Nog geen vierentwintig uur na het Vestiville-debakel in Lommel gaat Oh My! Music Festival van start in Amsterdam Zuid-Oost. Met een deels overlappende line-up was het maar afwachten of alle artiesten op het podium zouden verschijnen. Van de timetable, die van tevoren op Facebook is geplaatst én groot staat afgebeeld op het festivalterrein klopt al vroeg op de dag helemaal niets meer, maar daar heeft het grootste deel van de bezoekers maling aan; de zon blaakt aan de hemel, de drank vloeit rijkelijk en de vibe is prima.

Dat komt op het hoofdpodium in het ArenA-park door al vroeg op de middag door Lacrim en Josylvio. De Fransman maakt er al vroeg op de dag een feestje van door zijn bangers het veld op te slingeren. Hij komt stoïcijns, maar rapt strak. Leuke verrassing; 3robi komt langs om zijn collabo met Lacrim uit te voeren en het publiek te trakteren op Wazebi. Het repetoire van homie Josylvio valt ook prima in het park; de tropische tonen van Ride Or Die, Vuurwerk en Catch Up passen perfect bij het hete weer.

Als we daarna een rondje lopen over het terrein vallen een paar dingen op. Er zijn veel mensen uit Frankrijk, nóg meer mensen uit de UK en ze zien er allemaal even flamboyant uit. Felle kleuren, strakke leggings bij de dames en bloemetjespatronen en/of Trapstar-opdruk bij de boys. Allemaal komen ze voor één ding; een take-over van Amsterdam. De Engelsen laten zich luid horen wanneer DJ Lady S er speciaal voor hen wat UK-grime tracks ingooit en zodra Russke zijn onaangekondigde special guest Not3s erbij haalt lijkt de avond niet meer stuk te kunnen.

Met Not3s en 3robi houdt het aantal verrassingen niet op, want ook Vic9 heeft iemand meegenomen voor zijn show op de Avalon-stage. Het blijkt zijn homie Kempi, die speciaal voor één track naar Amsterdam is afgereisd. Het is een welkome bijdrage die wellicht nog wat langer mocht duren. Toen Vic9 aan zijn set begon was het nog rustig in de tent, maar toen hij vertrok stond ‘ie helemaal vol. Dat zegt wat over de kwaliteiten van Vic. Hij rapte strak, maar was jammer genoeg niet altijd even verstaanbaar. Iets waar meer rappers die optraden in die tent last van hadden. Zodra er een dj draaide leek alles perfect, maar werd er een microfoon aangesloten stond die óf te zacht óf veel te hard. IliassOpDeBeat had dus nergens last van; die gooide trapbanger na trapbanger de tent in en zorgde zo voor pure euforie bij iedere drop.

Het avondprogramma zou bestaan uit een duo aan voormalige vijanden van Drake én iemand die al eerder de samenwerking was aangegaan met de Canadese super; Meek Mill, Tory Lanez en Wizkid zouden het hoofdpodium onder handen nemen, maar van de twee laatstgenoemde artiesten was geen spoor te bekennen. Via social media van die artiesten moest men erachterkomen dat hun optredens uit het programma waren verdwenen door problemen met hun vluchten. Ter plekke was de communicatie slecht. Ook het optreden van DJ Chuckie, de bekende Dirty Dutch-pionier, ging in ieder geval niet op het juiste tijdstip door, waardoor het wachten op Meek Mill langer leek te duren, zeker zonder muziek op het hoofdpodium.

Maar toen de rapper uit Philadelphia op stage verscheen, ging de knop definitief om bij de bezoekers. Meek Mill bewees keihard prima een festival te kunnen headlinen. De mc, die vorig jaar vrijkwam na een gevangenisstraf uit te hebben gezeten nadat hij in zijn proeftijd had gevochten en roekeloos rijgedrag had vertoond, blies zijn tracks vol overtuiging het veld over. Zijn ietwat schelle en schreeuwerige stemgeluid pastte perfect bij de zware beats. Hij nam ons mee door zijn oeuvre, van eerste hit Ima Boss via de Dreamchasers-tijd naar zijn laatste album Championships; het publiek slikte alles als zoete koek. Het prachtig verlichte podium kwam toen de zon helemaal onder was eindelijk het best tot zijn recht. De kleurrijke en fantasierijke achtergrond werd nu vergezeld door zwart-witte DC-logo’s van Meek Mill’s kamp. “Amsterdam, London!” riep hij over het volle veld. Of hij niet weet dat Amsterdam en Londen twee verschillende steden zijn óf dat hij gewoon vriendelijk wilde zijn tegen de enorme zwerm Engelsen vóór hem bleef onduidelijk. Minpuntje waar Meek Mill niets mee van doen had: het publiek was een beetje stijf. Er werd meer gefilmd dan losgegaan, terwijl de knallende instrumentaties zich perfect leenden voor het laatste.

Oh My! Music Festival profileert zich duidelijk als internationaal festival met een sterke feel voor poppin’ hiphop en zwoele r&b.Zo was zanger Jacquees prima bij stem en als je even naar de bar liep kon je zomaar een Braziliaanse brassband tegen het lijf lopen die iedereen om hen heen betrokken bij het feestje dat ze maakten. De Favela-stage was een tropische en gezellige toevoeging in de hoek van het terrein maar de echte blikvanger was het grote podium waar naast Meek Mill en Josylvio ook ATL kid Lil Baby optrad. Het heerlijke weer, het lekkere eten (bara chicken for the win!) en de uitmuntende sfeer deden de rest.

Meer Party reports