Digging deeper: Darkside en Serry: De Rots Waarop Wordt Gebouwd

Op het album 'Ondergronds Koninkrijk', de derde verzamel CD van Bijlmer Style, staat een juweel van een lied: 'De Rots'. In dit nummer rapt Darkside (D. Rotgans) en zingt Serry (S. Schenkers) over hun vaderlijke liefde voor hun kinderen. En snijden ze als trotse Surinaamse vaders een groot en pijnlijk probleem aan: het gemis van vele vaders in de Afro-Amerikaans-Europeese gemeenschap.

De tekst van Darkside (die de gehele tekst schreef) omschrijft de directe gevolgen van slavernij als een onvoltooid verleden, zonder dat hij er zelf erg in had. Het ijzersterke refrein, gezongen door Serry, gaat door merg en been.

Oorzaak en gevolg

Om te kijken waarom de tekst van De Rots een gevoelige snaar raakt, plaatsen we (Darkside, Serry en ik) het in het licht van onze slavernij geschiedenis, naast een tekst van William Lynch Hoe Een Slaaf Te Maken (How To Make A Slave, vrij vertaald naar het Nederlands). En kijken we naar een directe link tussen de twee artiesten en de gevonden informatie. Wat volgt is een intens emotioneel gesprek waarbij de mannen enkele malen opstaan om zich heen slaan en even door de fotostudio moeten wandelen om hun emotie de ruimte te kunnen geven en reageren op de teksten die worden voorgelezen.

Citaat uit De Rots:
“Een voorbeeld voor mijn zoon, een betere versie van mijn vader
Moederliefde is de rots waarop ik mijn kasteel bouw.”

Auke: “Die rots, je moeder, is jouw houvast waarop jij jouw gezin bouwt.”
Darkside: “En dan kijk ik om me heen en dan zie ik zoveel problemen.”
Auke: “Het is jouw rots in de branding, maar je wilt doorklimmen. Daarvoor moet je weten waar je vandaan komt…”
Darkside: “If you don’t know where you’re from, you don’t know where you’re going…”

Citaat uit De Rots:
“…sporen van richtingloze één ouder gezin koters
een goed gezin heeft twee ouders nodig…”

Vaderloos

Er zijn vele oorzaken voor het niet functioneren van veel gezinnen. Men doet er hele studies naar. Met enigszins natte-vinger-werk is het aan te wijzen dat de Afro-Amerikaans-Europese gemeenschap één grote gemene deler heeft: het opvallend vaak niet aanwezig zijn van een vader. Hoe komt dat? Men komt al snel uit bij gebeurtenissen die de traditionele vorm van het gezin onderuit halen: armoede, onderdrukking, sterfgevallen, huiselijkgeweld, kinder-, sexueel- en alcoholmisbruik, drugsverslaving en natuurlijk oorlog. De allergrootste oorzaak in de moderne geschiedenis: ons slavernij-verleden.

Darkside: “Ik wilde al bijna zeggen dat je de slavernij vergeet.”
Serry: “Dat is die hele driehoek van de W.I.C. (West-Indische Compagnie, red.), man. En dan komt Balkenende aan dat we weer een V.O.C. (Zuster organisatie van de W.I.C. met de zelfde handel- en tijdgeest, red.) mentaliteit moeten krijgen… Vind je het gek dat hij uitgejouwd wordt en tomaten op zich gegooid krijgt?!”

Slavernij: menselijk falen in een notendop

Slavernij is een menselijk falen, een kwaal die al bestaat sinds de mensheid. Waar elk volk zich schuldig aan gemaakt heeft en slachtoffer van is geweest. Met de verovering, kolonisatie en uitroeiing van de originele bewoners van de Nieuwe Wereld (Noord- en Zuid-Amerika), kende de slavernij haar hoogtepunt. Het was een officiële handel en industrie, totdat het in de 19e eeuw (1800-1900) geleidelijk bijna overal werd afgeschaft. Mauritanië was het laatst land dat in 1980 het officieel verbood. Maar wees gerust en slaap zacht: het bestaat nog steeds.

Darkside: “Slaap zacht, damn… Zeker, for real!”

Nederlands aandeel

In het Nederlands Koninkrijk is het 145 jaar (vijf generaties), geleden afgeschaft. Het totaal aantal Afrikanen dat gevangen en tot slaaf gemaakt werd wordt geschat op 15.400.000. Daarvan hebben 11.000.000 de overtocht overleeft. Daar werd zo doelgericht mogelijk de eigen wil gebroken en de cultuur vernietigd. De Afrikaan werd tot slaaf getemd, om zo een goed productiemiddel te hebben met een minimum aan kosten en maximum aan opbrengst.

