Metalz en Robin Da Landlord hebben met ‘Perspectief’ een album voor de heads gedropt

Geen gezeik met platenmaatschappijen, nee / Kijk hoe blij ik ben, kijk hoe vrij ik leef! Metalz, bekend van bijvoorbeeld Tuigcommissie, Tranzlate (getekend door Chuck D) en Rotterdam Terror Corps, windt er geen doekjes om in de introtrack van zijn nieuwe album Perspectief. Dat maakte hij in samenwerking met producer Robin Da Landlord, onder meer bekend van zijn producties voor Eastgarden. Het resultaat is een plaat vol recht voor je raap-rap zoals het niet veel meer gemaakt wordt.

De Rotterdamse veteraan is terug en klinkt af en toe vrolijker dan ooit. Misschien wel omdat hij de twee mc’s die hij drie jaar terug in het interview met ons als dope bestempelde heeft weten te strikken voor Perspectief; Dion Masé en CC doen mee op het album, dat twaalf boombap-beats bevat van Robin Da Landlord. Dat betekent alleen maar stoffige doch keiharde drums, de ene keer in combinatie met een funky baslijntje (in afsluiter Op De Vlucht), dan weer een blazerssectie (Verleden Heden Toekomst) of een pianoloop in combinatie met een gitaar en vocalsample (Metalfetamine).

Metalz zelf weet luchtige onderwerpen zoals zijn liefde voor sneakers (Een beetje zeep met water erbij / zijn de baby’s weer fris, dan is de vader weer blij), optreden (Geef de mensen in de crowd high fives y’all) en zijn thuisstad Rotterdam af te wisselen met realiteitrap die soms keihard binnenkomt. Over hoe hij werd opgevoed door alleen zijn moeder, knokken voor zijn plek in moeilijke tijden en daarnaast geeft hij ook mensen die hun gezin verwaarlozen raad in headbanger Denk Na: Je bent een vader maar je zuipt je de tyfus. Je ziet jezelf als een levensgenieter / maar ziet niemand van z’n leven genieten. De zware kost wordt op het album muzikaal begeleid door bijvoorbeeld een elektrische gitaarsolo (op de remake van Progressie, de bekendste track van Helderheid met een featuring van de moeder van de overleden rapper), een keytar-partij en een vocalsample van Hef, waardoor het spannend blijft.

Perspectief is een album voor de heads. Dat is te horen aan bijvoorbeeld de instrumentaties, de onderwerpen, de kadans in Metalz’ flow en de gekozen featurings. Daar is niks mis mee, want zulke albums worden er te weinig gemaakt in het huidige hiphopklimaat. Die rauwe Roffa underground-shit is meer dan welkom in een jungle vol bliepjeshouse, mumblerap en bubbling-hits. Dit is gewoon straight 90’s hiphop, gruizige drums en lyrics vol realiteit incluis. Metalz heeft zich nog nooit aangepast aan de huidige generatie rappers en vertikt dat ook deze keer. En da’s maar goed ook.

Mocht je oude hiphoptijden willen herleven: a.s. zaterdag presenteert Metalz zijn album in WORM met o.a. Tuigcommissie (de eerste show in 10 jaar tijd!), JR de Regelneger, Monta en CC. Entree is gratis!

Geplaatst door bowie op 24 februari 2017