Instrumentaal album Terilekst in aantocht

Foto door KAS

Eens, Spacekees & Terilekst & een instrumentaal album
Terilekst gooide afgelopen week de instrumentals van het Spacekees & Terilekst album uit 2005 online. Waarom? “Ik kwam de instrumentale versie van Eens, van Casto’s 12’’ Herfst 2057, tegen in mijn iTunes-lijst. Het leek me wel leuk om die online te zetten, aangezien dat de eerste beat van mij was die in 2001 op vinyl en officiële cd-single verscheen. Al snel daarna dacht ik: hey, ik kan de Carnaval in Venray instrumental dan ook wel online gooien. Ineens kreeg ik volop reacties en instrumental-requests. Voor ik het wist stond 80% van Spacekees & Terilekst online en werd het genoemd op verschillende websites.”

Kan het materiaal dat online is gezet dan misschien gezien worden als een opmaat naar een instrumentaal album van Turrie? Die vraag wordt hem vaker gesteld wanneer hij iets online zet: “Ja, ik ben (nog steeds) bezig met een instrumentaal album. Het gaat Turquoise heten. Maar wanneer die echt klaar is en uitgebracht zal worden, kan ik nog niet zeggen.” Terilekst wil zelf dat het in 2013 uit gaat komen. “Ik wil het afsluiten voor mezelf. En ik wil de mensen die ernaar uitkijken niet nog langer laten wachten. Onbewust was ik denk ik toch bezig met de aanloop daarnaartoe, dus wellicht heeft me dat ook bewogen om instrumentale shit online te knallen, bedacht ik me later pas.”

Albums, singles & soundtracks
Terilekst is al erg lang actief als producer en heeft al veel uitgebracht. Op welke beats hij het meest trots is, lijkt hij in eerste instantie dan ook moeilijk te kunnen verwoorden. Na een tijdje brandt hij los: “Ik vind het moeilijk om er een paar te noemen, aangezien ik op elke beat wel trots ben. Een van mijn bekendere beats is Blauw Bloed (van Jiggy Djé’s debuutalbum Noah’s Ark, red.). Je zou denken dat ik daar trots op ben, maar ik denk dat ik in dat geval eerder trots ben op Jiggy, ten eerste omdat hij mij vroeg om van die samples een beat te maken, ten tweede omdat hij er een hele harde track van maakte. Hetzelfde geldt voor Keihard. In eerste instantie wilde ik die beat helemaal niet sturen, omdat ik ‘m niet per se ’keihard’ vond. Jiggy wist me over te halen en uiteindelijk is het Keihard geworden. Verder ben ik erg trots op onder andere Eens, 5% (van Extince en Miker G), de officiële remix van Three Days in a Row, die ik voor Anouk en Unorthadox heb geproduceerd, alle beats van Noah’s Ark, het Kohfie Konnect album, het Spacekees & Terilekst album, de track Laat Me Niet Lachen van Tim Beumers, Niemand (de B-kant van Ik Wil Een Meisje, red.) et cetera. Eigenlijk vind ik ook alle beats die ik heb gedaan voor het tweede album van Jiggy behoorlijk geslaagd. Ook Nationale Held (van de in 2011 uitgebrachte compilatie Redrum Recordz presents: The Underground Hits..Again!) en Der Gott Käsekopf, de Duitstalige track die ik vorig jaar heb gedropt, vind ik dope.”
Terilekst is een alleskunner, zo lijkt het. Naast produceren rapt hij en maakt hij artwork (zowel voor zichzelf als voor anderen). Eigen tracks, remixes, niets is hem te gek. Zo produceerde hij ook het grootste gedeelte van de soundtrack voor de film Fatcap Express (2007) van KAS. “Ook dat vond ik erg tof om te doen.”

Meer recent is het materiaal dat hij met zijn oude kompaan Spacekees en Kleine Jay opnam. Die samenwerking kwam volgens Terilekst heel natuurlijk tot stand. “Ik had al heel lang niet meer met Kees gechilled, dus ik heb ’m opgebeld. Hij vroeg of Jay mee kon komen. Natuurlijk was dat cool, ik ken Jay ook al heel lang. Uit twee chillsessies zijn hier in Rotterdam twee tracks ontstaan, Groenzakje en Geefetmaweg. We maakten niet echt plannen voor een EP of een album.” Van de op Little Green Bag geïnspireerde track Groenzakje is wel een video verschenen. “De reden dat we die video hebben opgenomen, is dat ik vond dat we moesten representen met die track voordat George Baker in Ali B. Op Volle Toeren zou gaan verschijnen, die kans was namelijk erg groot.”

Videoframe Dubbel K.O., Kohfie Konnect, 2008

Het samplen van Belgische platen, Safi & Spreej
Naast deze tracks produceerde hij vorig jaar ook een beat voor de Vlaamse MC Spreej. De track Morgenland staat op het vierde compilatiealbum van Eigen Makelij, het label waar onder andere Safi & Spreej en Tiewai getekend zijn. De samenwerking met Spreej is heel geleidelijk ontstaan. “Hij vroeg me een paar jaar terug via Facebook-chat of ik op Bandcamp wilde luisteren naar zijn soloalbum Aangenaam. Een hele toffe plaat. Een jaar later vroeg hij me of hij een beat kon kopen van me. Niet lang daarna stond hij voor m’n deur.” Voor Morgenland is de producer afgeweken van het samplen van louter Nederlandse platen: “Het leek me leuk en toepasselijk om van een Belgische plaat te samplen. Die behandel ik natuurlijk met dezelfde liefde als de gebruikelijke Nederlandse platen.” Spreej heeft tijdens die afspraak een paar tracks laten horen van het album Ter Plaatse, Rust met Safi. Terilekst was behoorlijk onder de indruk. En we kunnen meer verwachten van Turrie in combinatie met de Vlamingen: “Wat zij brengen is verfrissend. Het tweede album van Safi & Spreej, Fase 2, komt in april uit op TopNotch. Er staan twee producties van mij op.”

