Een game als deze kon natuurlijk niet uitblijven na het grote succes van de film 8 Mile waarin Eminem de hoofdrol speelde. Je begint in je eigen straat met het kicken van bestaande lyrics of freestyles en uiteindelijk, mits je het tenminste onder de knie hebt, treed je op tijdens je eigen wereldtour. Zonder een speciale mic begin je natuurlijk niets dus die is er dan gelukkig ook bij geleverd.
Bij het opstarten van de PS2 is het natuurlijk de grootste vraag hoe realistisch deze game is en uit hoeveel en welke tracks je tot je beschikking hebt. EIDOS mikt met een game als dit natuurlijk op een zo breed mogelijke doelgroep en dat is dan ook goed te zien aan de tracks waaruit je kan kiezen. Dit loopt uiteen van M.O.P. tot Sean Paul en Digital Underground tot Joe Budden. Na het bekijken van de gehele tracklist (zie onderaan review) zijn het aantal dope tracks beperkt tot een minimum, maar ja: dat blijft een smaak ding natuurlijk. Het spel zit simpel in elkaar, je kan er voor kiezen om één van de bestaande tracks te rappen waarbij de lyrics in beeld komen a la karaoke of je kickt een freestyle. Er zijn natuurlijk verschillende manieren mogelijk om deze game te spelen bijvoorbeeld met een aantal mensen waar je elkaar afwisseld als een heuse posse of dat je elkaar battlet: het kan allemaal. Get On Da Mic bestaat natuurlijk ook uit de nodige moeilijkheidsgraden waarbij je eerst als iemand met plankenkoorts voor de spiegel je ding doet en uiteindelijk kan je het schoppen tot je eigen worldtour waar een heel stadion is volgelopen om jouw te zien rappen.
Ik bakte er zelf niks van bij deze game maar ja dat zegt niks natuurlijk aangezien ik geen MC ben. Het leek me dan ook verstandig om bij een aantal mensen aan te kloppen om deze game te testen. Check hierbij dus de meningen van Maximus Prime, Bora en Sores.
Maximus Prime
De keuze van Maximus Prime valt op: Gin and Juice – Snoop Dogg , Don’t Believe The Hype – Public Enemy en Express Yourself – N.W.A. ‘Dit is wel heel erg goed voor je timing moet ik zeggen, want daar draait het om en de game is heel secuur. Hoe beter je timed hoe meer punten je krijgt.’
Maximus schiet een aantal keren goed in de lach vooral tijdens Public Enemy waar hij normaal gesproken echt de lyrics van kan dromen, maar waar hij er nou echt een paar keer naast zit.
‘Dit spel is echt lastig als je het origineel door en door kent. De beat is namelijk niet zoals het origineel en de scheldwoorden worden gecensureerd dat maakt het er niet makkelijker op’. Na aardig wat keren de mic te hebben gebruikt brabbelt Maximus wat door de mic om te kijken hoe de game reageert. Het moge duidelijk zijn dat het om de maat gaat en niet om hetgeen je zegt, want hij rockt de mic (term die op je scherm verschijnt bij het langdurig in de maat rappen) door te brabbelen in de maat.
Conclusie: Beginners kunnen zeker op het gebied van ritme wel wat opsteken door deze Get On Da Mic. Het aanbod van de tracks is vrij breed dus voor iedereen zit er wel wat tussen. Vooral tijdens verjaardagen of andere feestjes kan deze game tot hilarische taferelen leiden. Ik zelf zou de game niet aanschaffen, het zou wel handig kunnen zijn voor mijn kleine neefjes die als Lange Frans en Ali B willen zijn.
Bora
The first initial problem with this game is the choice of tracks. Ultra commercial bullshit makes it an automatic “TURN THE POWER OFF” playstation mentality for me. But looking at the world and how people know Sean Paul more than Non Phixion or Atmosphere makes it logical for these songs to be taken.
From a technical perspective, this game has many mistakes. First of all, if you just hit the mic with your hand and make that thump sound, the playstation reads it as a vocal and if done consecutively, messages like “excellent” and “rockin the mic” appear on the screen. Yeah right, I’m just tappin the cheap mic with my hand.
Finally, all the swearing is edited. So if youre rapping along to “Ante Up”, u can’t even say bitch. Which makes it hard to follow because it kind of kills the essence.
Conclusie: Get this game if youre a “bling bling” type person who wants to improve rapping (or thumping your hand) along to the beat. Do not get it if you have an IQ above 10.
