Tussen de Regels met Nosa: Jay-Z – 99 Problems

Jay-Z – 99 Problems (verse 2)

The year is 94 and in my trunk is raw
In my rearview mirror is the motherfuckin law
Got two choices y’all, pull over the car or (hmm)
bounce on the double, put the pedal to the floor
Now I ain’t tryin to see no highway chase with Jake
Plus I got a few dollars, I can fight the case
So I, pull over to the side of the road, I heard
“Son do you know what I’m stoppin you for?”
Cause I’m young and I’m black and my hat’s real low
Do I look like a mindreader sir? I don’t know
Am I under arrest or should I guess some mo’?
“Well you was doin fifty-five in a fifty-four;
license and registration and step out of the car –
are you carryin a weapon on you? I know a lot of you are”
I ain’t steppin out of shit, all my papers legit
“Well do you mind if I look around the car a little bit?”
Well my glove compartment is locked, so is the trunk and the back
And I know my rights, so you gon’ need a warrant for that
“Aren’t you sharp as a tack! You some type of
lawyer or somethin, somebody important or somethin?”
Nah, I ain’t pass the bar, but I know a little bit
Enough that you won’t illegally search my shit
“We’ll see how smart you are when the K-9s come”
I got 99 problems, but a bitch ain’t one – hit me!
 
In 2003 nam Jay-Z zogenaamd afscheid als rapper met The Black Album. Het door Rick Rubin geproduceerde 99 Problems was een van de singles van die plaat die verscheen via Roc-A-Fella Records.
 
 
 
Waarom?
“Het was lastig, dat zeg ik je eerlijk. Ik kon gaan voor Nas’ Take it in Blood of Redmans Blow your mind remix, maar ik heb uiteindelijk voor deze classic Jay-Z track gekozen. Het unieke aan deze track is dat echt iedereen ‘m kent en goed vindt. Wanneer ik ’m voor het eerst hoorde, weet ik niet zeker. Ik denk dat ik eerst die clip zag destijds op The Box en ik moest er wel aan wennen hoor. Het ging richting rock en het was een drukke zwart-wit clip, maar ik ben 99 Problems met de tijd steeds toffer gaan vinden. En nu is het tien jaar later nog steeds zo dat ik helemaal wild word als ik het nummer hoor in de auto bijvoorbeeld. Dan ga ik ook altijd alles mee rappen haha.
 
Die tweede verse voel ik helemaal. Ik heb, zoals velen, ook een aantal keer gehad dat een agent heel bijdehand gaat doen als ie je laat stoppen in je auto. Een keer dat die agent echt begon te schreeuwen omdat ik m’n rijbewijs, dat gewoon op de achterbank lag, niet meteen bij me had. Dan denk ik van doe eens normaal man. En Jay-Z doet in deze verse gewoon overdreven bijdehand terug naar die agent. Bijdehand in het kwadraat haha. Daarbij vind ik dat hij dat accent van die agent erg grappig doet, of dat nou helemaal klopt of niet. In de documentaire Fade to Black heb ik ook gezien hoe hij de track opneemt met Rick Rubin in de studio. Hij staat in de booth en doet off the top of the head, zonder die verses op te hebben geschreven, de track inclusief de switches naar de agent. Heel dope. Of ik nou helemaal geloof dat Jay-Z sowieso niets opschrijft van z’n verses, wat wel eens wordt beweerd …dat zou wel te ongelofelijk zijn.”
 
Groter dan hiphop
“Een goede verse heeft een combinatie van hoe je het brengt, de lyrics, de emotie en de flow. Die flow hangt weer erg samen met de emotie. Als je emoties kunt overbrengen en de luisteraar gaat beelden verzinnen bij de tekst, dan is het een goede verse. Nou, dat gebeurt bij deze zeker. Overigens is over het algemeen Nas eerder een inspiratiebron voor me dan Jay, Nas nam me meestal toch wat dieper mee. Maar Jay-Z is echt allround, hij kan alles. Ik check hem al sinds Reasonable Doubt, en hoewel ik niet zo’n fan ben van de H to the Izzo tracks, al herken ik de kwaliteit erin wel, is hij wel een lyricist die altijd relevant is gebleven ondanks dat hij al zo veel jaren meedraait. Ik ben een paar keer naar Jay-Z geweest, ook vorig jaar nog met Kanye in Antwerpen, en dan vind ik het altijd wel jammer dat hij niet zo veel oude tracks doet. Maar ja, daar kun je niets aan doen he, Jay-Z is groter geworden dan hiphop.”
 
Check hier een uitgebreide, juridische analyse door rechtenprofessor Caleb Mason van de door Nosa gekozen tweede verse.
 
Geplaatst door bowie op 27 februari 2013