Serry: “Ze zeggen dat de Hollanders wreed waren. Erger dan anderen…”

Keti-Koti

Nederlandse slavenschepen hebben ongeveer 550.000 (5%) vervoerd. Meer dan de helft daarvan, ruim 300.000, ging naar Suriname. Op 1 juli 1863, nu gevierd als Keti-Koti (Ketting Snijden), klonken er 21 kanonschoten in Paramaribo. Dit als teken dat alle slaven in Suriname, 33.000 mensen, vanaf dat moment vrij waren. Van de 300.000 Afrikanen die naar Suriname zijn gebracht zijn er dus 33.000 overgebleven als nabestaanden. Even alle gevluchte en eerder vrijgemaakte slaven en hun nabestaanden niet meegerekend, blijft er een groot verschil bestaan tussen 33.000 vrijgemaakte slaven en de oorspronkelijke 300.000 Afrikanen.

Darkside: “Keti-Koti dat is voltooid verledentijd, Gesneden-Ketting!”
Auke: "Wat zou er met Nederland gebeuren als er nu 15.000.000 mensen worden weggeroofd?
Serry: “Man dan is heel Nederland leeg, dan bestaat het niet meer…”

Een ijkpunt in de familielijn

In het naslagwerk Familienamen en Verwantschappen van Geëmancipeerde Slaven in Suriname, is na te gaan welke geslachtsnamen m.a.w. familienamen de slaven vanaf 1863 kregen. Wie familie was van elkaar en welke fuctie de personen hadden, voor zover bekend. Broer en zus Abraham (nr.24998) en Victoria (nr.25007) zijn de eerste twee Surinamers die de naam Rotgans gingen dragen. Op achtenveertig jarige leeftijd kreeg de ‘wasmeid’ Aurora (nr.25784) de familienaam Schenkers.

Of dit ook daadwerkelijk voorouders van Darkside en Serry zijn zou verder uitgezocht moeten worden. Het is wel een ijkpunt in de familielijn van waar de zoektocht naar hun verleden kan beginnen. Vooruit naar het nu en terug naar het moederland van alle mensen: Afrika. Met welk schip, welke handelaar en vanuit welke regio etc. Omdat slavernij een officiële handel was, is de officiële administratie van de ‘goederen’ terug te vinden.

Hoe Een Slaaf Te Maken

Tot zover de droge opsomming van cijfers en feiten. Nu de tekst van William Lynch: Hoe Een Slaaf Te Maken. Om te zien wat de link tussen de slavernij-geschiedenis en vaderloze gezinnen is. De echtheid van de tekst How To Make A Slave wordt door diverse bronnen in twijfel getrokken, oa. omdat William Lynch, geboren 1742 en gestorven in 1820, de tekst in 1712 zou hebben opgelezen bij een toespraak. Het ‘lynchen’, martelen van mensen en ophangen aan een boom tot de dood erop volgt, is waarschijnlijk afgeleid van Charles Lynch 1736-1796, U.S. ambtenaar Justice Of Peace.

Echter de essentie van de tekst Hoe Een Slaaf Te Maken is in diverse geschiedenisboeken met betrekking tot slavernij makkelijk terug te vinden. Met daarbij ook een overvloed aan gedetailleerd omschreven voorbeelden. Geen onderwerp voor lezers met een gevoelige maag. Pooiers, loverboys en drugsdealers die willen leren hoe de eigen wil van een persoon te breken en verslaafd te maken aan wat zij te bieden hebben, zouden het beroepshalve een inspirerende tekst vinden.

Citaat uit Hoe Een Slaaf Te Maken: “Draag zorg haar niet te doden, omdat dat een verspilling van geld is.”

Serry: “Wat!?!?. Ik word niet boos, ik word bevrijd zeg maar… Kijk, ik maak al muziek sinds dat ik een kleine jongen was. Maar ik heb nog nooit gezien dat iemand mijn tekst gaat draaien, keer op keer en de tijd neemt om het hele nummer op te schrijven. En het dan helemaal uit te pluizen. Dat vind ik fokking super. Respect. Al doen tien miljoen het niet, maar die ene die het wel doet…”

Citaat uit Hoe Een Slaaf Te Maken: “Principes voor het maken van een neger: omdat de angst bestaat dat toekomstige generaties mogelijk niet de principes kennen van het temmen van zowel de nikker als het paard… Houd het lichaam, neem de geest! M.a.w. breek de wil tot verzet. Nu, het proces van het temmen is hetzelfde voor een paard als dat van een nikker…”

