Insayno heeft al de nodige battles op zijn naam geschreven, staat bekend om zijn persoonlijke teksten, stond onlangs in de halve finale van de Grote Prijs van Nederland en komt binnenkort met zijn album. Tijd voor een gesprek met de gedreven rapper die geen blad voor zijn mond neemt.

Insayno was dit jaar voor het eerst geselecteerd om deel te nemen aan de Grote Prijs van Nederland en schopte het maar liefst tot de halve finale. Toch is hij niet helemaal happy met de uitkomst. “Het was een publieke selectie en met de meeste stemmen kon je gegarandeerd door naar de kwartfinale. Tot en met de halve finale stond ik op nummer 1, tot sluitingstijd aan toe, maar een half uur daarvoor is het roer omgegooid…YS riep iedereen op om op de nummer 2 te stemmen, dan zouden ze een gratis trui krijgen, dus ging ik toen naar beneden qua stemmen. De grote Youtubers zoals Dusdavid en DitisMilan hebben mij nog proberen te helpen, maar het was net te laat. Ik was niet door naar de finale, helaas." Insayno en YS staan al een tijdje niet op goede voet met elkaar. “YS en ik hebben in het verleden weleens een aanvaring gehad. Ik had een disstrack naar hem gemaakt omdat hij over veel zaken loog, hij bedreigde mij en wou dat ik de disstrack offline haalde. Ik heb gezegd dat ik dat niet zou doen. Vervolgens kon hij niks beginnen. Dit was zijn payback. Uiteindelijk hebben wij hem weer teruggepakt door een filmpje van hem online te zetten waarin het duidelijk naar voren komt dat hij homo is. Het was dus geen verstandige move van hem want hij heeft er meer op verloren dan ik.” De rapper had nog een wildcard kunnen krijgen maar die ging naar Ronnie Flex. "Die was net gesigned bij Top Notch. Ik misgun het hem zeker niet maar hiphop is het niet echt. Meer urban achtig, hip pop. Het lijkt wel hoe minder hiphop je bent hoe meer hiphop in het oog van de jury. Er wordt altijd gepraat over vernieuwing, maar ik zie straight up kopieerwerk werk uit de US.” De rapper is teleurgesteld, maar geeft de hoop niet op. “Ik vind mijn eigen pad wel.”

Op de vraag of de Grote Prijs van Nederland deuren voor hem heeft geopend, antwoordt hij volmondig nee. Hij klinkt gefrustreerd: “Ik word nog steeds niet gepost op 101barz, niet op Puna, alleen State heb ik wel eens voor elkaar gekregen. Ik vind het een beetje kinderachtig en snap het niet. Mijn mixtape bijvoorbeeld, die werd nooit gepost. Dat heb ik allemaal zelf moeten doen. Ik ben beleefd en mail altijd netjes. En als ik dan kijk wat er wel wordt gepost, dan denk ik van hmm. Ze moeten selectief zijn, maar volgens mij lezen ze bijvoorbeeld bij Puna de reacties niet eens. Er is honger naar skills maar dit wordt niet opgepakt. Als je publiek roept voor een meer intellectuele, diepere laag dan moet je daar op inspelen. Ik ga niet zeggen post nooit meer swag shit, want daar is ook genoeg oor naar, maar post ook gewoon real shit. Anders is het gewoon zonde. Het gaat mij erom dat er groepen mensen zijn die er op zitten te wachten. Zo leren ze nieuwe artiesten kennen. Hiphopwebsites moeten daarom een mix van commercieel en underground bieden. Er zijn genoeg MC’s zoals Jiggy Djé, een Fresku vult ook een zaal, Blackmilk vult ook een zaal, DJ Premier vult ook een zaal. Er is genoeg input en ze moeten daarop inspelen.”

