Na een tweeënhalf jaar durende stilte is Dichter terug met een nieuwe EP, die als drieluik wordt uitgebracht: Van Mij, Aan Jou, Voor Ons. De in Ethiopië geboren Rotterdammer is inmiddels op 27-jarige leeftijd de titel ‘talent’ ontgroeid. “Talent is niets als je niet hard werkt. Het is een aanleg voor iets, maar als je daar niet mee rent, komt het nooit tot zijn potentieel. Of ik zelf denk dat ik die titel ben ontgroeid? Ik denk dat dat voor de mensen is om te beslissen.” We spraken uitgebreid met de rapper over zijn nieuwe EP, creatieve vrijheid en zijn toekomstplannen.

Het nieuwe project heeft de stempel gekregen van een extended play, maar zelf noemt Dichter het liever geen EP. “De titel vind ik eigenlijk te min voor deze plaat. In de wereld waarin we nu leven zie je dat duiden heel belangrijk is. Dit is een album, dit een EP, dit is een mixtape, noem het maar op. Voor mij maakt het niets uit: voor mij hoeft er geen EP bij te staan. Het is Van Mij, Aan Jou, Voor Ons, gewoon een nieuwe plaat. Ik wilde het nog geen album noemen. Een album voelt voor mij officiëler, groter en er zit meer verhaal in.”

“Ik zou de muziek die ik heb gemaakt volledig tenietdoen als ik vast zou houden aan de gedachte van een Synths EP.”

Synths EP en het lange wachten
Van Mij, Aan Jou, Voor Ons was niet het eerste concept voor een nieuw Dichter-project. “In 2015 heb ik het mini-album Nieuw Leven uitgebracht. Daar stond het nummer Synths op en die ging best goed, werd gedraaid op 3FM, FunX, enzovoort. Het idee was om op die tour verder te gaan en een Synths EP te maken. Het groeide uit naar iets veel groters. Op het moment dat ik merkte dat het allemaal een eigen leven ging leiden, liet ik de gedachte van een Synths EP helemaal los. Ik zou de muziek die ik gemaakt had volledig tenietdoen als ik vast zou houden aan de gedachte van een Synths EP. Het leek er totaal niet op. Het was iets totaal anders, iets eigens.”

Fans hebben lang moeten wachten op nieuwe muziek van de Rotterdammer. “Ik ben er denk ik twee jaar mee bezig geweest. Ik geloof er niet in dat iets dat lang duurt, per se beter is. Soms maak je iets binnen vijf minuten en het is geweldig en soms doe je ergens een halfjaar over en is het nog steeds niet dat wat jij wil. Ik vond het voor mezelf wel te lang. In de zin van dat ik na Nieuw Leven geen nieuwe muziek meer heb uitgebracht. Ik focuste me vorig jaar meer op theater en andere dingen die ik doe naast het muziek maken. Gelukkig heb ik trouwe fans.”

“Ik geloof er niet in dat iets dat lang duurt, per se beter is.”

“Tegelijkertijd ben ik iemand waarbij alles goed moet voelen. Ik ga heel gevoelsmatig te werk. Ik luister naar de muziek en dan vraag ik me af welk gevoel het me geeft en of het klopt. Klopt het sonisch? Is er een kop en een staart? Bij deze plaat heb ik veel meer gelet op het arrangeren, de instrumentatie, maar ook de mixing. Wat voor vibe geeft de song? Dat kost tijd omdat ik daar nog lerend in ben.”

“Mijn liefde en drijfveer voor wat ik doe is gewoon enorm, dus het maken gebeurt uit zichzelf.”

Inspiratie
Dichter haalt vooral inspiratie op uit zijn eigen geest. “Natuurlijk wordt je beïnvloed door alles om je heen. We zijn ten slotte allemaal mensen. Ik probeer meer op gevoel te bewegen: wat voel ik? Wat wil ik maken? Ik ben best wel een bewegelijke jongen en heb veel energieën. Ik ben liever in de studio dan dat ik uitga. Mijn liefde en drijfveer voor wat ik doe is gewoon enorm, dus het maken gebeurt uit zichzelf. Ik probeer de muziek te maken die mijn gevoel weerspiegelt. Dat is iets magisch, man.”