Darkside: “Shit, dat is die William Lynch shit!”
Serry: “Ja, zoals Karl Marx (Das Kapital) omschreef, die heeft niemand gelynched maar die omschreef die shit! Die klassenstrijd!”
Auke: “…dan is dit die klassenstrijd zwart op wit beschreven…”

Citaat uit Hoe Een Slaaf Te Maken: “…Schenk weinig attentie aan de originele generatie, concentreer op de toekomstige generatie. Daarom, als u de moeder breekt, zal ze haar nazaat breken in zijn vroege jaren van ontwikkeling en wanneer de nazaat oud genoeg is om te werken, zal ze hem aan u bezorgen, omdat haar normale vrouwelijke beschermende karaktereigenschap verloren is gegaan in het oorspronkelijke brekingsproces. Train het vrouwelijke paard zodat ze uit uw hand zal eten, en ze zal op haar beurt haar veulen trainen om uit uw hand te eten.”

Citaat uit De Rots:
“…een moeder voedt het kind, even if daddy ain’t home
kinderloze vaders sta op…”

Serry: “Stop effe man!”
Darkside: “Nu snap ik wat je zei, je waarschuwde me dat het zware shit zou zijn. Het is niet zo zeer dat het informatie is die ik niet weet, het is de manier waarop je het nu toepast. Hoe jij de gelijkenissen weet te brengen met dit nummer.”
Serry: “Sommige shit die ik vandaag heb komt door dat, serieus.”
Darkside: “Doe je ding, ouwe. Ga door.”
Serry: “Maar niet iedereen begrijpt me. Het is te diep en te ver om in twee zinnen aan de persoon over te brengen. Het gaat even duren om dat aan mijn vriendin over te brengen, zij heeft dat ook. Mijn moeder heeft dat zelfs.”

Citaat uit Hoe Een Slaaf Te Maken: “Neem de gemeenste en onrustigste nikker, strip hem van zijn kleren voor de toekijkende overige mannelijke nikkers, het vrouwtje, en het nikkerkind, besmeer hem met teer en veren, bind elk been aan een paard die elk in een tegenovergestelde richting staan, steek hem aan en sla beide paarden zodat deze hem kapot trekken voor de ogen van de overige nikkers. De volgende stap is om een zweep te pakken en sla hem, van wat er van over is, tot het punt van sterven, dit onder het oog van de vrouw en het kind. Dood hem niet, maar stop de angst voor God in hem, omdat hij nog steeds bruikbaar is voor het fokken.”

Citaat uit Hoe Een Slaaf Te Maken: “Het breekproces van de Afrikaanse vrouw. Draag zorg haar niet te doden, omdat dat een verspilling van geld is. Wanneer ze totaal onderdanig is, zal ze haar nazaat leren om onderdanig te zijn aan werk, zodra deze ouder wordt. Door het alleen achterblijven, onbeschermd, met het mannelijke voorbeeld vernietigd, zal deze beproeving haar psychologische onafhankelijke geest veranderen in een bevroren afhankelijke geest. In deze staat zal ze haar mannelijke en vrouwelijke nazaat opvoeden in omgedraaide rollen.”

Citaat uit De Rots:
“…sporen van richtingloze één ouder gezin koters
een goed gezin heeft twee ouders nodig
een moeder kent geen keuze…
een vader zou er geen mogen hebben
van werk naar werk voor pampers en baby melk
een prachtige roos die te vroeg verwelkt”

Citaat uit Hoe Een Slaaf Te Maken: “De angst voor de veiligheid van de jonge mannen zal de moeder hen geestelijk trainen om mentaal zwak te zijn en afhankelijk, maar lichamelijk sterk. Wat heeft u dan? Dan heeft u de nikkervrouw in de voorgrond en de nikkerman achter haar en bang. Dit is de ideale situatie voor een gezonde economie.”

Citaat uit De Rots:
“…ontbrak een voorbeeld, een vaderfiguur, en falen is duur
het lag niet aan zijn ontwerp, ergernis neemt kennis als bitches in zijn macht…”

Darkside: “Shiiit!”
Auke: “Zie je hoe jij de spijker op de kop slaat, Darkside?”
Serry: “Volgens mij had hij het wel door, maar nog niet zo diep. Die lyric, toen ik die hoorde, weet je, ik draaide het nummer de hele dag, omdat ik het refrein wilde oefenen. Door het steeds te herhalen wordt het een onschuldig melodietje. Maar dan opeens pakt die betekenis me weer!”
Darkside: “Dat zegt die tekst ook, je zou juist de kennis moeten vergaren om uit die shit te komen. Maar de ergernis zorgt dat je wordt afgeleid.”
Serry: “Hoe ben je op die tekst gekomen? Weet je hoeveel shit je zegt in die ene zin?”
Darkside: “Sommige shit gaat van nature, ouwe. De tekst lag er al drie jaar. We moesten nog op inspiratie voor de beat komen.”
Serry: “Toen we de babykamer aan het schilderen waren (bij Darkside thuis) klikte ik echt met dat nummer. Echt klikken! De tekst raakte me gewoon zo hard.”

