Hiphop is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en heeft veel invloed op de mode en lifestyle. De Kunsthal Rotterdam presenteert daarom de expositie ‘Street Dreams: How Hiphop Took Over Fashion’: een reis langs alle ontwikkelingen en facetten van de hiphop-fashion. Dit wordt gedaan in samenwerking met het HipHopHuis en Lee Stuart van het streetwearmerk Patta. Laatstgenoemde is gastcurator van deze tentoonstelling en neemt ons mee door de vier zalen van De Kunsthal.

Street Dreams, Kunsthal | Janette Beckman, Slick Rick, Manhattan, NYC, 1989. Foto ©Janette Beckman. Courtesy of Fahey-Klein Gallery, Los Angeles
Janette Beckman, Slick Rick, Manhattan, NYC, 1989. Foto ©Janette Beckman. Courtesy of Fahey-Klein Gallery, Los Angeles

Te beginnen met ‘The Mixtape’, waar de bezoeker een impressie krijgt van de evolutie van hiphop en de daarbij horende fashion. Op een muurvullend scherm, van zo’n vijf bij twee meter, rolt het beeld in langzaam tempo over de West-Kruiskade in Rotterdam, met de blik gericht op de stoep. In chronologische volgorde wordt de bezoeker meegenomen langs de hiphopfashion-tijdlijn. Hier passeert hij één voor één gedetailleerd geklede personen, passend bij de betreffende tijdssfeer en al poserend op de stoep. Dit alles terwijl bijpassende muziek aanzwengelt wanneer een persoon in beeld komt en daarna weer wegvaagt.

De video gaat van de ruige jaren ‘70 in de Bronx, met het ontstaan van verschillende gangs die als streetwear een leren motorjack combineren met een spijkerjas met afgeknipte mouwen, tot de jaren ‘80 waarin de hiphopstijl wordt beïnvloed door breakdancers. De video vervolgt met de baggy kleding uit de jaren ‘90, het ontstaan van specifieke hiphopfashion-labels en bekende rappers die hun eigen kledinglijn starten in het daaropvolgende decennium. Onder hen is bijvoorbeeld ook een persoon gekleed in de stijl van Tyler, The Creator, die in 2011 zijn kledingmerk GOLF WANG lanceerde.

Street Dreams, Kunsthal | Jamel Shabazz, A Mother’s Love, Brooklyn, NYC, 1987. Foto ©Jamel Shabazz
Jamel Shabazz, A Mother’s Love, Brooklyn, NYC, 1987. Foto ©Jamel Shabazz

Een ietwat ludieke bijkomstigheid is dat naast de gestileerde en poserende personen, er ook nietsvermoedende voorbijgangers voorbijkomen. Sommigen kijken verrast in de lens van de camera, waar anderen zichtbaar hun ogen uitkijken naar de stylish geklede modellen.

“De hiphop-energy was wel echt voelbaar toen we die aan het opnemen waren”, zegt Stuart over het maken van de video. “Dat was echt een mooie dag voor Roffa. Rotterdam is sowieso qua attitude, qua vibe, qua diversiteit nog steeds dé hiphopstad. (…) De manier waarop mensen bewegen, hoe mensen praten, hoe de bevolking samengesteld is, dat is gewoon hiphop.”

Street Dreams, Kunsthal | Jamel Shabazz, Young Boys, East Flatbush, Brooklyn, NYC, 1981. Foto ©Jamel Shabazz
Jamel Shabazz, Young Boys, East Flatbush, Brooklyn, NYC, 1981. Foto ©Jamel Shabazz

Door naar ‘The Gallery’, waar de bezoeker zich opeens weer in een klassiek museum bevindt. Aan de witte muren hangen beelden van fotografen als Jamal Shabazz, Janette Beckman en Dana Lixenberg, die de beginjaren van hiphop-fashion laten zien. Ook is het videokunstwerk ‘Winter in America’ uit 2006 van kunstenaars Hank Willis Thomas en Kambui Olujimi te zien, over de koelbloedige moord op de neef van Willis Thomas. Daarnaast hangt er de iconische foto van Djamilla Rosa Cochran van rapper Cam’Ron in zijn roze nertsmantel waarmee hij in 2002 op de Fashion Week in New York verschijnt.

