The Social Experiment – Surf

Als het aankomt op onafhankelijk héél groot worden binnen de hiphopindustrie, heeft Chance The Rapper een enorme vinger in de pap. Met de goed ontvangen release 10 Day en het overweldigende Acid Rap (2013) stond hij in één klap in alle schijnwerpers en op de grootste podia ter wereld. Maar inmiddels zijn we alweer twee jaar verder en in plaats van een major label debuutalbum (want er zijn aanbiedingen genoeg) om het succes van Acid Rap nog eens te overtreffen, doet Chance een stapje terug en brengt hij met zijn band The Social Experiment het album Surf uit, dat gratis op internet te verkrijgen is.

the-social-experiment-surf-coverreview

Als je een soloalbum van Chance The Rapper verwacht, kom je bedrogen uit; de mc uit Chicago is ‘maar’ op 9 van de 16 tracks te horen. En hoewel van tevoren bekend was gemaakt dat het zou gaan om hoofdrolspeler Donnie Trumpet (je raadt het al, de trompettist van de band), is dat erg mager. Of het erg is? Mwah. Op deze manier komen allerlei muziekliefhebbers aan hun trekken. En waar Flying Lotus op zijn laatste plaat You’re Dead! de jazz opzocht, Kendrick Lamar in zijn kielzog kroop op To Pimp A Butterfly gaat The Social Experiment nog een stapje verder: je kunt een complete live-ervaring verwachten inclusief gladde funk, latin grooves, gospel en jazzy pop.

En hoewel Chance The Rapper niet de frontman is, (Donnie Trumpet staat ook echt aan het muzikale roer) is hij wel dé stem van Surf. En hij neemt een karavaan aan onverwachte featurings met zich mee: vanuit de hiphop geven onder meer Busta Rhymes, J. Cole en Big Sean acte de présence en voor de wat meer zuivere klanken zijn Janelle Monáe, Erykah Badu en Jesse Boykins III opgetrommeld. Het gekste moment van Surf is nog wel als je ineens de kreet Migo! Quavo! hoort, gevolgd door een verse van de Migos mc op een psych-jazz productie. Grensverleggend.

Chance is op dreef met verhalen over hoe hij in een vorig leven als kat een liefde ontmoette in Familiar(dat is die met Quavo en King L), hij gooit er flitsend snelle, bijna Twista-achtige rhymes uit op Miracle en Rememory en voelt zich hoorbaar comfortabel wanneer hij in de studio zit met The Social Experiment. Af en toe verdwijnt hij zelfs geruime tijd van het toneel om ruimte te maken voor de muzikanten van zijn band, die vaak meerdere genres doen versmelten tot één song en zelfs een Lion King-esque outro spelen in Windows. En op hoogtepunt Wanna Be Cool komt de mindstate van deze vriendengroep duidelijk naar voren: I don’t wanna be cool, I just wanna be me. Surf is net zo relaxed als dat het innovatief is.

Ondergetekende stemt voor last minute ingelast North Sea Jazz debuut voor The Social Experiment en een nieuwe indoor clubshow van Chance in het najaar, want de honger naar een soloalbum is niet gestild, maar alleen maar groter geworden.

01. Miracle
02. Slip Slide (Feat. B.o.B, BJ the Chicago Kid, Busta Rhymes & Janelle Monáe)
03. Warm Enough (Feat. J. Cole)