Fresku – Fresku

“Ze kwamen vragen naar m’n album, ‘wanneer dropt ’ie?!’ / Niks gedropt, maar ik stond al in je top 3 / Al die rappers denken ‘Faka met dat, het klopt niet!’ / Ja, het klopt, accepteer het maar, je hebt geen optie!”

Een hiphopklassieker had het naar eigen zeggen moeten worden en eigenlijk heeft het album genoeg ingrediënten om die benaming te mogen dragen. Verhalen over Curaçao en Nederland, het straatleven, drugs, vrouwen, geld en discriminatie vormen de kern van het album. Nu is dat niet echt baanbrekend, maar de intensiteit en emotie die Fresku in zijn teksten stopt onderscheiden hem van de rest. De herkenning onder het publiek na de track Twijfel levert hem zelfs door persoonlijke omstandigheden en de angst voor de hoge verwachtingen een writers block op en dat is eigenlijk de kern van het verhaal. Fresku is niet bang zijn emotie te tonen, stelt zichzelf kwetsbaar op en grijpt je als luisteraar bij je strot.

Andere tracks die opvallen door de intense en overtuigende manier van rappen door Fresku zijn Nos Baranka, Ik Ben Hier met Neenah en Mijn Dochter respectievelijk geproduceerd door Teemong, Y’Skid en F. Boyo. Mooie, ronde producties onder een shitload aan scherpe teksten. Fresku bewijst dat hij zowel deskundig als begaan is met de problematiek rondom Antilliaanse Nederlanders. Hij legt de vinger regelmatig op de zere plek zonder in de rol van slachtoffer te kruipen.

“Het is niet raar dat je aan het strugglen bent / We staan vanaf ons begin al om de struggle bekend / Steeds zie ik hoe m’n mensen shit smokkelen damn / Gokken met je leven alsof je aan het dobbelen bent / Dus, soms moet ik even stoppen en denken / Hoe maak ik deze generatie trots op mijn mensen? / Maar door te stoppen en denken, denk ik juist door de struggles ben ik trots op mijn mensen.”

Het album kent gelukkig genoeg afwisseling. Buiten bangers als de openingstrack Fresku, Maken Van Muziek en natuurlijk Twijfel voorkomen de iets luchtigere tracks Lamballen en Kutkop dat de luisteraar halverwege afhaakt. Onbegrijpelijk is echter de keuze om het live-intro van Twijfel vóór de track Kutkop te plakken en vervolgens de studioversie van Twijfel een live-versie te noemen. Een dooie mus op een belangrijk moment: halverwege het album.

Gelukkig blijft het aantal ‘té verwachte tracks’ op één hand te tellen. De fans van alter-ego Gino Pietermaai komen er berooid van af met slechts één verse op het album. Fresku weet namelijk donders goed dat het zijn debuut betreft en daar gaat hij gelukkig zorgzaam mee om. Geen kermis dus maar een serieuze en volwassen mc.

“Laten we weer over Gino praten / Voor blanken die van Gino houden en Antillianen die Gino haten / Interviewers met hun Gino-vragen / Vanaf nu moeten jullie alle Gino-vragen aan Gino vragen.”

Fresku gooit hoge ogen met zijn album en is nu officieel here to stay. De Eindhovenaar is één van de weinige mc’s die zelfs van een iets mindere productie een goede track kan maken. De producties op Fresku hadden hier en daar harder gekund. Het Beloofde Land, Paranoia en Is Dit Alles vallen wat tegen, maar kunnen de algehele vibe van het album absoluut niet deren.

Fresku komt 23 april uit op Top Notch. Lees hier ons interview met Fresku en ga voor meer informatie over de releaseparty en het album naar www.topnotch.nl.

01. Fresku (Productie Y’skid)
02. Nieuwe Dag (met Winne) (Productie Teemong)