Op vrijdag 8 januari, nog bijkomend van nieuwjaarsborrels en dat soort geestvernachelende avonden, vernam ik ergens in de loop van die dag dat er nieuwe G.O.O.D. Fridays aan zaten te komen. Je weet wel, die vrijdagen van een paar jaar terug waarmee Kanye wekelijks previews gaf van zijn aankomende plaat. Toen betrof het MBDTF nu gaat het natuurlijk om SWISH. Bron: Kim West- Kardashian’s twitteraccount.

kanyekendricknomore

Diezelfde avond nog kwam Yeezy inderdaad met een release: Real Friends. Daaraan vastgeplakt zat bovendien nog een intro van No More Parties In L.A. met daarop een bijdrage van niemand minder dan Kendrick Lamar. Na enkele maanden afwezigheid als redactielid van HIJS besloot ik toch maar weer eens in de pen te klimmen. Ik weet het, er zijn veel haters van Kanye; ik ben er niet een van. Voor mij is hij de koning die hij zelf beweert te zijn. Of beweerde te zijn, inmiddels blijkt hij zelf God/Jezus te prefereren, dat gaat me dan weer net iets te ver.

Helaas, op de eerstvolgende vrijdag lukte het al niet te releasen. Misschien had het te maken met het plotseling overlijden met idool David Bowie – tip: volg de man op twitter @kanyewest. Van bullshitverhalen over zijn kinderen tot foto’s van zijn afgrijselijke kledinglijn. En dus sudden liefdesverklaringen aan overleden personen als Steve Jobs en Bowie – of misschien heeft mevrouw West wel gewoon de verkeerde info verschaft. Het verlossende antwoord kwam opnieuw van Kim:

Ja, dit is de eerste HIJS-post ooit containing drie Kim K-tweets. Ik kon er niet omheen, excuses. Genoeg geluld. Hoe is de track met K.Dot en Yeezy bevallen? Het roept bij mij vooral de vraag op hoe het album eruit gaat zien; op MBDTF koos Kanye voor talloze featurings, op Yeezus deed ‘ie het eigenlijk alleen. Persoonlijk vond ik Yeezus een van zijn sterkste soloalbums, al weet ik dat ik daar veel liefhebbers en kenners mee tegen de schenen schop. Eigen producties, eigen bars: het was een ijskoude, bijna enge plaat en een Yeezy (als producer geniaal, als MC mwah) zoals ik hem nog nooit gehoord had. Maar goed, een goede samenwerking kan natuurlijk minstens zo tof zijn.

Kendrick neem het in de track al snel over van Kanye, waardoor het tempo meteen hoog ligt, de achtergrond vocals daarbij zijn helaas wel iets te aanwezig. Een misschien nog wel opvallender puntje aan deze release is dat de beat van Madlib is, en die valt wat tegen. Kanye onderscheidt zich als producer (op eigen en andermans tracks) vaak met een unieke sound, wat dan weer positief óf negatief kan uitpakken, en deze track mist nu net dat beetje speciaals. Kanye’s flow op No More Parties In L.A. is solide en doet denken aan zijn oudere werk. Ik kijk er naar uit: Kanye’s oldschool flow op meer recente, lugubere beats. Op naar volgende week!

Meer Achtergronden