Citaat uit Hoe Een Slaaf Te Maken: “Onze specialisten waarschuwen ons voor de mogelijkheid omtrent het volgende fenomeen, ze zeggen dat de geest een sterke drang heeft om zichzelf te corrigeren en terug te programmeren gedurende een lange tijd zodra het in contact komt met een deel van het originele historische basis…”

Citaat uit De Rots:
“…een player op straat, ja ja, verspreid je zaad, mad waus…”
“Ik heb niet veel, maar alles dat er is, sta ik af aan hem
Minacht elke punk die zijn kind niet kent”

Serry: “Dat is het healing proces. Wij zijn die generatie waarbij die healing start!”
Darkside: “Nou, nee, jij bent de persoon, een individu die in dat healingproces zit. Maar we weten niet of onze generatie dat doet. Daarom schrijf ik deze tekst, weet je. Wij zouden dat proces…”

Citaat uit Hoe Een Slaaf Te Maken:“…en de beste manier om met dit fenomeen om te gaan, adviseren zij, is om bruut de mentale geschiedenis te verwijderen en te vervangen door een diversiteit aan fenomenen van illusies, zodat elke illusie draait in zijn eigen ruimte, zoiets als zwevende ballen in een vacuüm.”

Citaat uit De Rots:
“…je vader was er niet voor jou, die tori die ken ik, die is al oud
je kijkt op naar 50ct, maar wie de fok kijkt er op tegen jou?
je matties en ho’s zijn bevriend met die euro’s van jou
je spent je blauw…”

Citaat uit Hoe Een Slaaf Te Maken: “We moeten de moedertaal compleet vernietigen zowel die van de nieuwe nikker als van het nieuwe paard en een nieuwe taal installeren die de nieuwe belevingswereld van hen beide verwoordt. U weet dat taal een speciaal instituut is. Het leidt naar de harten van een volk. Als voorbeeld, als u een slaaf neemt, en u leert hem alles van uw taal, dan zal hij al uw geheimen kennen, en dan is hij niet meer een slaaf, omdat u hem niet meer voor stom kan houden, en stom zijn is het basis ingrediënt van de middelen voor het behoud van het slavensysteem.”

Citaat uit De Rots:
“Euhm papa, wat betekent ‘toewijding’?”
“Nou toewijding dat betekent…”
“Euhm wat betekent ‘onvoorwaardelijk’?”
“Onvoorwaardelijk, mijn zoon, dat is mijn liefde voor jou.”

Darkside: “Ooh shit!!! Als meer mensen, de juiste mensen, deze shit zo zouden ontleden dan zouden we een stuk verder zijn!”
Serry: “Hij (Auke) is de juiste persoon!”
Darkside: “Nee! Hij is het juiste kanaal maar het zijn onze mensen die deze shit moeten gaan begrijpen. Die jarenlang en nog steeds lijden door deze shit, maar niet weten waaraan ze lijden!”
Serry: “Wat er nu besproken wordt maken we vandaag nu nog mee! Met onze mensen! Dat is dus heavy. Het is emotionele shit! Laat mijn hersens even rusten!”
Darkside: “Het nummer heeft al diepgang, maar het neerzetten naast die andere tekst geeft het nog meer diepgang. Een fokking sterke bodem! Deze tekst heb ik helemaal niet geschreven met slavernij in gedachten. Deze tekst heb ik echt alleen geschreven door te omschrijven wat ik zie als ik mijn deur opendoe. Wat zie ik? Daarom vind ik ook zo dope dat je tegen mij zegt dat het geen liedje is maar een lied. Dat het niet iets is wat je zomaar even kan afwimpelen als een leuk liedje.”

Meer info:
Het nummer De Rots van Darkside ft Serry staat op de derde verzamel CD van Bijlmer Style. Voor verkoop informatie zie: http://www.BijlmerStyle.nl

Geraadpleegde literatuur:
Geschiedenis Van Suriname
Geschiedenis Van De Antillen
Webster’s Comprehensive Dictionary
Kroniek Van Nederland
Bartolomé de Las Casas, De Verwoesting Van De West-Indische Landen
Familienaam En Verwantschappen Van Geëmancipeerde Slaven In Suriname

Geplaatst door bowie op 31 januari 2009