De vroege muziek van The Pharcyde stond altijd bol van mooie soul, jazz en funk-samples. In deze Break It Down Like This! lichten we er een paar juweeltjes uit.

In november was het 20 jaar geleden dat The Pharcyde debuteerde met hun energieke album Bizarre Ride II The Pharcyde. De groep onderscheidde zich door hun vrolijke, jazzy sound en introspectieve lyrics. Niet veel MC’s rapten in die tijd over afgewezen worden bijvoorbeeld (Passing Me By). De jazzy, vaak uptempo producties van J-Swift, blonken uit in samplekeuze, die zonder uitzondering goed was. Check onze favoriete Pharcyde-samples op een rij.

Mike Bloomfield, Al Kooper, Stephen Stills – Season Of The Witch

In 1968 besloot de topmuzikant Al Kooper om een paar dagen een studio af te huren en met medetoppers Mike Bloomfield en Stephen Stills een supersessie te organiseren. Het resultaat is het klassieke album Super Session, waar ook deze bluesy en funky cover van Donovan’s Season Of The Witch op staat. The Pharcyde gebruikte een mooi, klein stukje uit de intro voor de moederonvriendelijke eerste single van Bizarre Ride… , Ya Mama.

Quincy Jones – Summer In The City

Voordat Quincy Jones een legende werd als producer van Michael Jackson’s eerste drie albums was hij al jaren een gerespecteerd jazzmuzikant en arrangeur. Al in 1956, op 23-jarige leeftijd (!) was hij de musical director van de legendarische Dizzy Gillespie. Passing Me By betekende de definitieve doorbraak van The Pharcyde en is gebaseerd op een melancholieke sample uit Quincy Jones’ dromerige versie van The Lovin’ Spoonful’s Summer In The City. Jones’ mooie track werd later nog op een totaal andere manier gebruikt door Black Moon in Reality en door The Roots in hun snoeiharde Clones.

Herbie Mann – Today

J-Swift gebruikte het soulvolle jazznummer Today van fluitist Herbie Mann voor Slimkid Tre’s soloklassieker Otha Fish. Mann was een joodse New Yorker die bekend staat als één van de pioniers van wat we nu latin jazz noemen. Al in de jaren 50 werkte hij samen met Braziliaanse muzikanten. De warme sample vormde gevoelsmatig de perfecte soundtrack voor Tre’s klaagzang over vrouwen. Prachtig.

Vince Guaraldi Trio – Fly Me To The Moon

Album nummer twee, Labcabincalifornia, was iets gestyleerder qua productie met meerdere toffe bijdrages van de toen nog opkomende jonge producer Jay Dee. Een van de minder genoemde sterke producties op Labcabincalifornia is het rustige, jazzy Splattitorium. Vince Guaraldi maakte de muziek voor de cartoon Peanuts (die met Snoopy en Charlie Brown) en is met zijn mainstream sound niet de meest voor de hand liggende jazz-artiest om te samplen. Toch is het fragmentje uit zijn cover van Bart Howard’s standard Fly Me To The Moon (bekendste versie is van Frank Sinatra) dat er na een minuut in komt perfect om de broeierige sfeer te introduceren.

Mass Production – Keep My Heart Together

De minder bekende producer M-Walk leverde met Moment In Time een mooie bijdrage aan Labcabincalifornia. Mass Production is een niet heel bekende funkformatie uit Norfolk, Virginia. In 1979 scoorde de groep een flinke hit in de VS met Firecracker, dat wat oudere hiphopliefhebbers misschien herkennen als de basis van 2 Live Crew’s Me So Horny, maar in Europa heeft de band verder niet veel potten kunnen breken. De melancholieke sound van de sample uit Mass Production’s soulvolle Keep My Heart Together is prima gekozen gezien het onderwerp van Moment In Time: de vergankelijkheid van het leven.

Meer Achtergronden