Fresku – Nos Baranka Ze was verre van een pure vrouw nooit in Nederland geweest, ze kende alleen maar Curaçao en ze was arm, deze vrouw was straatarm niet af te zien van haar kleding, nee het type die het duurste wou want ook al had ze niks, wilde ze dat niet laten zien aan haar omgeving uit schaamte omdat ze arm is haar rijkdom is dat ze verstandig is en dat wilde ze delen met haar dochter die koppig en ook opstandig is want ze mist een vaderfiguur, net als de jongens waar ze op valt vandaar dat het haar nog steeds niet opvalt hoe een jongen omgaat met de vrouwen op straat dat hij niet beter weet als hij zwangere vrouwen verlaat maar haar moeder heeft ook fouten gemaakt ze is een product van die fouten en ze wordt steeds ouder, nou is het laat nu is ze 16 met een grote zwak voor boys, materialistisch opgevoed en papa was er nooit ook al was ze mooi, kende ze haar waarde niet vandaar dat ze haar leven voor een gozer had verklooid mama zei haar; zoek een jongen die voor jou de rekening betaalt. Ze werd verliefd op een dealer toch had ze enigszins gefaald want deze jongen brengt wel brood op de plank maar hij doet er niks voor, hij blowt op de bank en mama vond haar met hem bloot op de bank dus maakte ruzie met hem en zij koos voor zijn kant en trok bij hem in terwijl hij ook woont bij z’n mams ze dacht alleen maar met haar hart niet met haar hoofd en verstand hij dacht en handelde niet op het niveau van een man hij zag een zwak voor hem, dus hij bekokstoofde zijn plan een kruimeldief op zoek naar een grotere vangst dus hij bood haar een kans want opportunisten zoeken mensen die een optie missen om ze op te lichten, maar ze brengen het als optimisten dus hij zei; Maak je niet druk, no worry dushi dit is vaker gelukt. Schijnheilig praatte hij rustig en boekte daarna de vlucht bespeelde haar met een kus en streelde haar op d’r rug en zei; doe die zaken met drugs voor mij en kom daarna terug, zo makkelijk klaar je de klus. En zij geloofde wat hij beloofde en zag niet dat hij gelogen had Z’n plan kwam veilig over ze werd in de zeik genomen dus zonder twijfel vloog ze naar Schiphol met coke in d’r buik en wou het gelijk verkopen maar toen ze daar kwam werd ze geconfronteerd met het feit dat hij gelogen had er werd gecontroleerd, ze werd uit de rij geroepen en besefte toen dat de moeite die ze doet voor hem niks compenseert ze werd geobserveerd er werd verzocht om mee te lopen dus ze raakte bang en had zich direct omgekeerd rende maar donderde binnen enkele seconden neer en werd besprongen door een man of vijf ongeveer ze bleef niet ongedeerd, want ze dacht met hun te vechten ze verzette zich en raakte op de grond bezeerd. Denk maar niet dat ik dit tolereer, ik word gewoon gemolesteerd! Rustig, werk mee. Werd haar gecommandeerd onbeheerst riep ze; laat me los meneer, nog een keer tot ze buiten adem raakte, nee ze kon niet meer ze had geen kracht meer over lag op de grond begon te trillen en te schuimbekken ogen rolden achterover, in haar buik zat een geknapt condoompje ze kreeg een overdosis, dus in een ogenblik was het afgelopen en dat allemaal voor een laffe gozer nu de vraag; was dit zo gelopen als ze voor de moeder had gekozen? Of heeft haar moeder haar toekomst bepaald? Materialisme, is daarom de opvoeding gefaald? Je zoekt het moraal maar kan niet snappen hoe ze verdwaalt dit is realiteit en niet zomaar een droevig verhaal
Nos Baranka (onze rots) is afkomstig van Fresku’s debuutalbum Fresku, dat in 2010 verschenen is bij Top Notch. De track is geproduceerd door Teemong.
Waarom?
