Mario Kartel is de meest funky release sinds tijden

Aan het begin van deze zomer kende niemand de naam Mario Kartel nog, en misschien doet de naam nu alsnog je wenkbrauwen fronsen. Laten we beginnen bij het begin: Mario Kartel is een groep bestaande uit Big2 (bekend van The Opposites) en Noah’s Ark-affiliates Spacekees, Tellem en Yung Felix. Na de twee singles Uit Den Boze en Probleem, optredens op onder meer Solar en Appelsap is het nu al tijd voor het album.

mariokartelalbumcover1

Mario Kartel is een release die wordt uitgegeven door Noah’s Ark, maar tegelijkertijd ook door het nieuwe label van Big2, Dream Team. De twee singles beloofden een combinatie van aanstekelijke refreinen, speelse flows, scherpe raps en vrolijke beats. Zie daar; het recept voor een debuutalbum van formaat. In wisselende samenstellingen rappen de drie rappers met plezier op de instrumentaties, die voor het grootste deel worden voorgeschoteld door Big2 en Yung Felix, met her en der hulp van bijvoorbeeld Tom Ferro, MAX en Spasmatic, die al eerder op werk van The Opposites was te horen. Samen maken ze een album dat bol staat van de muzikaliteit. Invloeden uit de g-funk, disco, pop en funk wisselen moeiteloos af met snoeiharde 808 bassen en trappy tracks, en ook hier klinkt her en der de bubbling-revival door de speakers tijdens een luisterbeurt. De variatie zorgt ervoor dat het hele album spannend blijft.

Meligheid alom; al nog vóór de de eerste track officieel is begonnen heeft Spacekees de lachers al op zijn hand als hij het album opent en ook tijdens zijn verse maakt hij een uitglijder waarna iedereen in lachen uitbarst. Dat dit soort momenten de plaat hebben gehaald tekent de losse sfeer waarin de mannen zaten tijdens het opnameproces. Diezelfde Spacekees zorgt, bijna vanzelfsprekend, voor de nodige cultquotes gedurende het album en daarin komt regelmatig de almachtige heer aan bod: We praten met God, we killen de game / we roken honderd jonko’s, zijn fucking extreem (in Niet Ver Van Hier) en in afsluiter Waar Is De Liefde: Ik vertrouw alleen squad-members / je zou me moeten kennen van m’n God-status! Het is heerlijke brag ‘n boast-rap op PèPè-wijze.

“Een kruisbestuiving tussen melodische zang, droge knowledge en snoeiharde raps.”

De andere rappers zijn verantwoordelijk voor – veelal gezongen – killer refreinen en bruggen, met zowel zelfverzonnen als ‘geleende’ melodielijnen. Er zijn tekstuele knipogen naar Nielson, Dre & Snoop’s Nuthin’ But A G-Thang, Desiigner (check die ad-libs in de Spacekees solotrack!) en zelfs naar Spacekees’ oude werk, wie herinnert zich niet uitspraken als ‘Daar kom ik aan met die ille stijlen!’?. Daarnaast is er veel lofzang aan het vrouwvolk te horen: Ik wou dat ik je lipstick was op je whiskeyglas zingt Tellem in de openingstrack, en Big2 komt op Kalender iets directer uit de hoek met Je vraagt om een trouwring / that’s loco mayne, chill the fuck uit / first things first dus trek je pak uit…, waarna Kees weer komt met een verse vol hilarische ad-libs. Een enkele keer vliegen de heren uit de bocht; in het met autotune overladen Stuur wordt elke bijna elke laatste lettergreep op een vervelende manier gerekt, wat na één verse wel leuk is geweest. Gelukkig wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de dikke tracks aan het einde van de plaat. De Rockwell-referentie in het catchy Regenboog, de sneer naar tijdelijke hype-rappertjes in Game Over en de funky productie van Waar Is De Liefde sluiten de plaat mooi af.

Mario Kartel is een geslaagd experiment. De lol druipt van de plaat af, de meligheid sijpelt door de lyrics en de vrolijkheid klinkt ook door in de instrumentaties. Een feelgood-album zoals die lang niet is gemaakt, door twee veteranen en twee relatieve nieuwkomers. Een ideale combinatie van ervaring en honger, waar soepele rijms en absurde gedachten samenkomen. Een kruisbestuiving tussen melodische zang, droge knowledge en snoeiharde raps. Dit smaakt naar meer.

01. Akward Als Ik Dans – Big2 / SpaceKees / Tellem (prod. Big2)
02. Vrouwen Die Gillen – Big2 / SpaceKees / Tellem (prod. Yung Felix)
03. Kalender – Big2 / SpaceKees / Tellem (prod. Big2)