Insight

Wat heb je de laatste tijd allemaal gedaan?
Ik heb een show samen met Edan, zijn album is ook net uit, dus we hebben samen veel getoerd. We hebben een soort van double-trouble-achtige set. Daarnaast”¦ gewoon lekker m’n eigen muziek uitbrengen. Ik wil dat mensen alles op een plek kunnen vinden, het is voor veel mensen moeilijk mijn muziek in handen te krijgen, en een hoop mensen weten misschien niet wie ik ben. Maar het is ook moeilijk, want ik breng vijftig verschillende dingen uit op twee tot vier verschillende labels. Ik produceer, ik rap, ik DJ en mensen zijn dan van: ‘Wat wil je nu eigenlijk echt doen’. Voor mij was het eigenlijk gewoon logisch dat ik mijn eigen label ben gestart. Het is eigenlijk meer mijn eigen uitlaatklep. Mensen moeten alles wat ik doe op dezelfde plek kunnen vinden en daar ben ik heel erg mee bezig geweest. Verder veel gewerkt met gasten waar ik respect voor heb. Ik wil een soort van cirkel van positiviteit maken, ik wil alleen maar positieve mensen om me heen hebben. Ik heb hier net Jus Allah ontmoet en hij is een toffe gast, dus ik ga hem een paar dingen sturen. Ik heb eindelijk dingen met Ed (Ed.O .G. red.) gedaan. Ik woon al zoveel jaren in Boston en we hebben nooit iets samen gedaan, terwijl we maar een paar straten van elkaar vandaan wonen. Met hem ben ik voor het eerst naar Amsterdam geweest enzo. Samengevat wil ik eigenlijk gewoon lekker kunnen leven van muziek. En veel optreden, zo kan ik mensen die me nog niet kennen enthousiast maken om een album te checken. Ik probeer ook op plaatsen te komen waar ik lang niet ben geweest. Ik heb echt te lang thuis gezeten en niets gedaan, ik was eigenlijk alleen maar beats aan het maken en aan het afvallen. Eigenlijk moet je nadat je een album uitbrengen gaan toeren en promoten, maar daar was ik niet mee bezig, dus dat ga ik nu inhalen. En verder veel zakelijke problemen met labels die opgelost moesten worden

Je produceert, je rapt, je DJ-ed, je ontwerpt, hoe kom je erbij om zoveel tegelijk te doen?
Om te beginnen had ik vroeger geen geld en de beste manier om geld te besparen is om iets zelf te doen. Ik was er wel slecht in in het begin, niet om te zeggen dat ik nu goed ben, maar mensen zeiden altijd: ‘Je moet dit niet doen, je moet dat niet doen’. Ik luisterde er dan wel naar en uiteindelijk was dat mijn motivatie. Mensen zeiden: ‘Doe dit niet’ en ik ging het dan juist wel doen. Ik deed gewoon wat ik wilde doen en werd er langzaam beter in. Nu doe ik hetzelfde met m’n label, misschien loopt het niet meteen perfect maar ik kan niet falen zolang ik blijf proberen. Ik begon met nummers maken en daarna pakte ik loops uit oude R&B tracks van m’n moeder. Iedereen in dezelfde leeftijdsgroep heeft dat gedaan, we zijn allemaal door de collecties van onze ouders en vrienden gaan graven, we hebben allemaal de bandje-pauzeren-techniek gebruikt enzo. Zo maakte ik beats en daar rapte ik dan over. Het was ook altijd moeilijk uphooken met producers, zij wilden altijd dingen doen vanuit hun perspectief. Ik had gewoon mijn eigen visie en veel mensen konden daar niet mee overweg. En ik wilde het zo graag. Op een punt had ik productiehardware nodig op dezelfde manier als dat ik ontbijt nodig had. Het moest gewoon. En nu is het allemaal in balans, ik weet niet hoe het komt. Ik maak gewoon de tracks en dat is dan weer in balans met de beats. Er zijn formules waarop ik terug kan grijpen en ik probeer ook weer nieuwe formules, ik blijf in ontwikkeling. Je moet gewoon doen wat je moet doen om dingen voor elkaar te krijgen. Zo werk ik ook. Hetzelfde geldt voor mijn website. Ik wilde een goede website en kreeg te horen dat me dat tweeduizend dollar ging kosten. Ik dacht echt ‘damn’ en toen ben ik het zelf maar gaan doen. Het was wack in het begin, maar nu, nu ik alle software doorheb, is het wat. Het heeft vier jaar geduurd, en vier jaar een slechte site hebben heeft me natuurlijk ook niet altijd geholpen, maar ik kan het nu allemaal tenminste zelf, ik ben van niemand afhankelijk. Sowieso zijn veel gasten die een echte impact maken met meerdere dingen bezig. Kijk, ik produceer en rap, maar weet dat ik altijd wel hulp kan gebruiken, zoals voor publiciteit enzo.