Dichter merkt bij zichzelf dat hij als artiest stappen vooruit heeft gezet. “Ik voelde echt dat ik was gegroeid in datgene wat ik aan het doen was. Dat komt omdat ik meer naar mezelf ben gaan kijken: wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Wat beweegt mij? Wat zijn mijn interesses? Wat stimuleert mij creatief? Die vragen stelde ik niet op het mini-album Nieuw Leven. Daar wilde ik meer de reis naar volwassenheid vastleggen. Toen ik de beats aan het maken was, wilde ik het vooral tof en hard laten klinken. Daarnaast moet het ook wel vernieuwend zijn. Je zal nooit het wiel opnieuw uitvinden, maar als je jezelf maar pusht naar verbetering en vernieuwing. Dat bewoog me vooral om Van Mij, Voor Jou, Aan Ons te maken. Dat heeft er ook voor gezorgd dat het niet op Nieuw Leven ging lijken.”

“Het maken is een dans geweest tussen muziek, teksten en alles weggooien en nóg een keer doen.”

“Normaal werkte ik eerst aan de muziek en schreef daaropvolgend de tekst. Nu is het ook echt samengegroeid. Ik had een basis – die kreeg ik van producers met wie ik werkte of ik maakte die zelf – daar schreef ik op en nam ik mijn teksten mee op. Vervolgens kijk je ernaar en komen er nieuwe instrumentals bij. Ik heb ook gehad dat ik hele stukken tekst opnieuw heb gedaan. Het maken is een dans geweest tussen muziek, teksten en alles weggooien en nog een keer doen. Ik heb vooral de executive producing gedaan, zorgen dat ik alles aan het einde maak zoals ik het wil maken. Ik vind het wel belangrijk dat een plaat een geheel is. Ik vind het heel kut om een plaat horen waar je kan horen dat het op verschillende plekken is opgenomen en verschillend is afgemixt. Het moet wel een samenhangend iets zijn.”

“Ik doe wat ik doe. Dat is echt iets dat enorm bevrijdend werkt. Het kenmerkt de reis van Van Mij, Aan Jou, Voor Ons.”

Executive producen en the coming of age
Voor de EP heeft Dichter samengewerkt met producers als G-Boah, Andrew Adon en Djagga Beats. “In dit geval kwam het organisch samen dat ik met meerdere producers werkte. Mijn aankomende debuutalbum wordt alleen geproduceerd door G-Boah. In 2017 waren we samen op Terschelling om voor mijn album dingen op te nemen. In datzelfde tijdslot was ik ook bezig met Van Mij, Aan Jou, Voor Ons. Het was moeilijk om hem bij de EP volledig te betrekken. Hij keek een beetje over mijn schouder mee en hielp me waar het nodig was, maar dit is toch wel een persoonlijker ‘ding’ geworden. Echt iets van Ferewe.”

Zoals gezegd wordt Dichters’ aankomende album volledig geproduceerd door goede vriend Martin Bear, oftewel G-Boah. “Het verhaal van mijn album wordt meer mijn coming of age. Van toen ik begon als 16-jarige rapper tot nu. De verhalen daarin zijn groter dan alleen rap, groter dan alleen G-Boah en Dichter. Het is het verhaal van Martin en Ferewe. Persoonlijker, en een stuk meer verhelderend. Ik wil zo veel mogelijk in een geheel denken en het zou voor mij vloeken in de kerk zijn, als maker en creatieveling, om nummers van het aankomende album op déze plaat te zetten. Voor de fans, de luisteraars en de mensen die het leuk vinden wat we doe, wil ik toch wel het duidelijke verhaal vertellen van de EP en het album. Het mag niet gaan rommelen. Niet dat het een samengevoegde tracklist wordt. Kop en staart vind ik zó belangrijk in muziek en kunst.”