Oliebol, L’excalibur & Rise of the Aquarians
Naast de instrumentals van het album Spacekees & Terilekst, die hij vorige week online gooide, zette hij ook nieuw materiaal online. Zo verschenen er beats online met de titels Oliebol, L’excalibur en Rise of the Aquarians. “Waarom ik die beats heb losgelaten? Wederom omdat ik wil representen. Als ik voor mijn gevoel lang niks naar buiten heb gegooid, wordt het tijd om weer van me te laten horen. Oliebol had in eerste instantie de naam Peaceful Dreamworld, want zo klinkt die beat voor mij.” Een tweet van hemzelf zette hem aan tot de naamsverandering. “Ik wilde de instrumental droppen rond oudjaar. Ik tweette: ‘Vreemde timing, iedereen in de keuken of in de rij voor oliebollen. Misschien had ik die beat Oliebol moeten noemen.’ Uiteindelijk heb ik dat toch maar gedaan.”
De instrumental die daarop volgde had de titel L’excalibur. “Die heb ik genoemd naar het zwaard van King Arthur. Alleen een échte koning kan het zwaard uit het rotsblok trekken. Het is meer een symbolisch ding. Of het nou een goede of een niet zo goede rapper is, als ze me benaderen hebben ze één ding gemeen: ze willen het liefst een beat zonder daarvoor te hoeven betalen. Dus ik dacht: weet je wat? Ik gooi beats voor hun voeten. Maar volgens mij zien ze dat niet. Of ik weet nog van niks, ook dat kan natuurlijk. Hoe dan ook, als je me weet te overtuigen met je raps zit er misschien wel een keer een samenwerking in.”

Terilekst heeft een voorliefde voor de sound van de jaren 60 en begin jaren 70. Of het nu soul, jazz, funk of psychedelische progressieve rock is. Daar ligt volgens hem de oorsprong van de sample based beats die vooral in de jaren 90 in hiphopmuziek terug te horen zijn. “Ik was en ben er helemaal gek op. Er zijn genoeg voorbeelden van originals waar je niet eens harde drums onder hoeft te knallen, dat zijn van zichzelf al keiharde hiphopbeats.” Hij verdiept zich al sinds midden jaren 90 in de mensen die de muziek maakten, waaruit Rise of the Aquarians is ontstaan, ook een beat die hij onlangs op zijn Soundcloud-account dropte. “Een hele mooie en vooral experimentele fase in muziek. Er wordt vaak lacherig en denigrerend over hippies gesproken. Maar ‘Love, Peace & Happiness’ was de mindstate en ze maakten de muziek die nu wordt gesampled, opnieuw wordt gearrangeerd en gecombineerd met andere sounds, waardoor het zich ontvouwt in nieuwe creaties. Zo ook voor deze track. In de track heb ik een synthesizer ingespeeld die duisternis en slechte energieën symboliseert. Er walst echter een orgel overheen, wat weer staat voor het goede, het kleurrijke licht en de liefde. Uiteindelijk draait alles om liefde en voortplanting. Om me heen merk ik dat steeds meer mensen door de bewustzijnscrisis waar we inzitten anders zijn gaan denken en waarnemen. Op die manier maken ze de wereld beetje bij beetje mooier. Daarom heb ik die track zo genoemd.”


Artwork door Terilekst

Elvis, roofdieren & Wild Hot
Onlangs maakte Terilekst een remix van het nummer Animal Instinct van Elvis. Na lange tijd hoorde de liefhebber weer een verse van Turrie. “Ik vond die plaat op een rommelmarkt in een krat tussen de BZN’s, Alle 13 goed-platen en Best of’s. Het is een soundtrack van een film waar Elvis in speelt. Ik had ’m nog nooit gezien. Heb er een euro voor betaald, het was de enige plaat die ik daar heb gekocht. Eenmaal thuis hoorde ik die track en dacht: wauw. Die vieze baslijn deed me denken aan Wild Hot, van Busta Rhymes & Q-Tip, die op de Rhyme & Reason soundtrack uit 1997 staat. De dikke drums en de metaforen waarmee Elvis komt op de track, hebben me geïnspireerd om een verse te schrijven, terwijl ik er in eerste instantie alleen een remix van wilde maken. Elvis vergelijkt zichzelf met roofdieren die op hun eigen kenmerkende manier een prooi pakken. Ik doe dat ook in mijn verse, maar dan in het Nederlands. Ik vergelijk mezelf met een draak.” Het is een track die niet officieel uitgebracht wordt. “Op Soundcloud werd het ook niet geaccepteerd, in verband met auteursrechten. Hij staat wel op Puna als download. Ik heb er artwork bijgemaakt, waarbij ik de typografie van de originele plaat heb aangehouden.”

Zet het rappen hem weer aan tot het maken van een soloalbum, waarop hij zowel de beats als de raps voor zijn rekening neemt? “Ik denk dat het voorlopig eerder voor zal gaan komen dat ik af en toe een track drop, dan dat ik een heel album vol rap.” Voorlopig zijn we dus nog niet van Terilekst af, daarvoor zit de liefde voor het beats maken hem te diep. Losse tracks, wellicht de release van Turquoise en producties voor onder andere Safi & Spreej. 2013 duurt nog lang, hopelijk met nog genoeg onverwachte momenten waarop Turrie weer wat materiaal dropt.

Geplaatst door bowie op 14 februari 2013