Classic. Het is een beladen term in hiphop die leidt tot eindeloze discussies. Wanneer is een album nu een klassieker en wie bepaalt dat? Hoe oud moet een plaat er voor zijn? HIJS gaat die vragen met jouw hulp beantwoorden. De komende maanden bepalen we welk album nu dé absolute klassieker is van de Nederlandstalige hiphop en we doen dat in de vorm van een groots toernooi: Het Hardste Hiphop Album van de Lage Landen.

toernooi - ronde 2.6

Geen enkele groep is zo vaak in het toernooi te vinden als Opgezwolle. Er is veel over gediscussieerd op de redactie, maar uiteindelijk was de impact van al hun groepsalbums zo groot dat we er geen één met goed fatsoen uit het toernooi konden schrappen. Dat de HIJS-redactie daar niet alleen in staat blijkt uit het feit dat ook Spuugdingen nog steeds in de running is, maar wordt hun debuutplaat nog altijd voldoende gewaardeerd om de volgende ronde te halen? Ze nemen het op tegen de Amersfoortse formatie Nedertoon, die met de rauwe bombast van Odyssee in een spannende nek-aan-nek race met Het Verzet uiteindelijk de tweede ronde haalden. Of dit weer zo’n spannende strijd wordt bepaal jij.

In de tweede match is Amersfoort nogmaals vertegenwoordigd, ditmaal in de persoon van Diggy Dex. Met zijn persoonlijke Verhalen vanuit de Sofa neemt hij het op tegen M.O. & Brakko, die pijn en emoties in hun Bijlmerse boombap gooiden op zoek naar Catharsis. Stemmen doe je zoals gewoonlijk hieronder, waarna we afscheid nemen van de afvallers van vorige week.

Nedertoon – Odyssee
Opgezwolle – Spuugdingen op de Mic

Poll Maker

Diggy Dex – Verhalen vanuit de Sofa
M.O. & Brakko – Catharsis

Quiz Maker

Spookrijders – Klokkenluiders van Amsterdam
Met bombastische blazers en strijdbare strijkers trapten CLiff, Clyde en Steven in 1999 hun tweede plaat af, in een onvervalst Amsterdams accent Ik Ben De Man verkondigend. Een sterke opener die meteen duidelijk maakt dat hier afgeweken wordt van de door Osdorp Posse geperfectioneerde mal die we tot dan toe van het Djax label gewend waren. Wat Is Die Mood? en Mic Vasthouders geven er vervolgens een dosis swing aan en hit Klokkenluiders komt met een oorwurm die je de rest van de dag niet meer uit je hoofd krijgt. De kracht van het trio Spookrijders is dat het hardcore spitters zijn maar daar tegelijk een breder plaatje qua sfeer en melodie bij opzoeken dan veel van hun tijdgenoten deden. Daarbij vliegen ze af en toe ook uit de bocht, productioneel op Je Laatste Adem, een crossover-nummer dat naar alle waarschijnlijkheid bij zowel metal- als hiphopliefhebbers doodslaat en inmiddels hopeloos verouderd klinkt, en tekstueel op een track Een Keer Is Al Te Veel, met de ironische zinsnede Droog je tranen, hij moet zich schamen / je molesteert geen bitch / en zeker niet een dame. Desondanks heeft Klokkenluiders van Amsterdam zijn plek in de historie zonder twijfel verdiend. In een tijd waarin je binnen de Nederlandse hiphop al snel verketterd werd voor alles dat niet snoeihard was, rekten de Spookrijders de beperkte kaders op zonder daarbij concessies te doen aan hun rauwe raps. Een nieuw tijdperk werd ingeluid door deze klokken.

De Jeugd van Tegenwoordig – De Machine
Dat De Jeugd van Tegenwoordig (DJVT) geen eendagsvlieg bleek, zoals veel mensen dachten ten tijde van Watskeburt, bewezen ze drie jaar later met Shenkie (een non-album track) en Hollereer, waarmee ze doodleuk wéér een megahit scoorden die door iedereen werd meegezongen. Tegelijkertijd luidden ze het tijdperk van De Machine in: catchy, vrolijk en niet meer uit je kop te krijgen; het recept voor een Jeugd-hit. En wat geldt voor die single, geldt eigenlijk voor het grootste deel van het tweede album: Kerk, Deze Donkere Jongen Komt Zo Hard, Wopwopwop… Het zijn bangers pur sang, waarbij de assists worden gegeven door producer Bas Bron en de goals worden ingekopt door Wiwa, Vjèze Fur en Faberyayo, die met hun onnavolgbare, vernieuwende en vermakelijke taalgebruik de lat een stukje hoger leggen. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor andere acts. Sletten, pillen, een met auto-tune volgepropte track, diepe bassen, scherpe synthesizers en vooral dansbare hits; van begin tot eind is dit de Jeugd zoals je ze het liefst hoort.

Meer Achtergronden