Jazz Cartier – Hotel Paranoia

Als er één stad booming is wat nieuwe, frisse sounds en grensverleggende hiphop betreft, is het wel Toronto. De Canadese metropool bracht niet alleen Drake voort, ook multi-talenten The Weeknd, PartyNextDoor, P.Reign en Tory Lanez zijn er opgegroeid. Moeiteloos voegen we nu Jazz Cartier toe aan dat rijtje. Hij bracht afgelopen week zijn album Hotel Paranoia uit en is de nieuwste sensatie uit ‘The 6’, zonder daarbij te klinken als degene die die term bekendmaakte.

jazzhotelparanoia_qionqz

Want voor de mensen die denken dat hij Drake’s sound kopieert, heeft Jazz Cartier meteen rake woorden: They say I sound like this sound like that/ Well all them niggas I sound like sounds like Jazz/ Fell off for a bit ‘til I bounced right back/ But I’m that nigga right now, don’t that sound right Lantz? rapt hij in openingstrack Talk Of The Town, die een duistere en filmische toon zet. Lantz treedt samen met Cartier zelf naar voren als executive producersduo. Een slimme zet, alle tracks passen precies in de sfeer die bij aanvang wordt neergezet en dat levert een prima uitgebalanceerde plaat op vol mysterieuze en duistere trapbeats en bijna ingetogen smooth bangers die tegen r&b aan leunen. Zijn stem weet hij op verschillende manieren in te zetten, wat aan de ene kant dope hooks als in Stick & Move en Black And Misguided, waarin hij handelt over politiegeweld en de strijd om respect voor afro-Amerikanen. Aan de andere kant zorgt het voor overbodige tracks als het glijerige After The Club en het nog gladdere Tell Me.

Gelukkig zet hij dat recht met productionele uitschieters als het voorgenoemde Black And Misguided, dat in de verte doet denken aan de beat van Blessings van Big Sean en de Montell Jordan-flip in How We Do It, dat daardoor een langzamere en trappy feel krijgt. Lantz tikt zijn hardste 808’s op de ultieme banger Never Too Faded en ook Opera is een snoeiharde klapper die de r&b-uitstapjes genadeloos laat verbleken.

Je zou kunnen zeggen dat hij klinkt als Travi$ Scott, Fetty Wap of Drake maar slechts af en toe doet hij aan zulke namen denken. Jazz Cartier is vooral Jazz Cartier. Toronto kan hem en Lantz toevoegen aan de erelijst van musici uit de stad, want samen leveren ze een donker, freaky, spooky geheel oftewel een parel van een album af. Elk nummer bewijst Cartier weer andere dingen met zijn stem, flow en delivery te kunnen en dat maakt van Hotel Paranoia een spannend avontuur waarin hij een enkele keer misstapt maar meestal recht in de roos schiet. Een interessante rapper waar we ongetwijfeld nog veel van gaan horen. Wij hebben in elk geval ingecheckt.

01. Talk Of The Town
02. 100 Roses
03. Red Alert