Om er voor te zorgen dat de plaat zogezegd niet zou gaan rommelen, waren de interludes van groot belang, aldus Dichter. “Ik heb die geluidsfragmenten gekregen van iemand die ik eerst niet kende, Tim Blaauw heet ‘ie. Ik kwam hem tegen tijdens een avond uit en hij zei tegen mij ‘hey, ik vind je dope en ben laatst naar Ethiopië geweest en heb daar overal geluiden opgenomen. Van de omgeving, van mensen, optredens, natuur, noem het allemaal maar op. Ik heb een twee uur durende audio-file. Wil je daar mogelijk wat mee doen?’ Dus ik dacht: ‘dat is dope!’. Ik beluisterde die file en zag gewoon de verbanden tussen de muziek die ik had gemaakt en de sounds die ik van hem kreeg. Daar moest ik iets mee doen! Je hebt een interlude met abstracte geluiden, maar die toch wat vertellen. Tim Blaauw heeft er voor gezorgd dat er een kop en een staart kwam. Natuurlijk heb ik het wel uitgezocht, maar hij gaf mij het vertrouwen om met iets dat van hem is aan de haal te gaan. Als dat in het begin van het maakproces niet gebeurd zou zijn, zou het geen EP geweest zijn denk ik. Dan zou het misschien wel een mixtape zijn geworden, met wel toffe tracks maar nooit zó samenhangend.”

“Bij dans kan je nog van alles veranderen en blijft het bij elke voorstelling constant doorgaan. Dat vond ik een interessant iets.”

‘Altijd in beweging’
Met de titel Van Mij, Aan Jou, Voor Ons heeft Dichter een titel om even bij stil te staan. “Wanneer je de plaat uitbrengt moet je de muziek loslaten en is het gewoon daar om te leven en voor de mensen om het te beluisteren. In Maastricht heb ik meegewerkt aan een theater- en dansvoorstelling genaamd Heartbeat. Dans is constant in beweging. Na elke voorstelling – en we hebben er zo’n dertig gedaan – veranderde er iets aan de choreografie van de dansers. Al zijn het kleine bewegingen, er veranderde iets. Ik sprak met choreograaf Stefan Ernst. Hij zei tegen mij: ‘Vind je dit niet moeilijk? Wanneer je muziek uitbrengt je er niets meer aan kan doen?’. Wanneer ik iets uitbreng, kan ik het inderdaad niet meer terugnemen. Dan is het daar. Bij dans kan je nog van alles veranderen en blijft het bij elke voorstelling constant doorgaan. Dat vond ik een interessant iets. Ik moest bedachtzamer omgaan met wat ik doe en soms maak je dan concessies. Eén geluidje kan een song breken of juist maken. Die bedachtzaamheid is wel iets wat te horen is bij Van Mij, Aan Jou, Voor Ons. Ik ben daar nu bewuster van, dan bij mijn voorgaande platen.”

Varend de toekomst in
In 2018 zit stilzitten er niet in voor de Rotterdammer. “Het liefst wil ik mijn album dit jaar nog uitbrengen. Als dat lukt wordt het eind 2018. Ik hoop het! Ik hoop het écht. Het zal in ieder geval geen twee jaar meer duren. Ik ben zó trots op die nummers. Even trots als die op Van Mij, Aan Jou, Voor Ons natuurlijk. Deze plaat uitbrengen is ook weer heel spannend. Ik heb shows staan, wil een mini-tourtje doen. Gewoon lekker bezig zijn, laten zien wie je bent en nieuwe muziek maken.”

“Het leuk is om de mensen die van mijn muziek houden, mee te nemen naar verschillende locaties waar niet heel vaak hiphop te horen is.”

De releaseparty van zijn nieuwe EP werd afgelopen vrijdag gehouden in V11 in Rotterdam. “Stephan van Rotown vertelde me dat ik daar iets kon organiseren. Toen was meer de vraag van wanneer. De muziek liet wat langer op zich wachten. Dit stond al. Het is een mooie, unieke locatie. Ik denk ook niet dat veel mensen weten dat er beneden in de boot een popzaal is. Daarnaast denk ik ook dat het leuk is om de mensen die van mijn muziek houden, mee te nemen naar verschillende locaties. Naar locaties waar ook niet heel vaak hiphop te horen is. Het is ook altijd wel dope om varend te toekomst in te gaan, dat is wel een mooi iets. Het klopte gewoon. Ook omdat ik hier tegenover aan de Hogeschool van Rotterdam op school zat. Ik heb die opleiding niet afgemaakt omdat ik me teveel focuste op muziek. Nieuw Leven kwam uit toen ik hier stopte en dat zette alles in sneltreinvaart. Het heeft een mooie afsluiter, op deze manier. Het afsluiten van die periode daar, en het inluiden van de nieuwe fase.”

Beluister het eerste deel van zijn nieuwe EP (getiteld Van Mij) nu via Spotify:

Meer Interviews