Hoewel Skepta vaak in Nederland staat voor shows, gaf hij nog nooit een grote soloshow als afgelopen zaterdag. De AFAS Live was het decor van de Nederlandse stop van de Ignorance Is Bliss tour, vernoemd naar het album dat hij in de eerste helft van dit jaar uitbracht. De energy crew verzamelde zich op de vloer, ya get me?

Het werd in 2015 al duidelijk op Appelsap, toen daar achtereenvolgens Stormzy, Novelist en Skepta optraden en de aarde continu lieten trillen met dikke beats. Hoe fris was het om eens niet de vocalen op de tape te horen meelopen, maar alle spervuren aan flows live te horen? Dat die Britten het element live-performance in hun carrière bloedserieus nemen, is ook anno 2019 nog steeds een feit. En gelukkig maar.

Voor zijn Ignorance Is Bliss tour heeft Skepta ruimte ingebouwd voor Shorty en AJ Tracey, die de opwarm-slots toegeeigend krijgen. Eerstgenoemde rapt vurig, heeft wilde beats en flows als een machinegeweer. Hij komt hoorbaar uit dezelfde stal als Skepta, de Boy Better Know-beweging, maar verschilt genoeg van zijn beroemdere collega om de eerste moshpits van de avond op zijn naam te zetten.

Na een pauze van twee tracks komt AJ Tracey op. Hij maakt niet zozeer de pure grime, maar meer een variant die wisselt tussen rauwe straatraps en tragere, tropische instrumentaties. Na een paar tracks heeft hij een paar regels voor de moshpit-gang, waaronder ‘wees niet bang’ en ‘wees lief voor de dames’. “Don’t go straight away!”, roept hij terwijl zijn dj Cat Pack van zijn onlangs uitgebrachte deluxe versie van zijn album instart. Maar het Amsterdamse publiek is te hongerig en mist zo collectief de bassdrop die mid-verse pas door het gebouw knalt. Met dank aan producerduo Take A Daytrip.

Het geluid is hard, het publiek is gretig, maar er kan nog een tandje worden bijgeschakeld. Dat ziet ook Skepta na een kleine vijftig minuten opgetreden te hebben. “Jullie gingen net zo hard, maar nu zijn jullie al kapot? Ik wil die energie zien, herpak jezelf!”, roept hij, terwijl hij heen en weer op het podium loopt en zijn ratelende flows loepzuiver de microfoon inslingert.

Het podium en de booth van waarachter vaste compagnon DJ Maximum de beats instart zijn behangen met elementen van aluminiumfolie. Simpel, maar effectief. Zeker met de lichtshow tijdens bepaalde nummers, krijgt het steeds een ander effect; soms lijkt het industrieel, het volgende moment op een maanlandschap. Het felle licht zorgt ervoor dat er soms alleen een rappend silhouet op het podium beweegt. Skepta rapt kraakhelder, snel en vol overtuiging en de beats klinken absurd hard. De ene productie is nog gestoorder dan de andere. De Aziatische riedels, de overstuurde synths en de continu rollende bassen vliegen je om de oren.

In principe zouden de beats 98 procent van het werk kunnen doen, maar Skepta is niet het type om achterover te leunen. Sterker nog; hij geeft 102 procent zodat we een 200 procent-show krijgen voorgeschoteld. De één dj, één rapper-formule zorgt voor een kolkende AFAS Live.

Meer Party reports