Als het Westen en het Zuiden samenkomen gebeuren er hele enge dingen. Ogen Op Olympvs is het resultaat van de symbiose tussen MOVNT OLYMPVS en DOOK&BOO$, twee collectieven die de afgelopen jaren de hele underground ondersteboven schopten. Om de geboorte van deze samenwerking te vieren volgden een pop-up in Heerlen, een albumrelease show in Den Haag en weer een pop-up in Amsterdam. De geografische punten waar deze collectieven huishouden. HIJS mocht natuurlijk niet ontbreken bij de live vuurdoop van het album en sprak de mannen tijdens hun release-show in Paardcafé.
In de kelder, die fungeert als backstage, dreunen de 808’s van het voorprogramma op ritmische wijze door. Ome Guus, Ome Frank, Jojo Wavy, Ill Material, $KEER&BOO$ en Dookie zijn hier neergestreken om even te landen voor ze het podium op moeten. Het is er bloedheet en eigenlijk te klein voor zoveel mensen. Desalniettemin zit de sfeer er goed in. Het is de Haagse Popweek en MOVNT OLYMPVS is geboekt om de hiphopavond te sluiten. Een perfect moment om Ogen Open Olympvs voor het eerst live te showcasen en een no brainer dat DOOK&BOO$ daarbij aansluiten. “We hebben fucking 4,5 uur in de file gestaan, but we here” vertelt $KEER&BOO$ terwijl hij met een theedoek het zweet van zijn voorhoofd wrijft.
Voor we dieper de materie induiken eerst een korte introductie: MOVNT OLYMPVS is het Haags-Amsterdamse collectief bestaande uit de rappers Ome Guus, Ill Material, Jojo Wavy en rapper/producer duo Cobra van Ace en Locadia. Ome Frank is vervolgens deel van het beatcollectief KNETTER GANG en de executive producer van het project. Dookie en $KEER&BOO$ vormen samen het duo DOOK&BOO$ en zijn allebei deel van KRAUW KONNEKT en RAFTING GOODS. Enne, om dit allemaal nog even ingewikkelder te maken hoort $KEER&BOO$ ook weer bij Slenterprise en is Dookie een veteraan van Het VerZet. Al deze mannen zijn uiteindelijk samengekomen en wat daaruit is ontstaan heet nu Ogen Open Olympvs, het album dat als één enorme possecut voelt.
Het duurde ruim een jaar voordat het album vorige maand uitkwam. Het project is namelijk tijdens het proces van Hand Solo ontstaan, het album van Ome Guus en KNETTER GANG album dat eerder dit jaar werd gedropt. “Het was midden in de lockdown toen we Venom als eerste single van die tape dropten. $KEER&BOO$ had het voorbij zien komen en checkte ons kort daarna via Instagram dat hij ons dope vond”, vertelt Ome Frank. “Om preciezer te zijn, ik werd wakker – ik ben altijd als laatste wakker – en heel Instagram stond er vol mee. Iedereen ging ook helemaal los in onze groepschats. Toen ik hem ging checken kwam ik uit bij MOVNT OLYMPVS. Ik wist meteen dat ik met ze moest werken. Hoe niet?”, voegt $KEER&BOO$ toe. Vlak daarvoor was het DOOK&BOO$ debuut DE HEUVELS HEBBEN OGEN gedropt, wat de inspiratiebron werd voor de beats die KNETTER GANG produceerde in aanloop van hun studiosessie.
“DE HEUVELS HEBBEN OGEN was al heel erg sinister en donker qua sound. Dus ik wou in diezelfde sfeer blijven. Daarnaast is het voor mij ook één van de vetste platen uit de Nederlandse hiphopgeschiedenis”, vertelt Ome Frank. Het was daarom onmogelijk dat Dookie niet met $KEER&BOO$ mee naar het Westen zou gaan. “Wij waren toen sowieso altijd tweemans op dat gebied, pause”, vertelt Dookie. “We waren op die tour van constant produceren, maar tegelijkertijd ook ogen op de scene houden. Dan is het niet moeilijk om een Venom eruit te pikken. En toen checkte $KEER&BOO$ mij dat hij daarheen ging en of ik mee wou.”