Naast zijn kritische blik op de Nederlandse hiphopmedia heeft hij ook een kritische noot voor de jury van de Grote Prijs van Nederland. “Rotjoch is een toffe dude, maar ik weet niet of het verstandig is dat hij in de jury zit, gezien zijn positie bij 101barz. Akwasi is een heel chille gast, die is weer meer van de liveshows en hij heeft een veel realistischer beeld. Erik is van 3FM radio dus die heeft een vrij commerciële blik en kijkt meer wat voor de radio geschikt is. Wat wil je? Ik vind dat de jury teveel op elkaar lijkt en te commercieel is ingesteld.” Ondanks dat hij gestrand is in de halve finale van de Grote Prijs, ziet hij het positief in. “Als je kijkt naar de cijfers zie je dat vrijwel alle niet-winnaars en publieksprijswinnaars verder komen dan de echte winnaars. Kijk naar een Opgezwolle, Dope DOD, Serrio Baaz. Van winnaars zoals Zanillya en Kwaliboy hoor je vrij weinig, ze zijn wel aanwezig maar minder productief. Dat komt omdat underground cats gewoon heel veel tracks maken. Kijk naar Risskant en Engel. Risskant heeft gewoon al tien albums terwijl de meesten niet eens één album hebben uitgebracht. 1duidig heeft een album, Dope DOD heeft misschien wel het meest bereikt en tourt veel. Je hoeft de Grote Prijs niet te winnen om verder te komen.”

“Ik heb mijn eigen pad bepaald. Ik ga het over een heel andere boeg gooien. Daar waar de muziekindustrie ligt te slapen. Er ligt een hele grote markt open waar de muziekindustrie niets vanaf weet. Ik ga hier nog niet veel over zeggen. Je merkt het vanzelf wel."

De rapper is vastbesloten om zijn debuutalbum fysiek uit te brengen. “Ik heb al het geld van mijn gewonnen battles en van optredens opgespaard. Ik heb nu zo’n 1000 euro gespaard en dat kan ik gebruiken voor het drukken van de plaat en het afkopen van Buma Stemra.” Hij is van plan om het in eigen beheer uit te brengen, hoewel hij eerder anders aangaf. “Het ding is met labels, ik kan alles zelf. Wat ik niet kan, daar ken ik mensen voor. Opnames, afmixen kan ik zelf. Design, artwork etc. daar ken ik mensen voor. Qua muzikale kant zit ik gebakken. Alleen distributie, promotie en een boeker, de rest kan ik zelf. Ik heb geen creatieve sturing nodig, alleen mijn muziek moet geplugd worden. Misschien is dat ook wel handig voor een label. Als een label veel last van mijn schouders kan halen, oké. Als Kees belt, wijs ik hem niet af. Ik ga graag in gesprek, neem het contract mee en ga het eerst lezen. You are not gonna screw me over. Het is mijn muziek en dat moet zo blijven."

“Toch denk ik dat ik niet bij een label pas. Ik ben recht voor je raap en eerlijk. Ik ben wel meer mens daardoor. Om een voorbeeld te geven: ik reageer op mijn fans en ben soms een beetje onprofessioneel, ik zeg het eerlijk. Soms maak ik grapjes op Twitter die te ver gaan. Mijn kennis wees mij hier op en zei dat ik geen goed voorbeeld ben voor mijn fans. Toen ben ik heel boos geworden. Zij kent mij al jaren, maar blijkbaar kent ze me dus niet echt. Al die artiesten die over, coke, money en bitches rappen. DAT zijn slechte voorbeelden voor de jeugd. Kids nemen dit gedrag over en denken dat dit stoer is. Ik leer mijn fans dat ze naar school moeten gaan en een eigen mening moeten ontwikkelen die ze kunnen onderbouwen met feiten. Daarnaast leer ik ze om niet alles voor waar aan te nemen wat in geschiedenisboeken of kranten staat. Ik leer ze om hun eigen research te doen en zelf na te denken over het leven. Als je tegen één iemand niet kan zeggen dat hij geen voorbeeld is voor zijn fans, dan ben ik dat wel. Ik sta bewust in het leven, ik studeer, haal goede cijfers, ik rook niet, drink niet, blow niet, ben vegetariër. Hoe bedoel je ik ben een slecht voorbeeld? Dat is complete onzin.”

