Nu het jaar op zijn eind loopt en ‘s lands grootste havenstad dit weekend weer een keur aan liefhebbers, professionals en iedere overlappende vorm uit de (inter)nationale hiphopbusiness mag verwachten tijdens Rotterdam Beats, is er één grote afwezige. Normaal waaide er nu al een storm door de sociale media in Nederland, waarbij iedereen opgeroepen werd zijn stem te doen gelden bij wat dé prijzen voor de Nederlandse scene waren: de State Awards. Dit jaar zijn er echter geen winnaars. Dit jaar zijn er helemaal geen State Awards. Wat is er gebeurd?

Bij de eerste editie van de State Awards konden de genomineerden en prijswinnaars vanaf het podium een volgepakte Melkweg inkijken. Na de verhuizing naar Rotterdam werd het er niet minder prestigieus op en werd in 2010 zelfs het ss Rotterdam afgehuurd. In de daaropvolgende jaren werd het evenement echter kleiner en kleiner. Van de Nieuwe Oogst naar Off Corso, om vorig jaar in de Mini Mall op te duiken. De glans raakte er zo misschien een beetje vanaf, de winnaars waren desalniettemin nog steeds verguld met hun prijs. Een avond goed losgaan en een aandenken op de schoorsteenmantel dat zich dé (enige) grote hiphopprijs van Nederland mag noemen, daar wordt tenslotte niemand slechter van. “Vorig jaar werd Hef bij Jörgen Raymann nog aangekondigd als winnaar van de State Award voor beste artiest”, vertelt Thijs Molenberg, huidig eindredacteur van State. Hoe kan er voor een nieuwe editie dan nu ineens geen voedingsbodem meer zijn?

 

Het antwoord daarop is helaas behoorlijk banaal en identiek aan het antwoord dat DJ Shadow al gaf op Why Hiphop Sucks in ‘96: It’s the money. De gemeente Rotterdam trok zich twee jaar geleden al terug als directe sponsor van de awardsshow, die op de eerste avond van het Beats festival plaatsvond. BUMA Cultuur droeg echter wel nog steeds bij aan de kosten, waardoor het in afgeslankte vorm verder kon gaan. Saskia Hoekstra van BUMA Cultuur benadrukt dat het evenement niet direct door hen georganiseerd werd, hoewel ze er financieel inderdaad bij betrokken waren: “We gaven een sponsorbijdrage vanwege de koppeling met Beats.”
Die bijdrage valt dit jaar echter sowieso weg. Buma Cultuur heeft zich namelijk voor het grootste deel teruggetrokken uit het festival, dat ook verder gaat als Rotterdam Beats en niet langer de naam Buma Beats draagt. De stichting die het festival nu op eigen kracht runt, heeft de huidige editie zonder prijsverhogingen, en met minstens even aansprekende gasten, op poten weten te zetten. State Awards lijkt echter kind van de rekening geworden te zijn. Aldo Bruining, General Manager bij Rotterdam Beats, vertelt dat de organisatie van de State Awards altijd al los van het festival stond, maar “we hebben wel het podium geboden in de tijd met Buma". Over een nieuwe editie heeft BNN, waarvan State onderdeel uitmaakt, dit jaar geen contact met hem opgenomen.

 

BNN heeft formeel geen afstand gedaan van de State Awards en laat bij monde van Madelon van de Pas weten “niets uit te sluiten voor de toekomst”. Voorlopig lijkt die toekomst echter behoorlijk onzeker. In 2013 heeft de overheid bepaald dat de nationale omroepen gezamenlijk € 125 miljoen moeten besparen. De fusies van de omroepen, waardoor BNN en VARA samen zijn gevoegd, is daar een direct gevolg van. Een indirect gevolg is dat er minder geld, véél minder geld, bij State terecht komt en er voor evenementen onder de vlag van dit merk op dit moment helemaal geen budget meer is. Voor het aannemen van freelancers is geen enkele financiële ruimte en de mensen die nu nog met enige regelmaat taken voor State verrichten, doen dat voornamelijk vanwege hun persoonlijke binding met het merk. Huidig hoofdredacteur Thijs Molenberg vat het bondig samen: “Het draait op lobi nu.”