Zo gezegd, zo gedaan. Het album werd bijna helemaal in één “eindeloos etmaal” geschreven en opgenomen. Met uitzondering van de tracks Symposion en Dave Ulliot. “Op Hand Solo staat de possecut Flambé. Die is gemaakt tijdens de sessie van Ogen Op Olympvs en was daar eigenlijk voor bedoeld. Maar goed, we hebben er uiteindelijk voor gekozen om die voor het Ome Guus-album te gebruiken en ook te clippen. Dus tijdens die clipshoot waren we toch allemaal weer samen in dezelfde ruimte en hebben we gewoon nog twee extra tracks gemaakt. Voor de rest is echt alles on the spot geschreven en in real life verlopen”, vertelt Ome Frank.
Dat de samenwerking zo productief was, komt door de nieuwe energie die ontstond door de samenkomst van deze twee collectieven. “Onze stijlen komen erg overeen, maar toch heeft iedereen zijn eigen flow en rappen we anders”, vertelt Jojo Wavy. “Niemand probeert als iemand anders te klinken en we hadden hetzelfde doel. Die dark shit maken. Dat bracht het samen.” En juist omdat iedereen zo anders klonk ontstond er een nieuwe energie in beide kampen. “De inspiratie was vooral dat we weer in een nieuwe apenkooi gingen springen met een stel gasten en meededen met hoe zij werken. Gewoon even in de keuken kijken. En als je dan binnenkomt en “BRRRAP, BOOM, BOOM, BOOM” uit de studio hoort komen is de toon meteen gezet”, vertelt $KEER&BOO$.
Ogen Op Olympvs is duidelijk een symbiose van de typische sound van MOVNT OLYMPVS en de “get money, get busy shit” van DOOK&BOO$ op DE HEUVELS HEBBEN OGEN. En dat geldt ook voor de titel van het album. “Wat ik al zei, DE HEUVELS HEBBEN OGEN was echt de katalysator voor dit project en daar komen ook de ‘Ogen’ vandaan. MOVNT OLYMPVS, DE HEUVELS HEBBEN OGEN, Ogen Op Olympvs”, zegt Ome Frank. “Het is gewoon twee sets kaarten in elkaar schuiven”, voegt $KEER&BOO$ toe. “Locadia kwam uiteindelijk met het doorslaggevende idee om twee ringen van het logo van de Olympische Spelen te verwijderen. Dan hou je drie O’s over, Ogen Op Olympvs. De keuze was makkelijk en er was ook meteen een idee voor de cover die ik heb gemaakt”, gaat Ome Frank verder.
De achterkant is ontworpen door Job Kind en staat vol met verwijzingen naar het album. “Als je kijkt naar zijn illustratie, zie je eerst een soort berg voor MOVNT en Heuvels. In die berg zit een gezicht met drie ogen die staan voor de drie O’s in de titel. De soort glimlach met littekens verwijst weer naar de track Smiley Lips”, legt Ome Frank uit. “Job Kind understands the assignment gewoon. En hij is erg betrokken, hij was bij beide sessies”, voegt Jojo Wavy toe. “Er komt trouwens nog een videoclip aan voor Sayonara. Job heeft die volledig geïllustreerd en die gaan we droppen op Halloween. Dan weet je dat alvast”, verklapt Ome Frank nog snel voordatze beginnen aan de laatste doorloop van de setlist.
In de kleine anderhalf uur vóór de show dubbelcheckt een deel van de groep nog even wat lines en tracks. Tegelijkertijd is de andere helft bij de merch stand platen en cassettes aan het signeren. Beide collectieven hebben een trouwe following opgebouwd die niet alleen een fysieke kopie van het nieuwe werk kwamen halen, maar ook ouder werk mee hadden. Ondertussen loopt het voorprogramma op zijn einde en een deejay neemt tijdelijk de muziek over. De twee crews erzamelen in de zaal terwijl er wat bekende clubhits voorbij blazen uit de speakers. Kort daarna neemt Locadia plaats achter de draaitafels, DOOK&BOO$ lopen het podium op en een – voor velen in de zaal nog onbekende – youngboy neemt plaats op de achtergrond.
Wat volgt is het begin van een estafette aan rappers en Dookie neemt als eerste de stok aan (major pause). Om het publiek op te warmen schakelt de TRIPLE VICE-rapper van het wat groovier Plicht en Eer door naar Schaduw In Het Donker uit zijn eigen repertoire. Voordat de zaal de kans krijgt om te beseffen wat er op het podium gebeurt, klapt de zwaardere bass van Fly Ways Enzo door de speakers en $KEER&BOO$ komt erbij. De grimmige beat van DE HEUVELS HEBBEN OGEN is het begin van de brug die naar Ogen Op Olympvs bouwt. Maar de mannen uit het Zuiden hebben eerst nog een verrassing. “Voor wie hem niet kent, deze man is de nieuwe belofte”, benadrukt $KEER&BOO$.
