Het is dierendag én offerfeest tegelijk, wat doe je dan? Juist, naar de releaseparty van Ares z’n debuutalbum Road Trip, dat afgelopen vrijdag verscheen en zaterdag werd gepresenteerd in poppodium Mezz. Waar Ares verschillende keren naar Parijs afzakte om inspiratie op te doen, was voor ons een retourtje Breda al genoeg om zijn nieuwe muziek vertaald te zien worden naar het podium.

MarOne

 

Laat ik eerlijk zijn, straight up: de eerste keer dat ik Ares live zag, was niet om over naar huis te schrijven. Zo’n twee jaar terug stond de jongeling op het Tilburgse hiphopfeestje Yo! Brrrap in de kleinste zaal van 013 en werd daar letterlijk van het podium geboo’ed, zoals dat zo mooi heet in het Amerikaans. En omdat de zaal geen traditionele backstage had (letterlijk achter het podium), moest Ares per slot van rekening ook nog door het publiek naar zijn kleedruimte wandelen. Pijnlijk, lijkt me. Maarrrr: zoals het aloude gezegde luidt: na regen komt zonneschijn. En dat weet Ares zelf ook, want in de titeltrack van zijn nieuwe album rapt hij: Alles gaat perfect, er is geen wolk aan de lucht..

 

En terecht, want inmiddels zijn we een contract bij Top Notch, een EP en een tour met Fotosynthese, een paar eigen singles en optredens op BoomDox, De Wereld Draait Buiten, Woo Hah!, Festival Mundial en Appelsap verder en mogen we rustig concluderen dat hij enorme stappen heeft gemaakt sinds het fiasco in 013. Zowel op plaat als live is Ares enorm gegroeid. Waar hij eerder catchy en poppy singles dropte als Zolang De Wereld Draait en Pirouette, lijken de jonge Oosterhoutse mc/producer en Dennis (die het album mede heeft geproduceerd) anno 2014 lichtelijk beïnvloed door dromerige en trap producties à la Drake, Lil Reese, Childish Gambino, ScHoolboy Q et cetera. En dus haal je met de aanschaf van Road Trip een album in huis zoals het nog niet in Nederland is gemaakt. Met experimentele muziek (op het dansbare Meisje, de eerste single 100.000 plekken en het mede door Gers Pardoel geproduceerde Schoolfoto’s na), frisse flows en behoorlijk wat volwassenheid voor een 18-jarige.

 

Seba & Karma

 

Maar gelukkig is er in de Mezz niet alleen ruimte voor serieuze tracks, want het woord ‘party’ zit niet voor niets in ‘releaseparty’. De show van Ares start na een voorprogramma van de energieke MarOne, die met trap producties de zaal niet echt meekrijgt, en het Vlaamse duo Seba & Karma, dat het met hun meer traditionele hiphopgeluid (het hoogtepunt is een track waarin héél veel namen uit de Nederlandse én Vlaamse rapscene zijn verwerkt) ook niet echt lukt om het (jonge) publiek warm te maken. Ondanks de dope act is iedereen gekomen voor Ares, niet onterecht op zijn releaseparty natuurlijk.

 

Ares en producer/back-up mc Dennis

 

En over de show van de jonge mc is erg goed nagedacht; videoboodschappen als intro en intermezzo’s en een duidelijke opbouw in zijn setlist. Zo start hij met nieuwe albumtracks, speelt hij losse singles als God In Frankrijk en Pirouette, en neemt hij het publiek ook nog even mee terug in de tijd door een medley te doen van zijn in 2012 verschenen Dichterbij EP. Hoogtepunt in de show is het blokje duistere tracks: voor het sfeervolle Rozenperk (waarin hij lijkt te twijfelen aan de relatie met een meisje, maar later in het nummer wordt duidelijk dat het om muziek maken gaat) staat Ares alleen, dus zonder back-up Dennis, in het donker met een mic-stand en een shisha-pen (want ja, rookverbod); indrukwekkend. “Genoeg emo-shit”, vindt Dennis als hij terugkeert op het podium. Sgt. Peppers Insomnius Young Boys Band (met de catchline Wij runnen die shit, oh ooohoooh!) is wederom een hoogtepunt. Refreinen van oudere tracks als Zolang De Wereld Draait en Blues worden meegezongen en als Lange Frans ook verschijnt voor de D-Men Remix, die live nóg harder is dan op cd, is het feest compleet. De chemie tussen Ares en zijn vrienden Dennis en Wouter (DJ Money Stack) is duidelijk te zien en het plezier spat van het podium af. Nadat hij na Montmartre (ook op het album de laatste track) alle Young Boys, zijn vriendengroep, on stage heeft geroepen om het publiek aan te sporen te knuffelen op Imagine van John Lennon (hoe kan het ook anders met al die verwijzingen naar The Beatles op het album), neemt hij nog even Sticks op de hak door diens slogan te verbasteren naar “Alleen maar YBFC, alleen maar YBFC”, doet nog een encore en dan is de show voorbij. En als de aanwezige delegatie van Top Notch goedkeurend en glimlachend staat te knikken op de laatste beats, weet je dat het goed zit. Dan mag dj Snelle Jelle het overnemen om het publiek ‘naar buiten te draaien’ met tracks van o.a. Zwart Licht, Kubus en Winne. Terwijl Ares en de Young Boys ruim de tijd nemen om cd’s te signeren en foto’s te schieten, besluiten we huiswaarts te keren.

 

Lange Frans kwam ook nog langs

 

Van de Ares die twee jaar terug in 013 stond, was geen spoor te bekennen in de Mezz. Hij bood een complete live-ervaring met feest, introspectie, video-intermezzo’s, Lange Frans als surprise-act, een goede mix van nieuwe (bijna het hele album) en oude tracks én bood nieuw talent de kans om in zijn voorprogramma kennis te laten maken met het spelen voor een groter publiek. Hij kan terugkijken op een gezellige en geslaagde avond.

 

Alle Young Boys on stage

 

De rest van de pics:

 

Als je Ares op zijn Road Trip langs de Nederlandse zalen wilt zien, check je gewoon zijn tourschema op de site van Greenhouse Talent.

Meer HIJS Live, Party reports