De scene is Boston is de laatste jaren aardig opgebloeid, hoe komt dat?
Mensen van buitenaf zien niet echt een scene in Boston. Er zijn niet zoveel platenzaken en locaties om op te treden meer. Het is al niet zo’n grote stad en er zijn ook niet zoveel mogelijkheden voor artiesten. Daardoor kent iedereen elkaar en wil iedereen eigenlijk ook hetzelfde bereiken. Er zaten wel aardig wat grote artiesten managementbureaus die vooral met artiesten van buiten de States werkten en grote distributeurs. Zo ontstonden er opties voor mensen uit de scene om daar zaken mee te doen en kregen zo uiteindelijk de nodige aandacht in de media. Ik woonde in Harborview en veel gasten uit Dorchester kwamen daar vaak. Dit was nog voor de hele independent hiphop opmars begon. (Mr) Lif hing er rond, een gozer genaamd Ripshop en we hadden een groep Knights Of The Round Table en mijn maat Dagger. En veel gasten die daar rondhingen kregen uiteindelijk hier en daar deals. Door die bedrijven hebben artiesten de mogelijkheid gekregen om er zich te presenteren aan de buitenwereld en zo door te groeien.

Als het dan zo’n kleine scene is, hoe komt het dan dat het zolang heeft geduurd voordat jij en Ed O. G. iets samen gingen doen?
Ja dat is raar. Ik ken Ed, ik ken (Big) Shug, ik ken Guru, ook al is hij weg gegaan uit Boston. Het is een kleine scene, iedereen kent elkaar, maar zoals ik al zei zijn de mogelijkheden om echt iets te doen er vaak gewoon niet. Iedereen die uiteindelijk doorgeschoten is naar de mainstream heeft Boston eigenlijk achter zich gelaten en deden al hun dingen in New York. Je kunt niet altijd plaatselijk bezig blijven als je echt door wilt breken. Dat is de les die je hieruit leert. Je moet naar buiten gaan en dingen ontdekken. Toch blijft het wel raar dat zoveel gasten elkaar kennen, maar nooit echt iets met elkaar hebben gedaan. Niet dat dat perse moet, maar toch is het raar als je zo dicht bij elkaar woont. Maar aan de andere kant heb ik wel met heel veel gasten gewerkt uit Boston,voor veel gasten geproduceerd.

Kun je iets vertellen over je productiestudio?
Op dit moment is alles portable. Ik heb wel veel dingen gebruikt, ik begon met de SP12, daarna de Turbo, daarna de 1200. Nee, eigenlijk begon ik met de Prophet 2000 en daarna kreeg ik een SP 1000 van Akai. Daarna had ik de MPC 2000, die vond ik maar niks, weggedaan en de 2000 XL gekocht, die vond ik een stuk beter. En nu gebruik ik de MPC 3000, daar heb ik ‘The Blast Radius’ op gemaakt. Nu ben ik me meer gaan richten op computersoftware om muziek te maken. Ik heb al een paar singles gemaakt op die manier en niemand heeft het nog doorgehad. Het heeft mijn productiviteit wel enorm verhoogd. Ik heb verschillende pakketten gebruikt. Ik had Fruity Loops en Helion. Maar een producer kan niet volledig overgaan op het gebruik van software en de ‘oude’ manier achter je laten. Als je nooit op de originele manier gewerkt hebt dan mis je een hoop ervaring.