“Het feit dat je bij een label getekend staat, is ook geen garantie voor succes. Bijvoorbeeld toen Nina haar album gedropt had, zag ik haar vlak daarna bij de Britain werken. En de Opposites heb ik gesproken toen ze echt aan waren, ze zeiden je kan beter een vaste baan vinden, dat verdient meer dan als je de business in gaat. Festivals zijn cool maar je moet keihard werken. Of dan hoor je Kempi vloeken in zijn docu: ‘Ik ga Kees bellen waar is me kankermoney…’ Dat hoort toch niet? Ik weet niet of het een promotiestunt was, maar zo zou het niet moeten gaan. Ik heb geen harde cijfers en weet het niet, misschien verdienen ze wel veel geld maar ik heb mijn vraagtekens erbij.”

Over succes gesproken. De rapper heeft inmiddels al de nodige punchoutbattles gewonnen. “Het is heel tof, maar het vraagt heel veel van je. Je moet voorbereiden, research doen. Je schrijft eigenlijk een hele track voor iemand, bars schrijven, punches bedenken, ik ben er altijd mee bezig… Ik heb ADHD en kan me niet op te veel dingen concentreren. Of ik ga voor een muziekcarrière of voor een punchoutbattle carrière.” Wegens zijn deelname aan de Grote Prijs van Nederland is de rapper dan ook tijdelijk gestopt met punchoutbattles. “Daar verdien je ook geen geld mee, je krijgt wel exposure, maar een kleine symbolische beloning zou fijn zijn. Het zou ook beter zijn als mensen meer hun eigen muziek mogen promoten, dan gaan mc’s misschien ook harder werken. Bijvoorbeeld als je deelneemt, kunnen ze een stukje van je clip laten zien zoals in de US, daar zouden ze meer naartoe moeten gaan.” De rapper ziet ruimte voor verbetering maar is toch lovend over de organisator. “Aiky doet goed werk, er komt veel bij kijken. Het is lullig dat mensen zeiken op Aiky. Ik kom op de Antillen en mensen kennen me! De Zware Jongens worden veel gecheckt en ze hebben met Punchout een goed platform gecreëerd. Het kan leiden tot optredens en helpen om een breder publiek te bereiken.” De rapper is dan ook zeker van plan om het battlen weer op te pakken.

Daarnaast werkt hij hard aan zijn debuutalbum Dwaalspoor, dat in maart 2013 zal worden uitgebracht. “Ik ben bezig om mijn album af te maken, daarna ga ik ’m verspreiden, een kleine tour doen en dan weer punchoutbattles. Nu is mijn prioriteit mijn album afmaken, I don’t wanna detox this shit. Ik kan het niet blijven uitstellen", lacht hij. “Eerst zei ik dat het in september zou komen maar nu verwacht ik in maart 2013. Ik wil met een classic plaat komen, ik drop niet zomaar iets. Er komt heel veel bij kijken. Ik ben perfectionistisch. Het is lastig om tevreden te zijn. Veel nummers op mijn mixtape zijn nummers die het album niet hebben gehaald. Ik heb een stuk of acht tracks voor mijn mixtape geschreven, andere tracks zoals Optimist of Pessimist waren voor mijn album bestemd, maar vond ik later niet goed genoeg. Nu ben ik bijna over elk nummer tevreden.”
Op het album staan samenwerkingen met onder meer Engel & Just, Marry Marv van 1duidig en Skenkie. Verder komen er nog optredens en videoclips. Zo is onlangs de videoclip uitgebracht van de track Zwarte Bladzijde die helemaal in het thema staat van de decembermaand. “Het gaat niet alleen over Zwarte Piet, ik trek het breder. Het gaat over geschiedenis, slavenhandel, eigenlijk zijn we nu moderne slaven.” Het nummer heeft inmiddels al de nodige commotie veroorzaakt, zoals Insayno al voorspelde. Zwarte Bladzijde is de eerste officiële videoclip van Dwaalspoor. "Ik wil ook nog graag zeggen tegen de mensen die steeds vragen waar mijn album blijft: wacht op mijn album en vraag het niet steeds want het komt, het komt eraan. Echt waar.”

Meer Interviews