Na het optreden van Extince was het om de een of andere reden onmogelijk om Extince te interviewen Maar ik kon me telefoonnummer opschrijven en zou dan worden teruggebeld. En tot mijn verbazing werd ik de volgende ochtend toen ik net uit mijn bed was gebeld door Ex. Het resultaat staat hieronder.

Na het optreden van Extince was het om de een of andere reden onmogelijk om Extince te interviewen Maar ik kon me telefoonnummer opschrijven en zou dan worden teruggebeld. En tot mijn verbazing werd ik de volgende ochtend toen ik net uit mijn bed was gebeld door Ex. Het resultaat staat hieronder.

Je teksten bevatten weinig geweldadige onderwerpen, waarom heb je daarvoor gekozen?
Daar heb ik niet bewust voor gekozen. Ik volg gewoon mijn gevoel. Als ik op dat moment dat niet in mijn hart voel of dat niet in mijn hoofd zit, dan komt het er niet uit weet je. Als het wel is kan het er altijd nog wel uitkomen. Maar in principe denk ik sowieso dat het met mijn achtergrond te maken heeft, ik ben niet echt van mijn persoon uit zo iemand. Ik zeg wel gewoon wat ik wil zeggen maar niet dat ik perse daar scheldwoorden voor moet gebruiken. De boodschap kan ook zonder ze overkomen.

Wat zijn je huidige muzikale inspiraties?
Hi-tech, Hi-technology is zijn nieuwe cd, wat muziek betreft. Ik maak zelf geen muziek alleen teksten. Als ik met mijn producer hang dan laat ik hun die ceedee van hi-tech horen. En hoop ik dat ze ook daardoor geïnspireerd kunnen worden. Tekstueel ben ik door Talib Kweli geïnspireerd.

Wie in de nederhopscene bewonder je om zijn nieuwe stijl?
Da’s moeilijk. Ik krijg veel bandjes en demo’s. Als ik zelf een platenmaatschappij zou zijn en ik zou geld hebben om te investeren. Ik zou het nog niet weten waar ik me geld in zou stoppen. Het is soms moeilijk om met een vernieuwde stijl te komen. Daarom snap ik dat platenmaatschappijen eerder op zoek gaan naar een gimmick, een commerciële gimmick. Als dan dat ze gaan wachten dat iemand in de zoveel tijd komt met een eigen stijl. Eigen stijl is ook al moeilijk weet je, alles is al ooit eens een keer gedaan. Wanneer ik hoor dat iets bij iemand iets uit zijn hart komt, van mij part klinkt het een beetje slordig of moet het nog gepolijst worden dan vind ik het wel okay.

Help je talentvolle rappers op te klimmen?
Je wordt sowieso geconfronteerd met nieuw talent, alleen heb ik zelf geen tijd en nog geen positie om er wat mee te doen. Dus wat ik doe is, de mensen van de platenmaatschappijen er naar laten luisteren, of hou dit es in de gaten. Maar als ze er niks mee doen, dan ben ik nog zelf niet zo dat ik effe een paar ton uit mijn binnenzak trek en zeg kom jongens we gaan de studio in om op te nemen.

Advies voor beginnende nederhoppers?
Ten eerste ik heb eens een tijdje geleden gezegd, top van de nederhop, ik heb die term een paar keer gebruikt. Maar op de eerste plaats zou ik willen zeggen, die term nederhop is een wazige term, Ik gebruik liever hiphop/rap. In principe het enigste wat het nederhop maakt voor mij het geluid, qua technisch. Dan heb ik het niet over de compositie. Maar de studiotechnicus hier in Nederland, ze weten niet echt hoe met hiphop om te gaan, dus het klinkt anders. Het klinkt minder, wat blikkeriger. Het is gewoon kwalitatief gezien, het geluid wat uit de speakers komt. Ik heb het niet over de mc’s of degene die de beats maken maar gewoon het eindgeluid. De technici zijn er niet zo handig mee en dat is het hem eigenlijk. Het geluid degradeert het hem eigenlijk naar nederhop, maar in principe is het gewoon hiphop. De technici hebben alleen jarenlang ervaring met rockbandjes en gitaren, ze weten dus niet hoe die shit moet klinken. Eigenlijk wil ik die term niet gebruiken, alleen maar om the joke of er de nadruk op te leggen. Advies zou zijn voor groentjes denk niet dat je snel rijk wordt. Rijk worden moet niet je streven zijn. Je moet hard werken, maar dat geldt niet alleen voor hiphop maar ook in andere muziek.

Wat is je het meest bijgebleven in je jaren als artiest?
The love die je krijgt van je aanhang dat is het meest bijgebleven. Dat is het ook hetgene wat me door laat gaan.

Wat was de meest leerzame les in je jaren als artiest?
Wat ik heb geleerd is, wat je zegt in je teksten heeft invloed op mensen. En als je groter wordt en je spreekt nonsense, overdrijf niet met je grote. Die worden kunnen wel rijmen maar als het niet met je personality rijmt. Als je zegt bv je bent 2meter20 en je bent 1meter70, dan kom je ooit een keer in de knoop.Wat je zegt heb invloed en dat is wat ik heb geleerd in mijn jarenlange invloed.

Jij en def p voeren op jullie ceedees nog steeds een soort oorlog, waarom komt er geen battle on stage tussen jullie?
Ten eerste heeft niemand daar geld voor, laat het me anders zeggen. Allereerst er is geen oorlog. De media wil graag oorlog. Je moet zo kijken, wij krabben een beetje. Hij krabt mij en ik krab hem terug. Soms komen er misschien dingen bij kijken, maar het blijft music. De media laat het graag uit de hand lopen. Het is niet alleen bij mij en Def P, daar kan je honderden gevallen van opnoemen. En dat lolletje gun ik hen niet. Maar zoals ik zeg als iemand me krabt dan krab ik terug en als ik iemand als eerste krab dan is het logisch dat iemand terugkrabt. Het is gewoon een lyrical/verbale strijd. Hij zegt hoe hij het vindt en ik zeg hoe ik het vind. Mensen kunnen kiezen of ze zijn ceedee kopen of die van mij of ze kopen ze allebei of ze kopen ze geen van beide.

Laatste woorden..
Ik wil iedereen bedanken die onze music koopt en verkoopt. En ik zou willen zeggen voor altijd. We komen in de zomer van 2002 met een nieuwe album. En die shit is gone be the bomb.

Meer Interviews