Hard Voor Weinig: uitbreiding van het menu

Hard Voor Weinig, een naam die al lang rond galmt door de Nederlandse hiphopscene. Het begon met twee compilatiealbums, later werd het een blog en nu is het gegroeid tot een label. Vorig jaar was de eerste officiële release van Hard Voor Weinig een feit: Showtime van Dret en Krulle verscheen via het label van Amier Kalaeli, beter bekend als Amier Papier. Begin dit jaar maakte Hard Voor Weinig bekend met een aantal nieuwe talenten te gaan samenwerken, met als eerste lichting Dave Budha (voorheen bekend als Heavy), Lost, Mitchell Young en Moksie Meppie. De artiesten zullen allemaal een track per maand uitbrengen onder de vlag van het label, aangevoerd door Amier. De thuisbasis is in de creatieve broedplaats Heesterveld in Amsterdam, hier heeft Amier tijd en ruimte om met Hiphop In Je Smoel te praten over zijn label. Ook Jaap, van Killing Skills, schuift aan. Waar Amier de frontman is, maakt Jaap onderdeel uit van zijn team, gezamenlijk proberen ze het label te laten groeien.

150224_AmierPapier_JoelFrijhoff_3

Talentenprogramma
Om misverstanden te voorkomen, is het belangrijk meteen te zeggen dat de vier jonge talenten niet getekend zijn bij Hard Voor Weinig. “Het is meer een samenwerking”, legt Amier uit. “Wij bieden deze vier artiesten een platform, maar door iedere week een track uit te brengen, creëren we een bepaalde continuïteit. Voor de artiesten, maar ook voor het verspreiden van onze eigen naam.” Jaap vult aan: “De structuur van labels veranderen enorm; wij werken niet meer volgens het oude principe dat je iemand tekent en dat je dan aan elkaar vast zit. We werken veel meer op projectbasis. Een artiest wil een album uitbrengen, of een EP of een clip en dat doen we dan samen. Daarna kijken we wel weer verder.”

“Ik had het idee al veel langer, maar had nog nooit de stap echt gezet.”

Dit ‘talentenprogramma’ van Hard Voor Weinig is niet iets wat ze nu alleen met deze artiesten doen. Het plan is om dit door te laten lopen. “Hoe ik het voor me zie, is dat na een tijdje artiesten in-en uit kunnen stromen. We willen hiermee een steady platform bieden voor jonge talenten. Wij bieden ze structuur, mogelijkheden en een platform en aan de andere kant zorgen zij er mede voor dat de naam Hard Voor Weinig groeit. Op die manier helpen beide partijen elkaar om verder te bouwen.”

150224_AmierPapier_JoelFrijhoff_4

Het begin
Vroeger was Hard Voor Weinig de naam van twee compilatiealbums die uitgebracht werden door Amier Papier. Later werd dit een blog waar het laatste nieuws verscheen over de Nederlandse hiphop. Onder de vlag van Hard Voor Weinig werden er in Amsterdam ook verschillende feesten georganiseerd, maar uiteindelijk maakte Amier de stap naar een platenlabel. “Ik had het idee al veel langer, maar had nog nooit de stap echt gezet. Het is niet even naar de Kamer van Koophandel en je bent klaar. In 2013 ben ik begonnen met het bouwen van het label, maar heb toen bewust nog geen mensen benaderd. Ik wilde eerst de blauwdruk hebben en vanaf daar pas verder gaan kijken.
Voordat ik überhaupt met artiesten gesproken had, ben ik eerst gaan kijken wat de mogelijkheden waren. Met welke boeker zouden we samen kunnen werken? Welke distributeur? Wat doen we met merchandise? Uiteindelijk had ik dat allemaal duidelijk en ben ik via mijn eigen netwerk contact gaan zoeken met al die partijen. Jaap kende bijvoorbeeld iemand die bij Mojo zat en op die manier heb ik daar persoonlijk contact mee op kunnen nemen. En bij Mojo was het gewoon het goede moment, zij wilden meer met hiphop gaan doen en waren al bezig met het opzetten van WOO HAH!, dus dat matchte goed.”