“Door een idee van Blaxtar om een top tien meest waardevolle nummers te maken en te delen met anderen op internet, had ik een tijd terug al een lijstje gemaakt. Daar heb ik nu Nos Baranka uitgekozen. Fresku probeert een soort sociologische verklaring te geven voor iets dat er aan het einde van de track gebeurt. Dat meisje is met bolletjes naar Nederland gevlogen, daar is ze gepakt, maar hij begint met te kijken naar de oorzaak van het probleem. Ik vind het heel mooi aan dit nummer dat hij niet bij het meisje begint, maar bij de voorgeschiedenis en de moeder. Hij vertelt dat ze arm is, erg materialistisch en dat ze daar haar hele leven op heeft gefocust. En onbewust heeft ze die karaktereigenschappen meegegeven aan haar dochter. En die leiden er uiteindelijk toe dat het meisje er voor kiest om op de verkeerde jongens te vallen, bij wie ze de ontbrekende vaderfiguur zoekt. En dat alles leidt uiteindelijk tot het vliegen met drugs.”
“Fresku toont hiermee voor mij de kracht van hiphop. Het is niet alleen een verhaal vertellen, maar hij gebruikt in mijn ogen een vorm van wetenschap, namelijk sociologie, in muziek en probeert dat aan mensen mee te geven. Ik ben geen Antilliaan, dus ik kan niet voor hen spreken, maar ik denk dat Fresku ook probeert om na te denken over problemen die spelen binnen zijn gemeenschap. Dat vind ik ook heel mooi.”
Verhalende inhoud
“Het eerste gedeelte is heel belangrijk: ze was verre van een pure vrouw en deze vrouw was straatarm. Je ziet bij mensen die arm zijn vaker de neiging om dat te verbergen. Dat is ook wat er bij haar terug komt. Aan de buitenwereld probeert ze te tonen dat ze rijk is of gemiddelde welvaart heeft. Ik vind dat hij dat mooi verwoordt. En ook: nu is ze 16 met een grote zwak voor boys, materialistisch opgevoed en papa was er nooit. Dat is eigenlijk de directe link tussen het niet aanwezig zijn van een vader en haar keuzes en drang naar aandacht bij jongens. Dat zie je bij veel mensen van verschillende afkomst voorkomen. Meisjes zonder vader zoeken de vaderfiguur bij jongens. Dat is een hele mooie zin, die het verhaal overstijgt, omdat het een sociologische verklaring is voor een ander probleem.”
“Ik houd van verhalen vertellen in muziek, de boodschap. En mensen dingen vertellen waar ze eigenlijk nog niet over nadachten. Dat heeft Fresku met Nos Baranka bij mij gedaan, en dat probeer ik ook met onze muziek te doen. Fresku heeft dat conceptueel heel goed gedaan en dat vind ik mooi. Dat is ook de link met onze muziek: verklaringen geven voor problemen, dingen in kaart brengen en een boodschap overbrengen. Ik houd echt van storytelling en vind het een bepaalde kunst. Sommige mensen gebruiken storytelling om eigenlijk te vertellen over zichzelf. Maar muzikaal gezien hebben ze er moeite mee om het te hebben over ‘ik’. Dan doen ze het vanuit de derde persoon en dat kan heel mooi zijn. Voor de luisteraar is dat denk ik ook goed, want je wordt visueel mee genomen.”
“Van Fresku vind ik vooral de serieuzere nummers goed. Niet om kritiek te hebben op hem, maar ik luister gewoon liever naar serieuze muziek. In zijn comedymuziek zit ook wel een achterliggende boodschap die ik vat, maar daar heb ik qua muziek minder mee. Maar ik vind hem een geniale artiest. Credits verdient hij, los van de inhoud, voor het feit dat hij in de stereotype machocultuur die hiphop is, zijn hele onzekerheid blootlegt. Dus al zijn zwakte tonen. Dat is ook een toffe bijdrage aan de Nederlandse hiphopscene.”
Stryder & Gaza brachten begin dit jaar hun mixtape De Stem Van uit, waarvan de video Lieve Palestina het meest recente wapenfeit is.