig een nieuwe partner te hebben gevonden: “Het begon allemaal in januari, toen leerde ik Jonesy kennen. Een maatje van mij vroeg of ik naar de studio kwam, er waren ook een paar andere boys die ik nog niet kende, waaronder Jonesy. Diezelfde dag hebben we meteen al drie pokoes gemaakt. We waren allemaal zo van: ‘wauw, wat is hier aan de hand man? Dit is gaande!’ Jonesy heeft bijna heel de EP geproducet en door de connectie die wij hadden ging alles heel spontaan. We zijn samen die journey aangegaan en we waren elke dag samen in de studio. Het klikte gewoon goed en nu, een paar maanden later, is de tape uit man!”

“Wanneer ik het gevoel heb dat ik een sound heb gemastered, wil ik weer wat nieuws proberen.”

Een klik tussen Leafs en Jonesy is dus weldegelijk aanwezig, hun stijlen blijken erg goed op elkaar aan te sluiten. Ook weten ze samen eens wat nieuws te proberen. Neem bijvoorbeeld de track Hoodstars waar Leafs en Shennumbanine dankzij de productie een Britse drill sound weten te adopteren. “Ik wilde dat echt heel graag een keer proberen. Ik vond Pop Smoke altijd keihard, hij was op een andere wave. Hij bracht die drill in een hele nieuwe jas, man. Ik wilde dat een beetje eigen maken. Eerlijk gezegd kan ik op bijna iedere beat springen, ik probeer mezelf altijd gewoon uit te dagen. Soms is het lastig”, lacht hij. “Producers willen al hun beats laten horen en ik wil gewoon op alle beats meteen spitten. Ik weet echter niet of je me in de toekomst nog op een track als Hoodstars hoort, ik heb het gevoel alsof ik die sound nu al een beetje heb gemastered. Wanneer dat het geval is wil ik weer wat nieuws proberen.”

Ook Birkin Bags in samenwerking met LP2Loose is een uitschieter op Harakiri. De clip is inmiddels uit en werd geschoten in Parijs: “Dat ging heel spontaan, we moesten een gekke clip gaan schieten en we zeiden tegen elkaar: ‘Weet je wat, we rijden naar Frankrijk.’ Het was vijf uurtjes rijden, ofzo. Toen we aankwamen hadden we een Airbnb met LP, mijn cameraman Fynn en de best friend van LP. We zijn daar drie dagen geweest: Playstationen, shooten, Playstationen, shooten, weer Playstationen, shooten en op naar huis.”

Internationale stappen

Op het moment van interviewen is de Harakiri EP pas een paar dagen oud, Leafs staat echter al te popelen om het over zijn aankomende album te hebben: “Ik kan je alvast vertellen dat ik nu ook bezig ben met mijn album en ik heb daarvoor alweer 31 tracks in de selectie. Ik zweer het, dat wordt helemaal gek! Dat album is zowel Nederlands- als Engelstalig man. Ik combineer de talen al langer natuurlijk, maar nu ga ik dat op grotere schaal doen met betere productie enzo. Ik heb eerder weleens gezegd dat ik een fully Engels album wil maken. Nu twijfel ik of het misschien toch een mixje wordt van de twee talen, jullie gaan het zien wanneer het dropt. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Op een bepaald punt in mijn carrière wil ook echt wel internationale stappen gaan zetten. Ik kan goed Engels en daar wil ik gebruik van maken.”

Bij het begrip internationale stappen heeft Leafs het natuurlijk over Amerika, maar ook tijdens een gesprek over Japan krijgt hij ideeën: “Ja, ik moet daar nog over brainstormen maar ik weet dat het echt een goede stap zou zijn om iets in Japan te doen. De muziekmarkt is daar erg groot. Het lijkt me in ieder geval tof om te werken met Japanse artiesten, ik werkte eerder al met KOHH maar… je zet me wel echt op iets man, ik ga dit opschrijven, bro! Wie verzint deze vragen? I like that!”

In gesprek met Leafs merk je snel dat hij niet stilzit. Naast de grootse internationale plannen werkt hij nu ook aan een eigen label genaamd Sensei Records. Dat speelt zich voorlopig nog grotendeels achter de schermen af maar het project ziet er veelbelovend uit: “Ik kan er niet heel veel over kwijt maar Sensei Records wordt gewoon een family. One big family met allemaal creatievelingen die hun eigen ding kunnen doen. En having fun staat voorop, nothing too serious, dat laten we aan de mensen op het kantoor over. Jonesy is de eerste producer die ik heb gesigned. De rest gaat nog komen, man.”

“Het gaat niet lang meer duren voordat dat album komt.”

Alhoewel fans voorlopig nog mogen genieten van de Harakiri EP weet Leafs dat het tijd is voor zijn grote album. “Ik ben elke dag heel hard aan het werk. Ik ben on go. Dat album gaat niet lang meer duren. Ik ben nu gewoon echt goed aan het nadenken over mijn volgende stappen. Harakiri was het kleine broertje man, wacht maar tot de grote broer binnenkomt! Be ready!”

Meer Interviews