Ga je nog vaak diggen en op platenjacht?
Nee niet echt meer. Vroeger wel, ik ben begonnen in 1990 en dan ben ik nog vrij jong vergeleken met anderen. Ik weet dat sommige mensen echt elke plaat van elk label kennen. Ik houd me meer bezig met het muzikale aspect, gewoon wat ik heb gebruiken om er muziek van te maken. Ik ben niet echt op zoek naar unieke breaks ofzo. Zelfs als een break of sample al eens gebruikt is gebruik ik het weer, maar dan op mijn eigen manier.

Wat is je meest favoriete beat die je gemaakt hebt?
Dat zijn een paar van de beats die ik net gebruikte voor het soundchecken. Mijn meest recente beats zijn vaak mijn favorieten, omdat ik altijd weer beter wil zijn dan de vorige keer. Ik ben weer met een nieuw album bezig en ik heb daar al drie tracks van af. Ik veel gesproken met Count Bass D en hij hoorde een van die beats, echt een zwaar rauwe beat, en daar gaan we echt iets mee doen. Ik heb een tijd gehad dat ik vooral feel-good beats maakte, lekker blije beats met een fijne boom-bap, maar ik houd ook van ook echt rauwe, luide beats. Er is een tijd voor alles, en nu is er volgens mij te weinig rauwheid in hiphop. Iedereen doet die feel-good dingen, er wordt te weinig geëxperimenteerd.

Wat zijn je favoriete producers?
Dat zijn er een aantal, het veranderd nogal. Toen ik begon was het (Mark the) 45 King, Mantronix, Marley Marl, veel van dat soort gasten. Maar 45 King vond ik vet vanwege zijn drums. Ik draaide zijn 45 toeren platen en draaide ze op 33 en samplede ze dan. En dat klonk echt vet als je ze dan weer versnelde. Toen begon ik dat met andere platen te doen, ik vertraagde ze met mijn hand, samplede ze en bracht ze weer op snelheid. En als je dat dan terughoorde klonken de snares echt keihard. De samplerates die we nu hebben zit rond de 44.1. De meeste oude platen waren 16-bit, sommige 24-bit, maar als het dan langzamer maakt dan kun je uitkomen op 96. Toen ik daar achter kwam dacht ik van: ‘Dus zo komt hij aan zijn naam’. De samplers van toen waren acht bit, sommige twaalf dus het maakte echt een verschil. Zo klonk je duidelijk beter dan de rest. En dat kun je nu nog toepassen zodat je een hogere kwaliteit krijgt dan wie dan ook. Door hem heb ik uiteindelijk echt zes of zeven jaar me volledig op drums geconcentreerd. En Marley Marl vond ik vet vanwege de cuts. En Premo (DJ Premier, red.) heeft daar weer concepten van gebruikt als een soort format en heeft het zo weer een stap hoger gebracht. Premo vind ik goed omdat hij zo consistent is, en zijn engineering is heel goed. Je moet respect hebben voor de man achter de schermen om elke track goed af te mixen. Ik weet niet of hij het zelf afmixt, maar ik denk van wel, maar het is echt dope. Mensen zeuren dat het allemaal hetzelfde klinkt, maar het is gewoon altijd goed en hij heeft al die jaren zulke vette tracks gemaakt, je moet daar gewoon respect voor hebben. Hij werkt met commerciële mensen waar de underground niets van moet weten, maar maakt daar wel tracks van die iedereen goed vindt, tot Janet Jackson aan toe. Ik houd van verschillende producers om verschillende redenen. (Dr.) Dre heeft goede concepten, hij zorgt dat het album en de artiest een goed concept meekrijgen, en de marketing is ook geweldig. Kijk naar wat hij met Eminem heeft gedaan. Die gast was dope, maar Dre heeft hem opnieuw uitgevonden zonder het origineel te beschadigen. En zo zijn er nog meer, zo vind ik eh”¦ wat is zijn naam.. Jay”¦ Jay Dilla, ja hij is goed. Ik heb geslapen op die gast, dat geef ik toe. Wat ik van hem heb geleerd is dat hij een loop ‘chopt’ en dat stukje weer in dertig verschillende stukjes hakt. Waar jij een chop hebt, heeft hij er acht. Ik leer van iedereen wat en ik kan ook echt van iedereen leren, of het nu om produceren of rappen gaat en ik hou ook altijd mijn ogen open.

