Hij staat hoog op de lijst van favoriete rappers van je favoriete rapper en is een van de meest fanatieke en productieve mc’s van het land. $KEER&BOO$ brengt regelmatig nieuwe releases uit en voor de nieuwste grijpt hij met behulp van producer YUNG UMBRO naar een mix van Amerikaanse westkust- en dirty south-invloeden. Wij spraken de Limburgse cultheld over ’95 DEATH ROW’: “Ik hou van die flows die klinken alsof je in een kanon zit te wachten om afgeschoten te worden.”

“Als je gericht werkt, komen er mooiere dingen uit.”

De nieuwe plaat is de opvolger van een eerdere release van $KEER&BOO$. Daarop gaat hij all out op beats met een trage bounce, met een omhooggepitcht stemgeluid. “Voorloper ’94 DEATH ROW was eigenlijk een bijelkaar geraapt zooitje van nummers die op de plank lagen. Die lagen qua sound allemaal tussen de westcoast en dirty south-sound in. Die mix van die stijlen beviel goed. Toen ik die bij elkaar had geschraapt, besloten UMBRO en ik nog wat bij te maken. Toen pas begonnen we echt te schaven aan die steez. Toen begonnen we warm te lopen. We besloten toen al om er ‘eentje te gaan doen’ waarbij we echt diep die sound in zouden duiken, zodat we echt samen de samples zouden gaan uitzoeken. Als je gericht werkt naar iets toe, komen er mooiere dingen uit.”

Wat zo aantrekkelijk is aan die sound? Het warme, vindt hij. “Ik hou van die zomerse sound, met wat meer r&b-invloeden erin. En dat dan in combinatie met flows alsof je een kogel bent, wachtende in een kanon om te worden afgeschoten, weet je wel?”

De Limburgse rapper maakte vóór ’94 DEATH ROW furore met snoeiharde, op 90’s geënte boombap. Daarin beschrijft hij situaties waarin hij met toolie’s, djoekers en gunners rolt. “Dat is onveranderd”, legt de Limburgse mc uit. “Ik doe nog steeds stoer, want ik hou gewoon van die brag ’n boast-rap. Maar ik hou van bijna alle soorten hiphop, behalve van die echte conscious rap. Ik heb gewoon het geluk dat ik met producers werk die verschillende stijlen beats kunnen maken, dus het zou dom zijn om het niet te proberen.”

“Er zijn geen shows, en daarmee ook minder feestjes en minder gek gedrag. Daar word ik wat serieuzer van.”

Maar tussen alle stoerdoenerij heeft hij dit keer ook genoeg persoonlijke dingen erin verwerkt. “Dat gaat vanzelf, man. Ik blijf gekke bars gooien, maar de ondertoon wordt steeds serieuzer. Dat heeft met leeftijd te maken, maar ook met hoeveel tijd ik nu heb om over dingen na te denken. Door corona ben ik rustiger geworden. Je komt minder buiten, bent minder op je bullshit. Er zijn geen shows, en daarmee ook minder feestjes en minder gek gedrag. Daar word ik wat serieuzer van. Het is een andere tijd, en daar hoort andere muziek bij.”

Iets wat niet is veranderd, is de productiviteit van $KEER&BOO$. Een track met een pakkende sound leidt vaak tot méér. “Zodra we iets te pakken hebben waarvan we denken dat we ermee door kunnen, blazen we in één keer door. Als je in die flow komt, maak je in één keer vijf of zes tracks. Dan kun je er vanuit gaan dat er snel een nieuwe tape aankomt.”

En daarover gesproken; zijn plank ligt nog altijd vol met muziek die nog uitgebracht moet worden. De komende tijd komt hij met veel collabo’s. “Ik heb veel muziek liggen in samenwerking met anderen, en daarnaast ligt Polo 4 ook klaar. Maar die hou ik nog even op de plank, want die is bestemd voor op ’t podium. Die komt dus na de coronatijd. De komende tijd komt er veel boombap van me aan. Huiskamer-hiphop, dus. En onthoud de naam KRAUW KONNEKT.”

Stream ’95 DEATH ROW nu via Spotify:

Meer Interviews