We hebben er lang over getwijfeld, want natuurlijk zijn we aan onze naam gehecht. Natuurlijk heeft hiphop veel voor ons betekend, maar wel moeten lezers als Backpackz4life83, BoombapSjon78 en DaReallyRealMaarDanEcht4Real gelijk geven, de naam past ons niet meer. Vanaf vandaag zullen we niet langer bekend staan als Hiphop In Je Smoel, maar presenteren trots onze nieuwe naam: Trap in je Bek.

In de bijna 19 jaar dat HIJS nu bestaat hebben we feesten georganiseerd, street art in Rotterdam een platform gegeven en vooral verslaggeving gedaan van de hiphopscene in binnen- en buitenland, in de breedste zin van het woord. We zagen hoe hiphop zich met g-funk, boombap, Roland 808 drums en jazz-samples in allerlei richtingen ontwikkelde. Voor de Amerikaanse hiphop was wat volgens velen de golden era was al jaren afgerond toen wij begonnen, maar we deelden ons enthousiasme over wat met Rawkus Records en Def Jux uiteindelijk de hoogtijdagen van een nieuwe underground bleek te zijn.

Parallel daaraan zagen we de Nederlandse hiphop volwassen worden. Wat begon met pioniers als Osdorp Posse, Spookrijders en andere prominenten op het Eindhovense Djax Records, kreeg een vervolg met Extince, die de muzikale fundering legde voor Top Notch. Het label van Kees de Koning zou uitgroeien tot een imperium dat zijn weerga in de lage landen niet kent.

Vanuit Zwolle en Rotterdam zagen we de Nederlandse hiphop vervolgens zijn Amerikaanse invloeden ontgroeien, en een geheel eigen geluid creëren. Dat culmineerde in de historische Buiten Westen tour, en hoofdknikkend zagen we het allemaal met liefde gebeuren.

In latere jaren zagen we hiphop in Nederland nog meer eigen richtingen nemen, en de rijke muzikale cultuur van onder meer Suriname en West-Afrika in zich verwerken. De straattaal van Nederland en Vlaanderen begon een unieke cocktail te serveren van Arabisch, Berbers, Sranan, Papiaments en Nederlands, die nergens anders ter wereld bestaat.

Onlangs hoorden we hiphop-pionier Roxanne Shanté nog op haar nalatenschap terugkijken. Slechte contracten en twijfelachtige zakenpartners zorgden dat zij financieel weinig tot niets aan haar hits uit de old school overhield, maar verbitterd was ze allerminst. Shanté beschouwde alle rappers van nu namelijk als haar “neefjes en nichtjes”, en keek vol trots naar hoe de cultuur die ze ooit meegeholpen had op te bouwen, een wereldwijd fenomeen geworden was.

Maar ze zit er natuurlijk gewoon naast. Al die verbanden die wij in de afgelopen 19 jaar meenden te zien, zijn er natuurlijk helemaal niet. Op onze redactie werd altijd flink over smaak getwist; lang niet elke uitloper van de hiphop was naar ieders smaak. Toch vonden we dat we hiphop zo breed mogelijk moesten verslaan, en een verschil in smaak betekende niet dat iets niet relevant was.

Daar stappen we nu vanaf. We zijn tot inkeer gekomen. Al die uitlopers zijn helemaal geen hiphop. Échte hiphop komt alleen uit de eerdergenoemde golden era, en aangezien die tijd al ruim twintig jaar achter ons ligt, is hiphop zo dood als een pier.

Balen, joh.

Toch gaan we door! En passen we daarom onze naam aan. Vanaf nu zijn we te bereiken via www.trapinjebek.nl. Er zullen vast mensen zijn die beweren dat dat niet nodig is, omdat trap gewoon een subgenre van hiphop is, maar Fresh2Def1985 heeft ons verzekerd dat het héél iets anders is en niks met échte hiphop te maken heeft.

De komende maanden is HIJS nog te bereiken via ons oude adres, maar we zullen de term ‘hiphop’ steeds verder uitfaseren, zodat we volgend jaar, tijdens ons twintigjarig bestaan, definitief overgaan naar Trap In Je Bek, en hiphop eindelijk respectvol begraven kunnen.

HIJS is dood, lang leve TIJB!

P.S.: Nu maar hopen dat trap wel nog even booming blijft, anders moeten we onze naam over twee jaar veranderen naar lo-fi vegan chillwave in je kanis.

UPDATE: De meeste lezers hadden de publicatiedatum van dit artikel wel door, maar voor volledigheid melden we het toch maar even: dat was dus 1 april.

Meer Achtergronden, Nieuws