Raekwon – Fly International Luxurious Art

Fly International Luxurious Art, het zesde studioalbum van Raekwon, zou in 2013 al zijn vlucht om de aarde maken. Maar vanwege Wu-Tang Clan’s laatste (tegenvallende) plaat A Better Tomorrow werd deze geboorte uitgesteld. Wel werd al duidelijk dat de rapper met F.I.L.A. een breder publiek aan wilde spreken en zijn sound zou diversifiëren. Niet alleen in het ‘hardcore-hokje’ rappen, maar ook universeel en veelzijdig klinken door radio stuff in de mix te gooien. Zonder daarbij zijn achterban te verloochenen. Nu rijst de vraag of de rapper zich hieraan heeft gehouden. Wat blijkt: de Raekwon fan komt bedrogen uit.

Raekwon_CD_ROLL_10PG_FIN.indd

Voor een rapper die stamt uit de Golden Era, in 1995 een klassiek debuut (Only Built 4 Cuban Linx) afleverde en met zijn Wu nest de wereld veroverde, mag Raekwon gerust een routinier in de game genoemd worden. Maar de al uitgebrachte singles All About You en Soundboy Kill It waren geen goede voorbodes voor zijn nieuwe langspeler. Hiermee werden eigenlijk meteen de twee slechtste tracks aan de man gebracht. De radiovriendelijke zangrefreinen tonen geen enkel spoor van diepgang en omvatten alles wat niet met ook maar een beetje ‘echte hiphop’ geassocieerd kan worden. Hier valt Raekwon’s nieuwe strategie regelrecht de afgrond in. Tevens overtuigt hij niet met simpele lyrics over zijn welvarende status: It been about me, I’m a king from the rip. My own millionaire style, my swag on dip. Stay fresh in the freshest places. Flip papers, fly around, Bugattis and yachts, op All About You.

Toch vangt de plaat, die zich met name focust op onderwerpen als glamour, lifestyle en fashion, niet onverdienstelijk aan. Het rauwe 4 In The Morning, met een scherpe Ghostface, is absoluut geen banger, maar weet wel een donkere crime vibe neer te zetten die de aandacht trekt. I Got Money met A$AP Rocky klinkt eerst wat onwennig, maar wordt na een paar luisterbeurten vrij aangenaam en speels. Zingende kinderstemmen maken de track fris en voorzien het van enige jeugdigheid. Passend bij eerste lentebriesjes. En Heated Knights, een van de hoogtepunten, beschikt over een geloofwaardige flow van de Mafioso rapper op verreikende synthesizers en subtiel pianospel.

Helaas weet de rapper de luisteraar nergens echt bij de oren te grijpen of verrassend uit de hoek te komen. Sterker nog, na ongeveer de helft moet de kar zelfs door de modder worden getrokken. De luisterervaring wordt moeizaam en krijgt een paar flinke missers te verduren. Het eindeloze en met vervelende helium voices aangeklede Fila World klinkt eentonig, 1,2 1,2 is chaotisch, (de bijdrage van Snoop Dogg valt tegen zeker met zijn aandeel op Kendrick’s Institutionalized in het achterhoofd) om van de bovengenoemde ‘radiotrash’ niet meer te spreken. De neerwaartse spiraal wordt nog enigszins hersteld met Nautilus en afsluiter Worst Enemy, die je met een spooky vibe wat meer de diepte in zuigt. Maar het is de vraag of menig luisteraar het in zich heeft om de finish te bereiken.

Op F.I.L.A. heerst een aardige identiteitscrisis. Door een aantal keer te bukken voor een bepaalde ‘mainstream sound’ en tegelijkertijd rauwe tracks ten gehore te brengen, kampt de plaat met tegenstrijdigheid. Raekwon is nu ieder zijn vriend en serveert een beetje van alles. Dit gaat ten koste van de plaat als een coherent geheel. Iets wat collega Ghostface onlangs met Sour Soul wel wist te bereiken. F.I.L.A. kent een aantal verdienstelijke tracks, maar die gaan de titel ‘dé nieuwe joint van de komende tijd’ niet halen. Raekwon stelt teleur en het is nog maar de vraag of hij zijn nieuwe universele strategie waar kan maken. De Wu-member levert in zijn drang naar een groter publiek en diversiteit een mix die waarschijnlijk flink wat hiphopliefhebbers gaat afstoten.

02. 4 In The Morning (ft. Ghostface Killah)
03. I Got Money (ft. A$AP Rocky)
04. Wall to Wall (ft. French Montana & Busta Rhymes)