Royal With Cheese & Inf – Insectenleven

Er vallen een aantal dingen op aan deze plaat. Allereerst de vele culturele verwijzingen, naast de naam van de rapper die een directe quote is uit de Tarantino klassieker Pulp Fiction en het feit dat de plaat dezelfde titel draagt als de Pixar animatiefilm. Om te beginnen doet het beestje dat de albumhoes siert denken aan de mot van Silence of the Lambs. Waar de mot in de film staat voor een symbolische transformatie, daar staat het beestje op het artwork van Insectenleven voor een letterlijke transformatie. Verder beginnen en eindigen de tracks op deze plaat vaak met gepaste stukjes dialoog uit filmscènes van onder meer de ultieme transformatiefilms Robocop, The Fly en Akira.

Wat nog meer opvalt is de ontzettend hoge kwaliteit van de producties. De nietsvermoedende luisteraar zou dit per ongeluk op kunnen zetten om meteen opgeslokt te worden door de volle, dynamische producties van Inf. Zonder per se de show te stelen door alle aandacht op te eisen laat de Utrechtse producer zich gelden. Na de ingetogen introductie Kennisgeving zet Inf de toon met het baszware Laozi, die meteen behoort tot de favorieten. Inf past de boombap benadering toe zonder oubollig aan te doen dankzij het gebruik van samples en effectieve aanvullingen van ingespeelde lagen. Het hoofdschudden gaat onverminderd door en Insectenleven bereikt zijn hoogste punt met de track Vrolijk Liedje. Psychedelische gitaarriffs worden ondersteund door een geloopte drumbreak om te ontladen op perfect getimede blaassecties. Het is niet verwonderlijk dat van Insectenleven ook een instrumentale versie zal verschijnen.

De hoofdrolspeler Royal With Cheese vertelt over het Insectenleven zonder zich teveel te laten leiden door het concept. Hij neemt die vrijheid door vooral te spreken in metaforen en associaties. Met een spoken word timing en een doodkalme delivery a la MF Doom draagt ‘Kaas’ zinnen voor als: En zou de wekker toch weer gaan en werd ik wakker als een kever. M’n schildjes zouden glanzen en harder dan de meesten, waarmee hij de openingstrack Kennisgeving eindigt. Op Goed Ontmoet laat de Osse rapper horen dat hij een begaafde verhalenverteller is door een onmogelijke romance tussen een man en een vrouw te beschrijven: Zij praatte over Sun Ra, hij over Oh Cherso. Zij las altijd boeken, hij checkte het net soms, maar meestal om films down te loaden uit Hollywood. Zij keek arthouse, vond alle Russische films goed. De track Insectenstad is een ijzersterke concepttrack waarin insecten symbool staan voor mensen en zit vol met scherpe en soms pijnlijke observaties als: De duizendpoten doen als gewoonlijk dertig dingen tegelijk, de wormenpopulatie glibbert, de slakken altijd laat en maar slijmen. En de mieren, nooit klagen, altijd werken, maar elke dag hetzelfde, allemaal hetzelfde dragen, doen en zeggen, ten behoeve van de beestjes die het luizenleven hebben. Hiermee blijft Royal dichtbij huis, ook al spreekt hij over een andere wereld en een andere gedaante.

Insectenleven is een plaat die je pas gelooft wanneer je het zelf ervaart. Inhoudelijk zijn fictie en realiteit zodanig met elkaar verweven, dat het zoeken van de raakvlakken spannend wordt en niet gaat vervelen. Daarnaast valt er op productioneel vlak ook genoeg te beleven, wat ervoor zorgt dat er een volledige luisterervaring wordt geboden, die met elke luistersessie beter wordt. De plaat begint met een dialoog uit de film Naked Lunch. Dit gesprek bevat onder meer de bewering: “It’s a very literary high” en die omschrijft Insectenleven perfect.

01. Kennisgeving

02. Laozi

03. Goed Ontmoet