Sores
In eerste instantie heeft Sores sowiets als WTF is dat nou weer joh? Toch blijkt snel dat Sores het wel geinig vindt. Na M.O.P. , N.W.A. en Public Enemy waar Sores het best goed vanaf brengt gaat hij over naar zijn eigen lyrics. ‘Af en toe is het echt niet meer te volgen, want die tekst schiet voorbij op het scherm. Eigenlijk zouden ze drie regels moeten hebben voor de tekst dan zou je het beter kunnen volgen’. Dan maar eens een wacke track uitzoeken en de keuze valt op Tipsy van J-Kwon. ‘Effe de Engelse versie van Volle Maan spitten.. hehe, everybody in the yard is getting caught! Nee, die beat leent zich daar niet voor laat maar haha’
Conclusie: Een goeie grap. Mensen die dit spel serieus spelen moeten meer naar buiten, waarschijnlijk. Zie je mij serieus met dat spel tekeer gaan? Als ik ritmisch op de microfoon trommel krijg ik ook scores. Meer dan wanneer ik probeer te karaoke-rappen. Maar dat zal m’n nederlandse accent wel zijn. Mijn conclusie: Ik wacht op deel II; “Get On Da Floor”, waar de camera zal jureren over je Crazy Legs moves.
Iedereen heeft zo zijn eigen aanmerkingen op Get On Da Mic en iedereen is het erover eens dat dit op zijn zachts gezegd geen geweldige game is. Het ligt er een beetje aan met welke bril je deze game bekijkt: zie je het als een serieuze game waar je beter van gaat rappen of zie je het gewoon als een joke waar je flink lol mee kan hebben. Ik zelf zie het als een combo van beiden: je kan wel degelijk wat opsteken van deze game zoals eerder gezegd. Het zou een hoop schelen als de zogenaamde “open mic MC’s” flink thuis gingen oefenen met deze game voordat ze het podium opstappen dus in die zin zou de game nog functioneel kunnen zijn ook. Even alle gekheid op een stokje de game heeft weinig om het lijf als het om mogelijkheden gaat. Neem daarbij het niet aanwezig zijn van de originele beats, de censuur en veel bullshit tracks dan kan je deze game geen succes noemen. Als je in bent voor een foute karaoke avond met veel alcohol dan kan je natuurlijk wel veel plezier aan deze game beleven, verwacht er alleen niet teveel van.
Dit is trouwens de lijst van tracks die je kan selecteren.
Get Busy – Sean Paul
Ante-Up ‘Remix’ – M.O.P.
Get By – Talib Kweli
Baby Got Back – Sir Mix-A-Lot
Beware of the Boyz – Jay-Z
Dude – Beenie Man feat. Miss Thing
Ma, I don’t love her – The Clipse
The Jump Off – Lil Kim
Posse on Broadway – Sir-Mix-A-Lot
Hey Mama – Black-Eyed Peas
Tipsy – J-Kwon
Get Ur Freak On – Missy Elliott
Rapper’s Delight – The Sugar Hill Gang
Don’t Believe The Hype – Public Enemy
Wit Dre Day – Dr Dre
Pass That Dutch – Missy Elliott
Humpty Dance – Digital Underground
California Love ‘Remix’ – 2 Pac feat. Dr Dre
Beautiful – Snoop Dogg feat. Pharrell Williams
The Next Episode – Dr Dre feat. Nate Dogg and Snoop Dogg
Work It – Missy Elliott
Gin and Juice – Snoop Dogg
Wat Da Hook Gon Be -Jermaine Dupris
Through the Wire – Kanye West
X Gonna give it to ya – DMX
Ruff Ryder Anthem – DMX
Still Ballin’ ‘Nitty Remix’ – 2 Pac
Naggin – Ying Yang Twins
Dear Mama – 2 Pac
Pump It Up – Joe Budden
Push It – Salt ‘n’ Pepper
Express Yourself – N.W.A.
Game Over – Lil Flip
Nothin But A G Thang – Dr Dre
Rubber Band Man – T.I.
Fix Up – Dizzee Rascal
Hypnotize – Notorious B.I.G.
Jesus Walks – Kanye West
Whoa – Black Rob
Playstation 2 Game: Get On Da Mic
Producer: EIDOS
Bekend van: Tomb Raider, Championship Manager, Hitman en Commandos
Uitgebracht in: 2004
Prijzen PS 2 game: 59,99 (adviesprijs)
Meer info: http://www.getondamic.com