PRhyme – PRhyme

Menig hiphophart zal een slag hebben gemist bij de bekendmaking van de release van PRhyme. Het idee van het album komt voort uit het feit dat Slaughterhouse een collabo-album wilde maken met DJ Premier, maar dat de vijf agenda’s niet gematcht konden worden. Wat overbleef was de combinatie die de hiphopwereld klassiekers als Boom en Hip Hop (en in mindere mate Something 2 Ride 2, Shake This en Hit ’Em) schonk. En er werd een extra uitdaging voor ‘Preemo’ in het project gelegd; hij zou namelijk alleen maar muziek van de jonge componist/producer Adrian Younge (bekend van zijn werk met The Delfonics, zijn vorig jaar verschenen album met Ghostface Killah en het nieuwste wapenfeit van Souls Of Mischief) gebruiken als sample-bronnen.

PRHYMEartworkheader

En waar het hart al één slag oversloeg bij de bekendmaking, sloeg het er bij sommigen misschien wel twee over bij het zien van de tracklist. Op de relatief korte tracklist staan featurings als Common, soulzanger Dwele, ATLien Killer Mike, TDE mc’s ScHoolboy Q en Ab-Soul, Jay Electronica, Mac Miller en Slaughterhouse. Ja, voor de eerste keer dat DJ Premier in een groep zit sinds het legendarische Gang Starr wordt flink uitgepakt. Maar wie denkt dat Royce is gekomen om je te doen denken aan Gang Starr heeft het mis:

And this is for the real hip-hop niggas
Who will never ever ever ask me am I here to replace Guru..

– Royce da 5’9” – U Looz

PRhyme is een album geworden dat haaks staat op de hiphop die over het algemeen wordt uitgebracht anno 2014. Waar steeds vaker de focus ligt op melodie, catchy hooks en de zogeheten ‘Migos-flow’ (die eigenlijk ‘Three 6 Mafia-flow‘ hoort te heten) op trap- en trillproducties, blijft Premier, ondanks zijn andere werkwijze, zijn stijl trouw. Zijn signatuur bestaat nog altijd uit kort gechopte muzikale fragmenten, gescratchte vocalsamples als refrein en boombap-drums, hoewel beats als die van Underground Kings en die van de titeltrack wel degelijk verschillen van opzet in vergelijking met zijn bekendere producties.
Royce zijn stijl is enorm verfijnd sinds de eerste platen die hij met Preemo maakte. Hij plaatst zijn woorden heel erg secuur op een beat; elk woord staat precies op de juiste plaats in de zin. Dit levert duizelingwekkende flows op vol tekstuele hoogstandjes (inclusief binnen- en dubbelrijm) op zoals dit:

I’m definitely best at gun rap, gun wrap
I put you on my recipe list
I put you on the treadmill accessory less like run that, run that
Detroit nigga, I destroy niggas in general
I deploy niggas to generally destroy niggas’ regimes

– Royce da 5’9” – Underground Kings

Het is niet alleen maar agressieve en ignorant praat wat de Detroit mc uitslaat op PRhyme, maar het is wel waar hij goed in is. Rappen met die don’t give a fuck-houding staat ook gasten Ab-Soul en Mac Miller goed, laatstgenoemde laat zelfs weten dat hij een Mercedes heeft gekocht met geld dat hij voor de slachtoffers van de aardbeving in Haïti ophaalde in Dat Sound Good dat net als Wishin’ als een top Premier productie van rond 2000 klinkt en tevens het hoogtepunt van de plaat is. Ook de gastheer zelf komt met messcherpe teksten vol wordplay. Daarnaast maakt hij gedurende het album regelmatig een referentie naar vriend Eminem of naar classic Preemo producties door bijvoorbeeld Biggie, Nas of Jay Z te quoten.

Get live rounds from guns that are gigantic
Cause you wouldn’t bow down like the front of the Titanic
You’re gonna die, dammit

– Royce da 5’9” – Dat Sound Good

Persoonlijk wordt het wanneer Royce toegeeft dat zijn vrouw regelmatig checkt of hij niet vreemdgaat (de manier waarop hoor je in het duet met Dwele) en dat hij bij zijn laatste aanhouding voor dronken rijden het blaasapparaat afpakte en eruit wilde drinken (in To Me, To U met rapper-die-eeuwig-doet-over-debuutalbum Jay Electronica). Ook steekt hij in het met beatswitches gevulde Wishin’ (met Common die Chi City weer volop represent) de mensen uit Ferguson nog een hart onder de riem. Een ander memorabel moment is dat Preemo nog even lollig de mic pakt voor een paar bars op U Looz en dat Royce toegeeft hem liever met zijn handen ‘hoort spreken’, waarna Premier de track afsluit met de scratches zoals je van hem gewend bent.

PRhyme bevat géén nieuwe Boom of Hip Hop, maar had dit album zo’n uitschieter nodig? Het antwoord is nee. Het is een constante plaat vol vurige, zorgvuldig geplaatste raps op dikke, stoffige beats in combinatie met gescratchte refreinen en outro’s. DJ Premier en Royce da 5’9” bewijzen ook 14 jaar na dato dat ze samen over een geweldige chemie beschikken en ook van de featurings valt niemand tegen. Als er een minpunt aangewezen moet worden, is het het sluitstuk Microphone Preem met Slaughterhouse (een vervolg op deze track uit 2009), dat qua tempo en gebruik van drums uit de toon valt. Een luisterbeurt klokt nog geen 35 minuten, maar dat is niet erg; beter een kort album waarop alles tot in de puntjes verzorgd is, dan 20 tracks waarvan de helft is afgeraffeld. Zoals het mannen van de oude stempel betaamt: kwaliteit boven kwantiteit. Op de valreep van 2014 nog een release voor in de jaarlijstjes.

01. PRhyme
02. Dat Sound Good (ft. Mac Miller & Ab Soul)
03. U Looz