Roméo Elvis & Le Motel: het grootste Franstalige talent uit Brussel sinds Stromae

Hun naam duikt op op veel flyers. Zo staan ze dit jaar op onder meer Dour, Les Ardentes en Couleur Café, drie van de grootste hiphopgerelateerde festivals van België. De één heeft negen van de tien keer een flinke dosis aanstekelijke humor in zijn tracks, de ander heeft een achtergrond als grafisch designer en tikt de beats. Samen wonnen ze de Red Bull Elektropedia-Award voor beste album met een EP en je zou denken dat er geen wolkje aan de lucht is maar… Nederlanders verstaan niet heel goed Frans. Toch zijn Roméo Elvis & Le Motel samen het grootste Franstalige muziektalent uit Brussel sinds Stromae, dus worden ze hopelijk binnenkort ook hier opgepikt.

Begin 2016 bracht Roméo Elvis, afgestudeerd analoog fotograaf, in samenwerking met producer Le Motel de EP Morale uit. De bekendheid in eigen land groeide enorm, mede dankzij veel festivaloptredens en de release van de videoclip Bruxelles Arrive, een collabo met Caballero. Daarvoor chillden de mannen in en rond een groot landhuis, terwijl ze al dabbend een slang om hun nek kregen (fact: Roméo’s grootvader had altijd al veel reptielen in huis én hijzelf heeft zijn huidige vriendin ontmoet op een reptielenconferentie, dus die fascinatie komt niet uit de lucht vallen) popten ze bottles, smeten ze met geld en deden een pirouette op een handpallettruck. Het leverde het duo niet alleen de award voor beste album op, ook live spelen ze elk podium plat en ze wonnen dan ook niet meer dan terecht de award voor beste live act én beste hiphopact.

De producerende helft van het duo, Le Motel, is al net zo veelbelovend als de rappende; overdag grafisch designer, maar ‘s nachts een briljant componist die etnische geluiden uit de hele wereld vermengt met relaxte sounds uit bijvoorbeeld techno, house, footwork, jazz en tribal music. Maar Roméo werkt niet exclusief met hem. Tu vas glisser, een track die hij uitbracht om het nieuwe album aan te kondigen, is een brag ‘n boast-track op een wat agressievere beat van Phasm waarin Elvis -zelf fan van excentrieke figuren als Andre 3000 en Tyler, The Creator en fervent luisteraar van Nederlandstalige hiphop zoals Opgezwolle, De Jeugd van Tegenwoordig en Het VerZet- zich vol venijn tot nu concurrentie wendt. Hij laat weten dat hij nu pas écht gaat beginnen met heat droppen. En dat terwijl het eerste geluid van de nieuwe plaat, Diable, een meer funky geluid heeft, dansbaarder is en daarmee ook een vrolijkere feel heeft. Dat vindt de rapper een must: “Humor in hiphop is enorm belangrijk voor mij want ik heb het gevoel dat het er soms een beetje te serieus aan toegaat in de scene. Het gaat over selling shit down the block en over hoe hard het leven is. Da’s niet mijn ding”, zei hij in een interview met de Vlaamse collega’s van Chase. En dus weet je wat je van de Brusselaren kunt verwachten wanneer je ergens in dit artikel op play klikt.

De combinatie van humoristische lyrics vol zelfspot en mellow beats zorgt voor een frisse wind in de Belgische scene. En dat die combo aanslaat weten de mannen zelf ook; dit jaar doen ze een tour van meer dan 45 shows door heel België en Frankrijk in het kader van de opvolger van Morale, toepasselijk Morale 2 getiteld. De plaat is vanaf nu te streamen via diverse kanalen en gaat een stapje verder; zo zijn er akoestische gitaren te horen, typische cloudrap-instrumentals, ratelende snares, mooie zanglijnen maar ook snoeiharde flows. Dat je er niks van verstaat is bijzaak, de vibe pakt je waarschijnlijk meteen. Een aanrader voor bij het lentezonnetje.

Stream Morale 2:

Geplaatst door bowie op 21 maart 2017