ART12 was en is eigenlijk nog steeds een begrip in hiphopland. HIJS host vanaf nu het ART12 archief! Tijd om met AQ te praten!

Even terug naar het begin voor de mensen die ART12 niet kennen. Hoe is het begonnen?
Deze vraag lag voor de hand maar desondanks moet ik even flink graven. Art 12 vind zijn oorsprong in Deventer en omdat er niks te doen was qua hiphop moest er gewoon wat gebeuren. Destijds had ik een illegale radioshow die de naam Kattebak 5/Aristocats droeg. Ik wilde eigenlijk flyers maken ter promotie maar jah, die shit was illegaal. Daarom verscheen er een codeboek met verschillende aankondigingen, wat uiteindelijk resulteerde in een halve uitzending.
Een tijdje laters interviewde ik de Osdorp Posse en eigenlijk wilde ik ook dieper gaan graven binnen hiphop. King (van O.P.) vroeg zich dan ook af waarom ik geen hiphopmagazine begon. Na een uitgebreid marktonderzoek bleek er eigenlijk geen markt te zijn voor een dergelijk magazine maar de liefde voor hiphop was duidelijk aanwezig. Zeg nou zelf, een magazine is wel de beste manier om backstage te komen! Hahaha!

Ook een vraag die voor de hand ligt: Waarom gestopt?
De interesse in hiphop was op een gegeven moment verdwenen. Ik had het allemaal wel een keer meegemaakt en het worden van vader speelt hierin natuurlijk ook een belangrijke rol. Ik heb ook bereikt wat ik wou bereiken: de opzet van school of hardknocks, het platform ART12 etc. Tegenwoordig ben ik meer in de Jazz en ik heb ook het concept “Jazz Crimes” bedacht. Met een aantal bekenden zou dit concept moeten uitgroeien tot een blad maar door verschillende ruzies kwam het er niet van. Ik baal er ook zo van dat de meeste mensen van mening zijn dat wij allemaal maar Amerika moeten volgen; fuck dat! Wij lieten onze mening over Amerika duidelijk op onze site blijken en het was op een gegeven moment zo erg dat de CIA onze site in de gaten hield. Uiteindelijk werd het allemaal een tikkeltje gevaarlijk en hebben we één van die banners maar offline gehaald. ART12 was ook een duidelijke stap naar professionaliteit. Toen er geen nieuwe redactieleden verschenen vanuit de nieuwe generatie bloedde het langzaam dood. Wij boden ‘nieuwe mensen’ de kans om te schrijven voor onze site, maar er waren veel mensen die dit niet serieus namen en kwamen aanzetten met halve interviews. Als ik nu terugkijk kan ik ook zeggen dat ik alles bereikt heb. Dan kan ik kan iedereen recht in de ogen kijken en zeggen “ik heb alles gedaan en wat heb jij gedaan?”. Ik hou nog steeds van schrijven en foto’s maken, maar dan in een andere vorm. Hiphop trekt met niet meer zo als vroeger.

Commercieel: muziek maken die je wil maken op een oprechte wijze.
Sell-out: iemand die kijkt wat verkoopt en dat dan gaat maken.

Hoe kijk je op dit moment naar hiphop in Nederland?
Iedereen in Nederland zit maar te geilen op een videoclip zonder te kijken hoe zij als MC’s nou echt klinken. Een platencontract is tegenwoordig niks meer waard. Het gaat om het creëren van een fanbase en jezelf profileren met live optredens. Een CD kan ik downloaden, een toegangskaartje niet! Je moet er gewoon live staan en dat vergeten heel veel mensen. De noodzaak van de LP en de CD is gewoon verdwenen.
Je muziek = kunst = je eigen ding.
CD = een medium.

Waarom moet art 12 online blijven?
Het is een belangrijk gedeelte van de hiphopgeschiedenis van Nederland. Wij (de oude redactie) vinden het ook gewoon koel om het weer online te zien. Het is ook leuk om te zien hoeveel tijd erin is gestopt en wat we allemaal gedaan hebben de afgelopen jaren. Ik heb mijn steentje bijgedragen! Ik denk vooral dat het heel erg belangrijk is voor de nieuwe generatie heads in Nederland. Zij hebben weliswaar de gloriedagen niet meegemaakt maar dat kunnen ze nu wel online checken.

Quotes:
“Leer zelf koken want je kan altijd nog naar een restaurant”
“Als je een boek uitleest heb je voldoening maar je moet jezelf wel blijven ontwikkelingen om door te groeien”
“De enige keren dat de hiphop in Paradiso verstaanbaar was waren de optredens van Bahamadia en Big Daddy Kane voor de rest is het geluid om te huilen”
“Je moet het vooral doen, excuses zijn voor losers”
“Niemand in Nederland heeft het recht van zeuren want iedereen heeft het goed. Relativeren is ook een kunst”
“Het maakt niet uit hoe je valt maar hoe je opstaat”

Meer Interviews