DJ Optimus aka Neels Smeekens heeft Zeeuwse roots maar woont inmiddels al flink wat jaartjes in Rotterdam en is sinds mid jaren 90 actief als dj/producer. Naast scratchen en het draaien van platen is hij bezig met het produceren van muziek en geeft hij scratchworkshops voor o.a. het Rotterdamse HipHopHuis en de Popacademie van het Zadkine. Voor diverse formaties o.a. The Proov, iET en Ill Productionz vormde Optimus de backbone. Ten slotte heeft Optimus een flinke cv opgebouwd als het gaat om uiteenlopende samenwerkingen met o.a. Grazzhoppa, Conny Janssen, El da Sensei, Rasco, Toots Thielemans, Eric Vloeimans, Prince Po en Aka Moon.

Je moet kiezen: dj of producer? Wat kies je en waarom?

“Pfff, draag je liever een jas of een trui? Het één voedt het ander in mijn geval, onmogelijk dus maar goed. De laatste tijd ben ik veel muziek aan het maken en dat is heerlijk. Muziek draaien is tof omdat mensen reageren op wat je draait, de interactie is bijzonder, maar zelf muziek maken geeft mij net iets meer voldoening. Vandaag dan hè, kan morgen weer helemaal anders zijn. Ik moest kiezen!”

 

Je bent al een lange tijd bezig, wat is volgens jou de belangrijkste ontwikkeling binnen hiphop?

“Goede mc’s en producers weten elkaar weer te vinden en dat levert een hoop verrassingen op. Er zijn een hoop mc’s die lyrics weer naar een volgend niveau tillen. Een hoop battle mc’s doen dingen die erg ver gaan, vind ik. Het mooie van hiphop is dat het zich blijft ontwikkelen. Wat ik wel mis is dat er weinig momenten zijn waarop je alle elementen tegelijk in actie ziet.”

 

Je werkt ook met veel artiesten in het buitenland. Zie je veel verschillen en zo ja op welk gebied?

“Er zijn zeker verschillen. Wat ik bijzonder vind aan New York is dat mensen kei- en keihard werken. De drive om iets te bereiken is gigantisch en dit werkt aanstekelijk. Wat mij altijd opvalt, is dat er zoveel goede dj’s in België rondlopen, er zit iets in die friet. Shout out naar Grazzhoppa en alle Vlaamse homies.”

 

Wij hebben ons laten vertellen dat je fanatiek aan het drummen bent en dat je ook lessen volgt. Wat is de aanzet hiervoor geweest en wat heb je voor ons in petto?

“Die HIJS wandelgangen zijn gevaarlijk! Als jong mannetje wilde ik graag leren drummen, maar dat vonden m’n ouders een minder strak plan (no hard feelings). Drummen lijkt een beetje op scratchen qua motoriek, waarschijnlijk de reden waarom m’n benen niet meewerken. Weinig voor jullie in petto helaas, ik ben nog nergens hoor. Het is wel tof om je eigen beats te recorden en te gebruiken.”

 

Je geeft al een aantal jaren dj-workshops, zie jij veel nieuw talent? Want de nieuwe aanwas op dj-gebied in Nederland is nauwelijks zichtbaar.

“For sure! Er loopt genoeg talent rond, maar de stap naar het podium is best groot voor een hoop dj’s. Er zijn genoeg dj’s die zich helemaal suf oefenen op hun slaapkamer en het daar bij laten. Gebrek aan battles zorgt er denk ik ook voor dat minder dj’s hun gezicht laten zien. Ga een dagje kijken in het HipHopHuis of het Haags HipHop Centrum en je ziet genoeg talenten.”

 

Waar moet de winnende beat bij deze beatbattle voor jou aan voldoen?

“Muziekbattles zijn altijd lastig te beoordelen want het is vreemd om verschillende stijlen met elkaar te vergelijken. Ik luister naar heel veel verschillende muziekstijlen en sta open voor bijna alles. Een goede beat grijpt me. Het is vooral belangrijk dat alles één geheel is en dat de producer een verhaal vertelt.”

 

Waar ben je concreet op dit moment mee bezig?

“Ik heb muziek gemaakt voor de voorstelling van Lloyd Marengo genaamd Loud. Nu is het tijd voor 007 praktijken. Op het moment ben ik zoveel mogelijk aan het maken. Deze beats wil ik rond gaan sturen naar een aantal mensen zodat daar weer volledige tracks uitrollen.”

 

Inschrijven voor de HIJS Beatbattle kan nog tot vrijdag 24 januari 00:00. Alle info check je via deze link.

Meer Interviews