Met wie wil je in de toekomst nog samenwerken?
Pff”¦ Eerijk gezegd wil ik eigenlijk graag een groepsproject opstarten, gewoon een zooi MC’s die op een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Samen toeren enzo. Mensen verbinden je toch altijd weer aan iemand waarmee je gewerkt hebt en ik wil gewoon als ik met iemand samenwerk die samenwerking voortzetten, zelfs als gasten solo bezig zijn. Zij zitten dan misschien in Californië en ik in Japan, en als je elkaar dan tegenkomt, kun je wat leuks doen. Zoals dat Prince optreden waarbij Michael Jackson aanwezig was en het podium opkwam, zulke shit. Ik weet niet of het ergens op slaat, maar je begrijpt wat ik bedoel. Ik hoef niet perse met een legende samen te werken. Ik heb veel respect voor de muziek van mensen en ik support het, maar ik hoef dan niet meteen een track met ze te maken, laat ze gewoon legendes zijn. Als het gebeurt, is het tof, maar ik wil op mijn manier doen wat zij hebben gedaan en gewoon van die gasten te leren. Mensen willen wel dat ik albums ga maken met Edan en Mr Lif, maar dat komt gewoon niet altijd van de grond. Maar ik zou wel graag wat met Nas doen, en ik wil experimenteren met bepaalde gasten als Ludacris of Twista. En ik wil zien wat ik kan doen met niet-hiphop artiesten. Premier heeft dingen gedaan met Janet Jackson en D’Angelo

Ja, hij schijnt ook zes tracks op het nieuwe album van Christina Aguilera te doen.
Serieus, zes?
(kijkt verbaasd naar Jus Allah)
Wist jij dat Premo zes tracks op het Christina Aguilera album gaat doen?
(Jus Allah kijkt verbaasd terug)
Maar zie je, dat bedoel ik. Zoiets wil ik graag doen. Ik vraag me nu al af hoe dat gaat klinken, hij zal echt zitten van: "Hoe moet ik dit aanpakken?’ Maar ik geef je op een briefje dat dit bij veel producers een lichtje op laat gaan, dat ze denken: “Ik houd van samplen, maar ik houd niet van R&B of Christina Aguilera. Maar als Premo dat kan, moet ik dat ook kunnen.” En dan krijg je een hele nieuwe golf van muziek. En aan het einde van de dag kun je van iedereen wat leren. het kleine ventje dat naast je woont die je vraagt naar zijn tape te luisteren daar kun je nog van leren.

Wat zit er nog allemaal van jou aan te komen?
Ik heb een album ‘Solarplexus’ waar ik zes stemmen heb gedaan, het klinkt als een groep, maar ik ben het gewoon. Het is al uit in Japan en wanneer het hier komt weet ik niet, waarschijnlijk mei. Dan heb ik nog een album, ‘Vertical Migration’, dat komt als het goed is in februari. Ik regel alles, dus het gebeurd pas als ik er wat aan ga doen. Het ligt al op de plank, maar ik moet de publiciteit nog gaan regelen. En ik heb net een plaat met m’n man Dagger, zijn albums heet ‘Objects of Motion’.

Ga je nog wat doen voor Mr Lif’s nieuwe plaat?
Ik heb met hem gesproken voordat ik naar Europa vertrok en ik heb hem wat beats gegeven. Maar volgens mij wil hij echt iets anders gaan doen, hij wil niet dat het klinkt alsof er geloopt en gechopt is. Ik weet niet precies wat hij wil doen, maar ik heb hem al een tijdje niet gesproken. Maar ik denk dat hij het concept nu iets duidelijker aan het neerzetten is, hij weet precies wat hij wil, maar voor mij is het ook een verrassing.

Meer info: http://www.insight.fm

Geplaatst door bowie op 13 februari 2006