Het woord "bling" krijgt in onze nuchtere, lage landen vaak een komische context aangemeten, terwijl het in het land van oorsprong een doodserieuze zaak kan zijn. Het Diamantmuseum te Antwerpen geeft op creatieve wijze een kijkje in de wereld van deze juwelenfetish binnen de hiphopcultuur.

De expositie is verwerkt in de al bestaande tentoonstelling van het Diamantmuseum. Dit houdt in dat één van de drie etages gewijd is aan Bling Bling. Op deze etage krijgt men echter een interessante kijk op de hiphopcultuur met haar kroonjuwelen. Bij binnenkomst op de derde etage word je verwelkomd door pieces van hedendaagse hiphopiconen als Snoop en Missy die je verwijzen naar grote beeldschermen waarop videoclips zijn te checken van de hiphopsterren van nu. Zo, op groot scherm, valt de overdaad aan bling nog meer op dan op de eigen beeldbuis: pinkyrings, grills, gems en jewelz versieren de lichamen van huidige hiphop iconen als Busta Rhymes, Jay-Z en Snoop Dogg. Informatieborden leveren hier de ‘basics’ van de hiphopcultuur. Voor de liefhebbers is het bekende kost, voor het brede publiek waarschijnlijk zeer leerzaam.

Vervolgens leidt de tentoonstelling je langs het ontstaan van de diamantindustrie en daarnaast het ontstaan van de juwelenfestish binnen de hiphopcultuur. Een infofoon voorziet de beelden en voorwerpen van het nodige commentaar, hier en daar in de vorm van een rap. De nadruk van de expositie ligt op de huidige trend, maar laat ook duidelijk zien hoe juwelen altijd een rol van betekenis hebben gespeeld binnen de hiphopcultuur. Waar bling in ons nuchtere kikkerlandje vaak een komische lading krijgt, wordt hier een duidelijke link gelegd naar enkele hiphoppioniers als LL Cool J, Run DMC en Slick Rick. Juwelen fungeerden hier als een symbool voor status en macht. Daarnaast laat het museum ook de tegenbeweging zien van deze movement met pioniers als KRS-One, A Tribe Called Quest en Just-Ice. Hun Afrikaanse medailles van klei dienden als protest tegen de overdaad aan goud en diamant en als teken van solidariteit met Afrika.

Jammer is dat de echte ‘kroonjuwelen van de hiphop’ ontbreken: de gouden halskettingen van Eric B & Rakim, Big Daddy Kane of Run DMC; de zegelringen van Slick Rick of LL Cool J, enzovoort. Zo pronken Fat Joe en 50 Cent trots met hun jewelz in de reclamebrochure, maar zijn deze pronkstukken zelf nergens terug te vinden. Daarentegen valt er wel te genieten van de (pot)sierlijke juwelen van grote hiphopjuweliers als Jules Kim, Osamu ‘Osa’ Koyama en Mathmatiks. In de fraai uitgelichte vitrines zijn bizarre, met diamanten bezette kettingen en ringen te bewonderen in de vorm van een draaitafel, boombox of microfoon.

Met Bling Bling springt het diamantmuseum in op de huidige populariteit van hiphop en haar bling, maar doet dit wel met respect voor de cultuur in plaats van gebruik te maken van enkel de trend zelf. Het museum legt de nadruk op de trend, maar laat ook zien hoe het ooit begon met kansarme tieners in de getto’s van Amerika die droomden van welvaart en status, hoe deze droom vervolgens doorsloeg en inmiddels symbool staat materialisme en overmatige consumptie. De Bling Bling-brochure bij de entree is tevens een prima document over de ‘basics’ van de hiphopcultuur. In magazinestijl wordt de ontstaansgeschiedenis kort en krachtig uitgelegd, met een eigen interpretatie van de cultuur en het beeld van de cultuur in België, met de bijhorende hotspots van Antwerpen.

Al vormt Bling Bling maar een beperkt deel binnen de al bestaande tentoonstelling van het Diamantmuseum, het is toch zeker de moeite waard omdat het museum een aspect van de hiphopcultuur op een creatieve wijze sterk uit weet te vergroten. Bling Bling is zo informatief voor het brede publiek en vermakelijk voor de kenners.

Fixtures:
Hoogtepunt: Met diamant bezette lowrider-bike
Dieptepunt: Ontbreken van de ‘echte’ kroonjuwelen
Damage: 6 euro pp
Cijfer: 7
Plaats: Diamantmuseum, Antwerpen, België
Datum: Tot en met 31 december 2007

Meer Achtergronden