Jay Rock – 90059

2015 mag dan misschien het jaar zijn van Kendrick Lamar, maar dat er reikhalzend uitgekeken werd naar een nieuw album van zijn labelmate Jay Rock mag zeker niet uitgevlakt worden. De release is de eerste Jay Rock plaat sinds Follow Me Home uit 2011 en verscheen uiteindelijk op 11 september in de digitale schappen. Rock heeft zijn tijd genomen voor zijn follow up album, maar werpt dat zijn vruchten af?

jayrock-90059

Hij is de eerste uit de Top Dawg Entertainment-stal die een major album uitbracht én een classic verse pende en neerlegde op Kendrick’s veelgeprezen good Kid, m.A.A.d City. Anno 2015 geeft hij ons een warm welkom op 90059, de plaat die vernoemd is naar zijn wijk Watts in Los Angeles, zo’n drieënhalve mijl ten noorden van Compton:

I’m straight up out that East side, swangin like ziplines
On Forgiato rim tires, automatic spit fire
‘Gnac a black canister, look at this bastard go
It don’t take much to aim, fingers been snatchin’ souls
Out on my grind, rhymin’, stacking this cash to hold
And I could take you where them niggas get bodied
But that ain’t nobody business, so what the fuck is you asking for?

Hongerig en vol energie knalt Rock de huiskamer binnen. Energiek is ook de productie op 90059. Verrassende beat switches behoren tot de normaalste zaak van de wereld, zo ook op Easy Bake, waarop K.Dot een fijne bijdrage heeft op het eerste deel en zangeres SZA het tweede deel grotendeels mag invullen. Jay Rock zelf blaast zijn rhymes met veel kracht en charisma de microfoon in op 90059 en dat zorgt ervoor dat de aandacht niet verslapt. Ook het aantal tracks, 11 met een speelduur van krap drie kwartier in totaal, zorgt voor een compact project dat de luisteraar eigenlijk achterlaat met honger naar meer. Skippers staan er niet op; elk nummer heeft zijn eigen persoonlijke boodschap en geluid en ook de featurings (met name Busta Rhymes klinkt weer eens fris) brengen allemaal hun A-game.

Hoogtepunten zijn er zeker: wat te denken van Wanna Ride, waarop Rock een van zijn gruwelijkste flows tot nu toe laat horen en het sfeervolle en mellow Gumbo, waar hij met knowledge komt en tegelijkertijd iedereen die beweert het ‘100 te houden’ een steek geeft door te vermelden dat hij het ‘101 kan houden’. Verder het vermelden waard: de hook van de titeltrack waarmee hij Ol’ Dirty Bastard lijkt te eren en de Black Hippy track Vice City, die na een aantal luisterbeurten steeds meer indruk maakt.

Jay Rock heeft de focus niet op kwantiteit maar op kwaliteit gelegd; waar zijn vorige album 18 tracks telde, een paar nietszeggende featurings bevatte en nog wel eens kaal kon zijn qua productie, gaat hij met 90059 geheel tegen zijn zelfgesponnen draad in. Elke gastbijdrage werkt en alle beats zijn raak op hun eigen manier. Jay Rock zelf bewijst zich prima staande te kunnen houden tussen de massive releases van zijn labelgenoten en balanceert perfect tussen storytelling, diepgaande content en ouderwets braggen en boasten. 2-0 voor TDE in 2015. Wie gaat er nog zorgen voor de hattrick, Isaiah Rashad of toch ScHoolboy Q?

01. Necessary
02. Easy Bake (Feat. Kendrick Lamar & SZA)
03. Gumbo