Turntablist, dj en producer DJ Psar is er maar druk mee. Lees meer over deze drukke man en check ook zeker zijn scratch tool: Scatch.

Turntablist, dj en producer DJ Psar is er maar druk mee. Lees meer over deze drukke man en check ook zeker zijn scratch tool: Scatch.

Hey man, alles goed?
Ja man.

Cool. Misschien kan je wat over jezelf vertellen voor degenen die je niet kennen?
Mijn naam is Olger Star a.k.a DJ Psar. Ik houd me bezig met producties, turntables en dat soort dingen.

En in het doorgaans leven?
Muziek is mijn doorgaanse leven man! Ik heb net mijn studie Industrieel Ontwerpen afgerond; Ir. Psar from now on… hahaha.

Waar komt je interesse voor hiphop, producen, turntablism etc. vandaan?
Veel in de platenzaak gehangen tijdens schooluren enzo. Toen ben ik langzaam begonnen beats te maken voor mijn eerste crew in Apeldoorn. Dat was in de tijd dat Wu Tang opkwam. Als hiphop je eenmaal te pakken heeft laat ze je niet meer los!

Veel producers zijn begonnen met DJing en zijn daarna gaan produceren. Hoe ging dat bij jou?
Ik ben begonnen met produceren eigenlijk; is ook nog steeds mijn main thing. Uiteindelijk komt het allemaal neer op muziek maken, of ik nou gitaar speel, bas of draaitafels: it’s all good!

Wat voor gear gebruik je bij het produceren?
Ik werk erg basic: cratediggen en instrumenten gebruiken. Ik houd van die analoge sounds; knip- en plakshit op een computer. Ik probeer zo puur mogelijk te produceren, alleen samples te zoeken van muziek waar ik normaal naar luister, muziek die me iets doet. Muziek is emotie; als ik daarvoor iets in moet spelen dan doe ik dat op die manier.

Ik lees dat je je eigen label hebt, genaamd Recordknights. Hoe zit het daarmee?
Recordknights deed ik samen met een paar mensen en eigenlijk gebeurt er niets meer mee. Onder Reunited Skillz hebben we wel een album met 23 tracks klaarliggen; die zal ik op de site zetten zodat mensen het kunnen downloaden. Mijn producties doe ik nu onder Starkazi Productions.

Met wie werk je zoal samen of heb je al mee samengewerkt?
Ik heb lang gewerkt onder Reunited Skillz, met Mic. Tegenwoordig werk ik met verschillende MC’s zoals KISA, Empress, Maximus Prime, Sfinx, Van Eelst en Rude D. De nieuwe demo van KISA is net klaar; zijn album komt eraan.
Met mijn 10-koppige band FNKSL brengen we frisse soul met diverse invloeden. Ik doe scratch, rap en beatbox binnen deze groep.

Je hebt verschillende keren meegedaan aan de DJ-battle “Turntablized”;. Ben je een echte battlecat of is het puur voor de lol?
Ik zie mezelf meer als een muzikant dan als een battlecat eigenlijk. Ik deed ook mee om mijn skills te kunnen verbeteren. Draaitafels gebruik ik nu veel.

Waarom wel Turntablized en geen DMC of ITF?
Tja, dat is nou eenmaal zo gelopen. Ik was niet full-time met draaitafels bezig dus daarom…

Wat vind je van de huidige (Nederlandse) turntablism scene?
Zit ik te weinig in om over te praten. Big up naar alle cats die die shit representen zoals Irie en C-mon & Kypski.

Enkele favorieten?
Thelonious Monk, Curtis Mayfield en John Coltrane.

Voor je studie hebt je het apparaat “Scatch” ontwikkeld, wat mensen de mogelijkheid biedt om samples op te nemen en deze te controleren met je draaitafels. Wat maakt de Scatch anders dan bijvoorbeeld een Numark CDX, Rane’s Serato of Stanton’s Final Scratch?
De basisgedachte achter het product is anders. De Scatch is ontwikkeld om DJ’s op een podium de mogelijkheid te geven om real-time samples op te nemen van bijvoorbeeld mede-muzikanten, en deze zeer snel te kunnen gebruiken voor cuts en scratches. De interface van de Scatch werkt hierdoor erg intuïtief; opnemen en triggeren van samples gebeurt via enkele knoppen en voetpedalen. Daarnaast is de Scatch een hardware-matig apparaat dat je kunt toevoegen aan elke DJ-set; plug and play, easy does it. Het grote verschil met Serato en Final Scratch zit hem in de hardware-matige efficiënte bediening. De CDX is eigenlijk een ideale CD-speler; je kunt er geen externe geluidsbronnen mee samplen.
De Scatch kan eigenlijk worden gezien als een sampler die je bestuurt door middel van je draaitafel. De Scatch vergroot de interactiemogelijkheden tussen rappers, beatboxers of muzikanten en de turntablist.

De Clocktave-formule van DJ Sjam en DJ Kypski zit er ook in verwerkt; je ziet de draaitafel dan ook als volwaardig instrument?
De draaitafel is bezig te evolueren richting een volwaardig instrument. Ideëen als de Clocktave en de Scatch kunnen hieraan allemaal bijdragen. Je ziet dat zowel turntablisten als producenten hard bezig zijn om de mogelijkheden uit te breiden. Ongetwijfeld zal de draaitafel ooit worden geaccepteerd als een instrument; ze heeft alleen nog wat tijd nodig om te rijpen.

De Scatch staat nog in de kinderschoenen. Kunnen we nog functies als zero-latency, multitracking of overdubbing verwachten?
Beter verwacht je niks want ik kom met brand new functies, hahaha! Ik ben nu inderdaad aan het werken om de latency eruit te krijgen, het geluid te optimaliseren en een multitracker toe te voegen.

Kunnen we het product op de consumenten markt verwachten? Zo ja, wanneer?
Ik hoop het echt man! Ik ben nu bezig om dat voor elkaar te krijgen. Over de datum kan ik helaas nog niks zeggen.

Als laatste, wat is je favoriete scratch-tool en turntablism-album?
Ik ben nu aan het oefenen met de Clocktave plaat van Sjam en Kypski. Een plaat die altijd meemoet is Blackjack Breaks. Maar cratediggen en originele samples vinden is king!

Meer Interviews