 

In juli trad Molenberg aan als hoofdredacteur bij State, de meest recente toevoeging aan een lange lijst van (voormalig) hoofdredacteuren bij het online magazine. “Vanaf die tijd moet je er eigenlijk al mee bezig zijn”, vertelt hij, “maar er is toen niet over de State Awards gesproken.”
Aan hem de schier onmogelijke taak om praktisch in zijn eentje het schip varende te houden, terwijl zowel de ondersteuning van bovenaf als de bezoekcijfers, in vergelijking met vroege jaren, teruglopen. Hij merkt ook een kentering op in de houding van het publiek, waarbij voornamelijk de jongere generatie minder op de journalistieke invalshoek zit te wachten: “Mensen houden niet meer zo van geschreven content. Er zijn wel fanatieke lezers, maar die zijn veel ouder dan het publiek van 101Barz, daar is alles visueel.”

 

Roshan Tewarie, eindredacteur van 101Barz, spreekt met niets dan respect over wat hij omschrijft als zijn homies van State, die ondanks dat ze beiden onderdeel van BNN zijn, onafhankelijk van elkaar opereren. “De focus bij hen is journalistiek, wij zijn een videoplatform", zegt Tewarie. Maar BNN heeft wel twee hiphopmerken, en hoewel de State Awards in het verleden ook een prijs voor de beste Barz-sessie behelsden, heeft die specifieke prijs zijn relevantie inmiddels verloren: “Video’s die over een miljoen views heen gaan krijgen een eigen award”, vertelt Tewarie, een onderscheiding die bijvoorbeeld Keizer al heeft mogen ontvangen en Broederliefde zelfs al twee keer. Nu 101Barz zijn meest bekeken video’s zelf al onderscheidingen toekent, is een publieksprijs voor de populairste sessie dus vrij overbodig. Hoewel Tewarie aangeeft dat ook 101Barz heeft te maken met beperkingen door de bezuinigingen bij de publieke omroep, zijn de miljoenencijfers bij hun video’s cijfers die voor zich spreken. 101Barz is niet alleen een powerhouse binnen de Nederlandse hiphop, het is zelfs een van de meest succesvolle online platforms van de Nederlandse publieke omroep. De overlap tussen de doelgroepen van State en 101Barz is groot en wanneer er simpelweg minder geld beschikbaar is, ligt het voor de hand dat BNN het meest succesvolle van zijn twee hiphopmerken budgettair de voorkeur geeft.

 

De afgelopen jaren zag iedereen de State Awards al kleiner en kleiner worden, tot op het punt dat ze dit jaar dus zelfs helemaal verdwenen zijn. Je kunt je afvragen of het er met verdere afslanking überhaupt nog als een awardsshow uit had gezien. Ze niet door laten gaan is dan wellicht beter dan de prijs van alle cachet te ontdoen. Toch is het jammer dat er een validatie voor de Nederlandse scene wegvalt. Jarenlang werd het als hét evenement gepresenteerd, waardoor er nu ineens een gat ervaren wordt. Vóór de State Awards heeft hiphop in Nederland het echter ook jarenlang zonder prijzen volgehouden, en het genre zal het gemis nu dan ook wel overleven. Wellicht wordt hiphop in Nederland een tikje minder gemeengoed door de afname aan media-aandacht en moeten we de EDM-scene in de komende jaren hun moment in de zon gunnen. Het hiphoppubliek zal rappers ook zonder prijzen wel weten te vinden. Die rappers zelf zullen er alleen aan moeten wennen voorlopig hun flessen champagne eigenhandig aan te schaffen als ze iets te vieren hebben.

Meer Achtergronden