Op de eerste editie van Mic Check vormde de Brabantse crew Dope Posse de hoofdact. De crew die begin jaren '90 bekendheid verkreeg via het DJAX-label is terug van weggeweest of zijn deze gasten nooit weggeweest? Tijd voor een interview dus!

Begin jaren ‘90 verscheen op het DJAX-label het album “Mind over matter” van de Udense formatie Dope Posse. DJAX, een label dat gerund werd door een dame genaamd Saskia Slegers, was in die tijd het enige Nederlandse label dat Hiphopgroepen een kans gaf om een plaat uit te brengen. Even later bracht DTF, een van de MC’s van DP, ook een solo-plaat uit, maar daarna duurde het een flink aantal jaren voordat we weer wat van de crew zouden vernemen. Tot 1996, toen ze onder een nieuwe naam, Family Jewels, een nieuwe cd presenteerden die goed werd ontvangen. Dope Posse is nooit echt uit elkaar geweest, omdat het grootste deel van de crew nog bij elkaar in de buurt woont, in het oude vertrouwde Uden. Maar toch wordt het optreden van vanavond in 013 door het publiek wel degelijk beschouwd als een reünie. Voor dit optreden had ik een gesprek met Oh Jay (dj/producer), Are MC en DTF.

Op mijn vraag of er een nieuw album van Dope Posse aankomt kunnen de mannen geen duidelijk antwoord geven. “Misschien” klinkt het unaniem uit de monden. Wel is Are MC bezig met een solo album dat geproduceerd zal worden door Oh Jay. Al ongeveer 3 jaar wordt er al gewerkt aan dit solo-album dat zal uitkomen op het label van de funkband waar Are MC deel van uitmaakt, Seven Eleven, genaamd Seven Eleven Records. “We hebben al 30 nummers of zo, maar het is nog niet wat we er van willen” aldus Oh Jay. Oh Jay maakt al sinds een aantal jaren deel uit van de formatie U-Gene & Oh Jay, een zeer dope soul/hiphop formatie rondom de getalenteerde zanger/toetsenist U-Gene en dj/producer Oh Jay. Deze band is inmiddels geëvolueerd in een nieuwe band, genaamd Liquid Spirits, met een extra toetsenist en een bassist vertelt Oh Jay: “Het is eigenlijk zeg maar het vervolg er op.” Ook wordt er nu geëxperimenteerd met een live drummer, terwijl bij U-Gene & Oh Jay altijd geprogrammeerde beats hun werk deden in combinatie met live muzikanten. Aangezien Oh Jay een aantal succesvolle tracks voor Brainpower heeft geproduceerd, vraag ik me af of hij van de muziek kan leven inmiddels: “Op het moment leef ik ervan, maar het is maar wat je leven noemt. Ik kan mijn rekeningen betalen, maar meer ook niet.” Op enkele uitzonderingen als Brainpower na, is het niet mogelijk om echt te leven van Hiphop in Nederland, volgens Oh Jay.

De scene is eigenlijk sinds de tijd van “Mind over matter” niet veel veranderd volgens de crew: “Mensen komen binnen met dikke jassen en gaan stoer in een hoekje staan, en zo was het eigenlijk vroeger ook.” Wel is de scene volgens Are MC minder gewelddadig dan vroeger, toen er regelmatig vechtpartijen voorvielen tijdens of na afloop van parties, voornamelijk van stad tegen stad of dorp tegen dorp. In de Randstad hebben de mannen destijds niet veel gespeeld, maar Are MC kan zich nog een optreden in Akhnaton (Amsterdam) herinneren: “Toen hadden we net die plaat uit en schreef Kees de Koning een negatieve recensie in de Oor. Het was niet zo’n geweldig optreden.” De scene was toendertijd nog erg territoriaal en daarom was het moeilijk voor een Brabantse formatie om voet aan de grond te krijgen in Rotterdam of Amsterdam. Niet dat Dope Posse daar erg mee zat: “Wij kwamen waar ze ons vroegen, ze hebben ons gewoon nooit gevraagd. We hebben veel in het Oosten en Noorden van het land gespeeld. Ook in Duitsland, België en Oostenrijk” aldus Are MC.

De MC’s hebben nooit echt serieus overwogen om op Nederlands over te stappen alhoewel ze wel de nodige tracks hebben opgenomen in hun moedertaal. Begin jaren ‘90 was het “not done” om in je moedertaal te rappen in serieuze hiphopkringen, iets dat totaal veranderd is in de loop der jaren: “We kwamen Extince toendertijd (rond 1995, red.) tegen op een party en hij verontschuldigde zich bijna.” Desalniettemin vindt de crew het een goede ontwikkeling dat de Nederlandstalige scene zich heeft ontwikkeld. Are Mc, DTF en Oh Jay kunnen MC’s als Extince, Brainpower, Klopdokter en Opgezwolle zeker waarderen.

Als inspiratiebron noemt Are MC voornamelijk Run DMC op maar ook de MC’s die daarvoor kwamen als Melle Mel en andere old skool MC’s. DTF en Are MC noemen Rakim, Showbiz & AG, Lord Finesse en Big Daddy Kane als andere MC’s op die ze zeer bewonderen. Oh Jay heeft qua scratchen geen duidelijke helden, maar vond de toendertijd bekende namen als DJ Scratch en DJ Premier natuurlijk wel heel dope.
In het dagelijks leven werken DTF en Are MC allebei in de grafische wereld, DTF als drukker en Are MC als DTP-er. Oh Jay leeft dus, zoals eerder gezegd, momenteel van de muziek. “We gaan even kijken hoe dit loopt en dan zien we wel verder. Er zijn al meerdere boekingen” wat er op wijst dat Dope Posse nog steeds een aansprekende naam is. Er zal bij de komende optredens alleen maar nieuw materiaal ten gehore gebracht worden, dus nieuwe tracks zijn er al, nu nog een album…

Meer Interviews