150224_AmierPapier_JoelFrijhoff_2

Concurrentie
De dominante naam binnen de Nederlandse hiphop is natuurlijk Top Notch. Dat was lange tijd de enige grote speler op het gebied van platenlabels. Sinds een paar jaar is Noah’s Ark opgekomen en steeds relevanter geworden en zo ontstond er meer concurrentie. Maar het wordt bij Hard Voor Weinig niet gezien als concurrentie. Jaap: “Ik zie het meer als uitbreiding van het menu dan als directe concurrentie. Natuurlijk, het is allebei Nederlandse hiphop, dus je zit in hetzelfde bootje, maar de banden zijn gewoon goed. Ik doe ook redelijk vaak studiowerk voor Top Notch of Noah’s Ark, dus dat zit wel goed.”
Amier knikt en haakt in: “Ja, dat is het precies. Ik heb bijvoorbeeld ook een tijdje meegelopen bij Noah’s Ark. Ik was ooit bij Lijn 5 te gast en na de show vroeg Jiggy wat mijn plannen waren. Na mijn uitleg nodigde hij me uit om een tijdje mee te komen kijken. Het wordt gewoon vanuit alle partijen toegejuicht dat er wat meer verschillende smaken in labels opkomen. Om te voorkomen dat Kees uiteindelijk die boeman wordt die het in zijn eentje maar moet doen.”

“Ik wil Hard Voor Weinig zo groot mogelijk maken.”

Artiest vs labelmanager
Op de eerste track van jong talent Moksie Meppie is Amier te horen zoals hij vroeger ooit begonnen is, als rapper. Maar waar de prioriteit ligt, is duidelijk voor Amier. Zonder twijfelen zegt hij: “Prioriteit ligt absoluut bij het label, dat wil ik zo groot mogelijk maken. En ja, ik ben natuurlijk ook artiest, dus ik zal absoluut muziek blijven maken. Als ik dat niet doe, dan word ik gek. Weet je, ik hou er van muziek te maken, ik hou er van om muziek uit te brengen, maar al die andere dingen er omheen, daar ben ik niet zo van. Ik geniet er meer van om andere mensen in de spotlight te zetten, dan om daar zelf te staan.”
Deze opmerking wordt vrij snel gevolgd door een andere, die elkaar tegen lijken te spreken. Want wat blijkt: er komt een nieuwe soloplaat aan van Amier. “Samen met Moksie Meppie ben ik hard aan het werken aan een eigen plaat. Hij is nog niet helemaal klaar, maar het komt er aan. Het is wel anders dan mijn vorige werk, het is met meer live instrumentatie, het is een beetje jazzy hiphop geworden.” Jaap vult hem aan: “Vroeger was het imago van Amier heel rebels. Op deze plaat is hij volwassener geworden, de muziek is diverser. Oh, en er wordt minder gescholden op dit album.” Met deze laatste opmerking schieten beide heren in de lach.

“We willen er voor zorgen dat je ieder jaar meer van ons kan verwachten.”

Plannen 2015
“Binnenkort komen we met een nieuw compilatiealbum, Hard Voor Weinig 3. En ik moet zeggen dat de line up erg tof is en heel divers. Er staan artiesten op vanuit alle hoeken van het land, in verschillende stijlen en zelfs in verschillende talen. Dus ik vind het heel wat dat we daar een mooi lopend geheel van hebben gemaakt. Maar daar horen jullie binnenkort meer over als we hem officieel aankondigen. Daarnaast zullen er door het jaar heen een aantal bundelingen verschijnen met tracks van de nieuwe talenten. Dret en Krulle werken aan een nieuw project dat dit jaar het levenslicht zal zien. En dan natuurlijk nog mijn album dat we dit jaar willen droppen. Dus al met al zijn we behoorlijk druk bezig en groeien we flink in verhouding tot vorig jaar. Toen brachten we één album uit en nu staan er meerdere projecten op de planken. En daar komen er mogelijk nog meer bij. Die lijn hopen we door te kunnen trekken, we willen er voor zorgen dat je ieder jaar meer van ons kan verwachten.”

150224_AmierPapier_JoelFrijhoff_1

HV139
Zoals laatst in een interview met Brakko te lezen was, wordt er in de creatieve broedplaats Heesterveld in Amsterdam gewerkt aan een nieuw productiehuis. Amier en Jaap wonen en werken beiden vanuit Heesterveld en binnen hun woning willen ze dit nieuwe project starten, voorlopig onder de naam HV139. “We willen jongeren die geïnteresseerd zijn in de creatieve sector bij ons laten wonen en werken”, legt Jaap uit. “We kunnen ze dan coachen en adviseren vanuit onze eigen ervaring. Op die manier willen we jonge talenten naar een hoger niveau tillen. Vanuit onze affiniteit werken we natuurlijk makkelijk samen met jongeren die de hiphop in willen, maar we merken dat het al veel breder gaat dan alleen hiphop. Het kan ook om een zangeres gaan, of een dj, als je maar de creatieve industrie in wil.”
“We willen een stap verder gaan dan workshops”, vertelt Amier verder. “Hier is het eigenlijk 24 uurs coaching, je komt echt midden in ons team terecht. Je woont en werkt met elkaar, dus het wordt veel meer een soort familiegevoel, maar tegelijkertijd ook wel bootcamp-achtig.”

Credits: Paul Timmermans (tekst) | Joël Frijhoff (beeld)