Opgezwolle – Vloeistof

Daar ligt ‘ie dan alvast voor de pers. Het album waar de Nederlandse hiphopscene al maanden reikhalzend naar uitkijkt. Vloeistof van Opgezwolle is een dubbelalbum met Vloeistof en Brandstof. Op eerstgenoemde staan 15 tracks, Brandstof is een lege cd die je vanaf 15 oktober kunt downen en branden via www.opgezwolle.nl. Hoewel Vloeistof pas begin september uitkomt wist Hiphopinjesmoel een exemplaar te bemachtigen. We zeggen je, hier ligt de toekomst van de Nederlandstalige hiphop. Met Sporen (jaweeeel!) wordt direct de toon gezet voor een samenhangend, volgestouwd album dat zijn weerga niet kent. Op een rauwe uptempo hiphopbeat spitten Steez en Rico strakker dan ze ooit klonken en droppen ze meer inhoud dan op het debuut Spuugdingen Op De Mic (Ik geef me bloot, maar niet zo bloot als de Rosie / Dit is persoonlijk, natuurlijk toon ik emotie / Opgegroeid bij m’n moeder in de Monteverdi-flat kreeg ik een buitengewoon goede opvoeding zonder woede / Maar zij en m’n pa maakten ruzie onderling / Ik stond er middenin, te jong om te snappen waarom het ging).

Ook tracks als o.a. het jazzy Stop en het wreed ingespitte Tijd Leert bevatten inhoud. Zoals Steez in Tijd Leert als een bezetene flowt, zo rapt Rico wat regelrechter (Muziek, m’n lust, m’n leven / Ik ben er nu bewuster mee bezig / Meer rust, minder feesten / Zo nu en dan val ik terug, zit het tegen / Ik pluk dan de verboden vrucht af en ik eet ’m). Tempel gaat over het menselijk brein vol gedachten en individualisme, en eindigt met een tof fragment tijdens de FC Zwolle-huldiging in 2002. Kippenvel troef bij Verre Oosten met een onwijs dope, funky oosterse beat, heerlijke raps (Het is te lezen op je voorhoofd / Opgezwolle maakt je shit nerveus als je grijpt naar je pakkie Marlboro / Ik vertegenwoordig Z zoals Zorro / En zet overal een Z zorrozorro gek) en een vreselijk lauwe outro.

Opmerkelijk zijn vooral de progressieve, eigengereide beats van DJ Delic die de ene keer funky, relaxt of vreemd klinken, dan weer jazzy of rauw. Party hiphop horen we op het uiterst frisse Vraag & Antwoord met lekkere piano-synthesizerklanken van Delic, die overigens met het instrumentale Dip Saus, dat beukt als de hel, zijn sublieme kunstjes als beatcreator toont. De eerste single Tjappies en Mammies wordt vergezeld van een clip en blinkt uit in een weirde bouncende beat, retestrakke raps en een lekker lauw refrein.

Hook Op met Blax & Ty is een nummer over de chickies waarin Rico aan het einde zelfs zingt. Chillen doen we op het smakelijke Rustug met een aanstekelijk gitaarlikje en een hangmatten-vibe. Onweerstaanbaar is ook Haters En Stokers met een associaal ille beat, dope samples/geluidseffecten, en rhymes op het heetst van de spit (Dit is de bom / Kom je niet tussen / Niet door te haten en niet door konten te kussen… / Jaloezie verspilde energie / Spelen wij dit spel mee? Ik dacht het niet).

De interactie tussen Rico en Steez is perfect, de sound (met gevarieerde beats en interessante breaks) is volwassen, het album staat als een huis. Vloeistof is een absoluut hoogtepunt in het genre dat Nederlandstalige hiphop heet.

01. Sporen
02. Stop
03. Tijd Leert