Deze ruimte weerspiegelt met topstukken van hedendaagse kunstenaars de hiphop-attitude en de ultieme hiphopdroom: zeer succesvol zijn en veel geld verdienen. Maar in dit rijtje ontbreekt natuurlijk nog één ding: ‘de hossel’. Die wordt volgens Stuart binnen de expositie vertegenwoordigt door ‘The Hustle Coat’ van Nick Cave, een grote zwarte jas die aan de binnenkant is bekleed met glimmende horloges en sieraden. Stuart zegt hierover: “Voor mij staat die jas absoluut voor de eeuwige hossel. Want jij ziet misschien een simpele zwarte jas, maar kijk eens wat voor beauty ik hier allemaal heb aan de binnenkant van die jas. Dat staat ook een beetje voor Rotterdam. Zo van: Roffa is die plek waar wordt voorgesteld om jongeren te stoppen op straat en te vragen waar hun dure kleding vandaan komt. Zijn die mensen gek geworden? Kijk, als je die jongeren gewoon eens begeleid, dan zul je zien wat voor pracht ze allemaal in zich hebben.”

Street Dreams, Kunsthal | Dana Lixenberg, Christopher Wallace (Biggie) & Sean Combs (Puff Daddy), 1996, Cover image VIBE September 1996 issue. Foto ©Dana Lixenberg. Courtesy of the artist and GRIMM Amsterdam, New York
Dana Lixenberg, Christopher Wallace (Biggie) & Sean Combs (Puff Daddy), 1996, Cover image VIBE September 1996 issue. Foto ©Dana Lixenberg. Courtesy of the artist and GRIMM Amsterdam, New York

Dan volgt ‘The Masters’, waar vijf torenhoge schermen staan met daartegenover kussens waar de bezoeker plaats kan nemen. Op die schermen verschijnen vijf game changers in de hiphop-industrie, waaronder April Walker, David Fischer en Edson Sabajo. Om de beurt doen ze hun verhaal en vertellen ze over hun carrières. “Ik heb die mensen uitgekozen omdat ze allemaal op hun eigen manier het verhaal belichamen van hoe zo’n kleine subcultuur is uitgegroeid tot dominante kracht”, aldus Stuart. “April Walker was huge in de jaren ‘90: ze kleedde onder andere Biggie, Tupac en Aaliyah. David Fischer begon een blogje op z’n studentenkamer en heeft nu een mega-mediabedrijf. Edson is medeverantwoordelijk voor de sneakercultuur die we nu in Nederland hebben.”

Hij vervolgt: “Kijk, dat is die street dream gewoon. Ik weet dat mensen die ‘hiphop zijn’, het gaan zien, herkennen en voelen. Mensen die dat niet zijn, wil ik prikkelen, zodat ze meer gaan uitvinden en hongerig worden. Ik wil ze infecteren met het ‘hiphop-virus’.”

In de laatste zaal, ‘The Streets’, zijn we weer in het nu. Op de muur reflecteren verschillende foto’s het huidige straatbeeld, als ‘t om fashion gaat: rijen aan mensen voor designerwinkels en portretten van hypebeasts, gekleed in Supreme-kleding. Het bijzonderste item in de zaal: een ‘Kunsthal x Off-White’-shirt. Dit shirt werd op 9 augustus in gelimiteerde opgave verkocht. Op die dag, werd het thema van deze zaal tot leven worden geroepen met een daadwerkelijke streetwear drop in het museum. Een lange rij aan enthousiaste fashion-liefhebbers, diende zich aan om voor € 247,- dit exclusieve shirt in handen te krijgen.

Off-White™ director Virgil Abloh wearing Kunsthal Rotterdam x Off-White™ in Seoul, 2019. Photo by Seunghoon Jeong/Hypebeast KR.
Off-White™ directeur Virgil Abloh draagt Kunsthal Rotterdam x Off-White™ in Seoul, 2019. Foto door Seunghoon Jeong/Hypebeast KR.

Stuart zegt hierover: “Zo’n shirt is part of the times. Waar streetwear altijd goedkoop was, kan het tegenwoordig ook een soort luxe-product zijn. Maar streatwear was voor mij altijd al luxury, net als hiphop. Wij waren altijd al museumwaardig. En dat is ook het mooiste: hiphopfashion kan álles zijn.”

De tentoonstelling ‘Street Dreams: How Hiphop took over Fashion’ loopt nog tot en met 15 september 2019 in Kunsthal, Rotterdam.

Meer Achtergronden