Large Pro

Een interview met Large Pro leek even ver uitzicht als vrede op aarde maar wat bleek, na zijn belabberd optreden liepen we de minder goed gehumeurde Pro tegen het lijf. Hij leek allerminst in zijn sas, want ook hij wist dat zijn optreden niet echt hoogdravend geweest was, wat niet zo had mogen zijn voor een veteraan. Hoewel de laatste jaren voornamelijk op het producer vlak actief was hij toch ook een sterke MC en juist dat verzuimde hij deze aflevering van PR te tonen.

Na een oppervlakkig gesprek met hem over Nederland, Planet Rock, zijn nieuw album 1st Class en hoe het met hem ging schakelde ik over na het zakelijkere gedeelte en vroeg om een interview. Hij was niet erg enthousiast maar het feit dat ik erg positief stond over 1st Class deed hem toch toegeven. We spraken af in het Hotel waar hij zou verblijven, hij gaf zijn kamer en verdieping door en we zouden hem daar zien over een uurtje.

Planet Rock was dus al leeggelopen en wij vertrokken met de laatste stroom bezoekers die net als ons toch even de schoonmakers gedag wilden zeggen. Toen het tijd was voor de afspraak arriveerden we bij de Holiday Inn en begaven ons in de lounge. Vandaar uit belden we naar Large Pro die al op zijn kamer was. Hij zou naar de lounge komen om het interview af te leggen.
In diezelfde lounge bleken al zeer veel hiphopheads te zitten die aan het na-chillen waren van Planet Rock en er zouden overnachten. Onder andere Ed OG liep er rond en veel breakers.

Large arriveerde dan eindelijk in de lounge met zijn DJ die hem vergezelde. Zijjn motivatie voor het interview was duidelijk verminderd maar een nee kwam niet uit zijn mond. Dus we zochten even een rustig plekje voor het interview, gaandeweg raakten we al in gesprek verwikkeld. Ik merkte op dat "1st Class" aardig lang op zich had laten wachten.
Basically, it was just label complications, a lot of industry stuff. The industry they are trying to take, take & take. It’s business, not for the love of it like how we come. Sometimes the artist and the label don’t come eye to eye.
Het bekende verhaal dus, het probleem dat Non Phixion ook al tegen kwam eveneens als vele andere artiesten. Jarenlange uitstel van albums omdat labels toch wat anders verwachten van een artiest.

Large Pro leverde trouwens ook zijn productie aandeel aan het album van Non Phixion.
Well, I always knew Ill Bill and he told me: Yo, we are doing this Non Phixion album! So, we did that shit.

But about the album, it‘s hiphop, I got some new ways that I do beats. It’s raw. It’s hiphop.
Inderdaad, 1st Class is gewoon een rauw album, rauwe beats, raps erop en klaar. Geen poespas dus.
That is what kept me going. Keeping it real and raw! Always stay true to hiphop, because hiphop is always growing. Not do what the industrie does. Keep it real!
Opvallend genoeg geen skits op het album van Large Pro, als producer zocht hij toch een andere manier om dat te vervangen.
"Instead of skits I put beats here and there, I wanted to keep it about the music. Just like behind Radioactive a little bit of extra music.

In welke mate was het eigenlijk voordelig om over zijn eigen beats te rappen?
That was easy, because I am easy to please. I do the beat and I say I like it like that. And just start writing the rhymes. Somebody else, they say, do it like that or do it like this.
Kortom de meeste rappers zijn veeleisender. Maar wie nu de lastigste was liet hij toch liever in het midden.

Diezelfde veeleisende rappers die Large zo nu en dan blij maakt met een beat verschenen ook met features op zijn album.
Those where my partners from way back, you know, from the Main Source days. They showed love. My DJ was like shout out to those guys. And they came through for the occasion and that was a lot of love, that was good!

Was hij zich ervan bewust dat een groot gedeelte van het publiek waarschijnlijk nooit gehoord had van Main Source?
Tonight they checked out the songs and they’ll probably say: Let’s check out what he’s got on 1ste Class. That is what I always try to do, I don’t care if you know me or not, I always treat it as if it’s a brand new occasion.
Maar wat vond hij doper, die oude tijden of nu?
Both. Somethings I like about today and somethings about yesterday. And somethings I don’t like about today and somethings not about yesterday. For example lately there has been a rise in independent artists that is a good thing. That way it’s not industrialised. A lot of people coming up and insist on doing their own thing. It’s always been a part of it. Some people come out big, some stay independent.

Over vroeger, je deed ooit eens een combo met The Brand New Heavies. Kunnen we in de toekomst weer een combinatie met een band verwachten?
Definitely, with a live band. On Matador there are a lot of bands and groups and I want to ask Matador if some of those groups want to do some background music for Large Professor.

Voor welke artiesten zou hij een heel album willen produceren.
Real MC’s like Jadakis, Common and Q- Tip.

De meeste producties voor artiesten komen ook eigenlijk vrij relaxt tot stand. Niet zo zakelijk als vaak gedacht word.
We all hang out, so it was all natural. If I was doing a beat and an artist heard it and said I like that beat. They take the beat and write the rhyme.

Large Pro was dus een man van weinig woorden maar wel duidelijk taal spreekt. Het draait om beats en raps. Het draait om hiphop, gewoon die shit doen. Eindelijk verlost van het interview gingen Large Pro nog even de straten onveilig maken.
In de lounge bleken nog veel hiphoppers die ook op PR waren gewest aanwezig. Waaronder breakers die op Planet Rock gestaan hadden. Deze besloten voor het aanwezige publiek een privé; voorstelling te geven.

Geplaatst door bowie op 19 februari 2003