De onbekende rapper wordt voorgesteld als Koempel en doet eer aan wat het publiek is verteld. De wijze waarop hij zijn tracks vol witty woordspelingen back to back killt, doet haast voelen alsof DOOK&BOO$ het voorprogramma waren. Hij rondt het intermezzo af met Lig Laag. Door de bounce van de beat is het publiek ondertussen zeker wakker geschud. De tijd is aangebroken voor MOVNT OLYMPVS om te laten zien wie ze zijn. Ome Guus, Jojo Wavy en Ill Material nemen plaats op het podium en openen met Dynasty, een van hun eerdere singles. Ace kon helaas niet bij de show zijn, maar toch valt dat totaal niet op. Deze crew kan ondertussen elkaars adlibs dromen. Niet vreemd natuurlijk, als je een handje vol doorgewinterde rappers bij elkaar zet.
Het publiek wordt meegenomen op een ruim twintig minuten durende reis van eerdere singles als ALMIGHTY, naar het eerdere album GODSQUAD. Vervolgens hebben Jojo Wavy en Ill Material nog een back and forth met HERMES VS. ARES. En Ome Guus keert terug naar de origine van dit hele verhaal met Venom. Na de banger HURT GAMES, PT.2 is het tijd om de overstap naar het duistere landschap van Ogen Op Olympvs te maken. Maar voor we dat doen, even nogmaals een shoutout naar Job Kind. Hij stond helemaal vooraan en rapte alle tracks van begin tot einde mee. Het is niet te missen dat hij niet alleen enorm betrokken is bij de artiesten waarmee hij werkt, maar ook een échte liefhebber is.
De live uitvoering van het album begint met de eerste tonen van Symposion en $KEER&BOO$ krijgt weer een microfoon in handen. Nog voor de skit afloopt opent hij track waarop je normaliter eerst Ace zou horen. Nadat iedereen een verse heeft gedaan gaat de grimey track meteen door naar het nog duisterdere Smiley Lips. Bijna het hele album komt voorbij en Hairo maakt een cameo wanneer Flambé toch even wordt gedaan. Nadat Dookie die track afsluit met een a capella, tekent Sayonora vervolgens het einde van de reis van het Zuiden naar het Westen. Maar waar $KEER&BOO$ is, mag geen moshpit ontbreken. Het Paard Café wordt een laatste keer ondersteboven geblazen met BABYMAX B van zijn laatste solotape.
Oh ja, we hebben het verhaal achter de clickbait titel waardoor jullie op dit veels te lange artikel hebben geklikt nog helemaal niet gecoverd. $KEER&BOO$ is namelijk na de avond van de clipshoot van Flambé in het ziekenhuis beland. “Ik had niet geslapen en doorgehaald met allerlei attributen. Het was te laat om nog te slapen voor de shoot, dus ik ben gewoon die kant op gegaan”, vertelt hij. “Bij die shoot stond zo’n vuurton waar de hele tijd aceton bij werd gegooid voor het effect, weet je wel? Ik zou eigenlijk naar huis gaan, maar ben naar mijn moeder gegaan. Ik voelde me foktop. Dus ik keek haar aan en zei: ‘Ey, ik zeg je heel eerlijk. Ik denk dat ik doodga’. Ze geloofde het eerst niet, maar belde uiteindelijk toch een ambulance.”
Binnen no time stond er een ambulance voor de deur. “Die gast vroeg meteen of ik drugs gebruik. Dus ik speel redelijk open kaart, deze gast werd meteen leip en begon tegen mijn moeder te snitchen. Maar goed, ik moest dus mee naar het ziekenhuis. Nadat ze me hadden gecheckt bleek dat er niks aan de hand was. Behalve dan dat ze me een beetje te dik vonden. Eindstand had ik de hele avond brandende aceton ingeademd. Tuurlijk ga je dan foktop”, vertelt hij verder. Tussendoor biedt Jojo Wavy al lachend zijn excuses aan. $KEER&BOOS: “Het is je vergeven, bro. We hebben vuur gemaakt.”
Check het vuur in audiovorm hieronder. Voor de liefhebbers zijn er 5 november nog fysieke exemplaren te koop bij de show in Almere.
De avond in Paardcafé werd gehost door het collectief Vijf Vier.