De meeste liefhebbers van jazzy hiphop zullen Kero One (rapper/producer/DJ/eigenaar platenlabel) kennen van zijn goed ontvangen debuut 'Windmills Of The Soul'. Drie jaar na deze soulvolle release is hij terug met een nieuwe plaat. Het langverwachte 'Early Believers' is vorige maand uitgekomen en daarnaast reist Kero de hele wereld over om op te treden. Reden genoeg om hem te spreken over de 'windmolens in zíjn ziel'.

“Er is zoveel cynisme en pessimisme in het leven: het is makkelijk om jezelf in de voet te schieten voordat je begint met lopen. Ik wil daarom nummers maken die mezelf én anderen inspireren”, zegt Kero One. De warme vibe en oprechte teksten zorgen zeker voor veel positivisme. Zelfs op een koude, eenzame winteravond kun je niet stressen als je tracks hoort als When The Sunshine Comes en In All The Wrong Places. Alhoewel Kero voornamelijk bekend is om sterke invloeden uit jazz- en soulmuziek, slaat hij voor zijn nieuwe album Early Believers een nieuwe weg in. “De track Keep Pushin’ heeft een ritme van 125 bpm – ik heb zelfs gerapt op deze track!” Voor diegenen die niet thuis zijn in producties: 125 beats per minuut komt vaak voor bij house/electro-tracks. Opeens is de titel van één van zijn mixtapes, Uptempo’s How We Keep It, nogal logisch. “Ik volgde gewoon de flow en maakte het album op het moment zelf. Ik heb echter wel met opzet geprobeerd om het iets meer uptempo te maken, tegenover mijn milde jazzy debuut. Ik word door véél meer geïnspireerd dan alleen maar door jazz en hiphop. House, electro, bossa, soul – allemaal invloeden die op mijn nieuwe album te horen zijn.”

Tijdloos
Uptempo. Klinkt als een riskante beslissing, aangezien het grootste deel van zijn fanbase Kero adoreert om zijn jazzy muziek. Zelf maakt hij zich er geen zorgen om: “Het maakt me vrij weinig uit of anderen mijn muziek accepteren. Ik maak muziek waar ik zelf van geniet en die ik niet vaak genoeg kan horen. Ik test mijn muziek door de tracks op mijn Ipod te zetten en keer op keer te beluisteren. Als het begint te vervelen, dan gebruik ik het niet. Het resultaat van Early Believers? Het is mijn beste werk tot nu toe! Ik ben erg trots op hoe het album muzikaal en tekstueel geworden is.”
‘Muzikaal’ is een term die weinig rappers tegenwoordig in de mond zouden mogen nemen, als we alle ‘Hip Hop is dood’-beweringen moeten geloven. Hoe kijkt Kero One vanuit het perspectief van een independent artiest hier tegenaan? “Een wijze man vertelde me ooit dat hiphop net zoals alle andere genres is: het groeit in pieken en dalen. Hiphop had een laag punt in de late 90’s, maar ik ben blij met het punt waar we nu zijn. Zelfs in de Bay Area (Los Angeles, red.), waar de Hyphy-movement zo populair is, is er veel opkomend talent. Er is tegenwoordig veel variatie binnen hiphop en dat is maar goed ook. Zonder diversiteit zou het genre maar saai zijn.”

Hard werken
Naast zijn muzikale carrière, is Kero One verantwoordelijk voor Plug Label; zijn eigen onafhankelijke platenlabel. “Het moeilijkste is om als benjamin in de scene op te boksen tegen grote labels die een groot budget en veel contacten hebben. Internet maakte het opstarten van ons label echter wel makkelijker.” Bij de release van zijn debuut lagen zaken als promotie, distributie en financiën voornamelijk in zijn eigen handen. Is Kero One iemand die zijn trots graag in eigen handen houdt? “Gedeeltelijk wel. Maar bij de release van mijn debuut had ik geen andere keus. Voor Early Believers heb ik weer veel zelf gedaan, maar nu hebben collega’s van Plug Label me geholpen.” Kero One stopt letterlijk zijn ziel in zijn muziek, samengaand met keihard werken. Misschien is dat de reden voor het feit dat zijn fanbase over de hele wereld reikt. “Mijn meeste fans komen uit Azië en Europa, omdat de levensstijl daar veel anders is. Sommigen verstaan mijn teksten niet eens, maar voelen de sterke melodieën en ritmes. In Japan bijvoorbeeld: daar omarmen mensen mijn muziek om precies die reden. Voor hen is het gewoon lekker om het te horen – vooral na een dag hard werken.”

Meer info

Meer Interviews